مجلس سنا از حکومت خواست برای بازگشت مهاجران افغان از پاکستان تدبیری بسنجد

اطلاعات روز: مجلس سنا از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که برای بازگشت مهاجران افغان از پاکستان تدبیری بسنجد و زمینه‌ی بازگشت همه‌ی مهاجران را فراهم کند.
این مجلس تأکید دارد که موجودیت مهاجران افغان در کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان، زمینه‌ساز مداخله اسلام‌آباد در امور افغانستان و تشدید ناامنی در کشور شده است.
دولت پاکستان به تازگی به مهاجران افغان در خاک آن کشور مهلت داده است تا در مدت یک ماه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن به‌صورت اجباری اخراج خواهند شد.
مجلس سنای افغانستان می‌گوید که پاکستان از موجودیت مهاجران افغان در خاک خود، سوء استفاده کرده و منحیث ابزار بر دولت افغانستان فشار می‌آورد.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا می‌گوید که حکومت افغانستان در همکاری با نهادهای ذیربط بین‌المللی باید برای بازگشت مهاجران افغان از پاکستان زمینه‌سازی کند.
آقای مسلم‌یار که در نشست امروز (یکشنبه، 17جدی) این مجلس صحبت می‌کرد، گفت که پاکستان از موجودیت مهاجران افغان در پاکستان سوء استفاده می‌کند و حکومت باید برای بازگشت مهاجران افغان تدبیری را بسنجد.
آقای مسلم‌یار افزود که مشکل امنیت افغانستان زمانی حل می‌گردد که تمامی مهاجران افغان دوباره به کشور عودت کنند و زمینه مساعدی برای آنان فراهم شود.
رییس مجلس سنا گفت: «اگر حقانی مهاجر نمی‌شد، امروز افغانستان با فعالیت‌های تروریستی مواجه نمی‌بود.»
حنیف حنفی، دیگر عضو مجلس هم گفت که پاکستان از موجودیت مهاجران افغان در خاک آن کشور سوء استفاده می‌کند و منحیث یک ابزار بر افغانستان فشار وارد می‌کند.
آقای حنفی افزود که پاکستان هیچ‌گاهی مهاجران افغان که سرمایه‌های زیادی در پاکستان دارند را اخراج نمی‌کند ولی مهاجران بی‌بضاعت را به‌منظور آوردن فشار بر دولت افغانستان، اخراج خواهد کرد.
مصطفی زاهر، دیگر عضو مجلس سنا نیز خاطر نشان کرد که حکومت افغانستان باید پیش از اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، تدبیری را برای اسکان آنان در داخل کشور بیاندیشد.
اعضای مجلس سنا می‌گویند، هم اکنون که دولت پاکستان به‌خاطر حمایت از تروریسم زیر فشار جدی دولت امریکا قرار گرفته است، می‌خواهد از طریق اخراج اجباری مهاجران افغان و فشار بالای دولت افغانستان، فشارهای امریکا را برخود کاهش دهد.
هم‌اکنون حدود 1.5 میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که شمار بزرگ آنان در وضعیت بدی به سر می‌برند. دولت پاکستان هر ازگاهی به بهانه‌های مختلف بالای مهاجران فشار می‌آورند و آنان را به اخراج اجباری تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید

کابینه‌ی پاکستان توافق‌نامه‌ی تمدید یک‌ساله‌ی حضور ۱.۳ میلیون مهاجر افغان را تایید نکرد