عطا محمد نور یک ولسوال را تبدیل و یک ولسوال دیگر را برکنار کرد

اطلاعات روز: عطا محمد نور، والی «مستعفی» ولایت بلخ در اقدام تازه یک ولسوال را برکنار و یک ولسوال دیگر را تبدیل کرده است.
منیر احمد فرهاد، سخن‌گوی والی بلخ در صحبت با اطلاعات روز گفت که امیر محمد وقار، ولسوال دولت‌آباد به ولسوالی شولگره‌ تبدیل شده و سراج‌الدین عابد ولسوال سابق شولگره فعلاً «منتظر به معاش» است و در آینده‌ی نزدیک در یکی از ولسوالی‌های دیگر معرفی خواهد شد.
با این که آقای فرهاد از تغییرات در این دو ولسوالی صحبت می‌کند، اما تأکید دارد که «فقط موقعیت کاری یک ولسوال تبدیل شده است.»
به گفته‌ی فرهاد، اقدام آقای نور به‌هدف «ارائه خدمات و عرضه خدمات خوب و بهتر» انجام شده است.
سخن‌گوی عطا محمد نور گفت: «فقط ولسوال دولت‌آباد که امیر محمد وقار است به ولسوالی شولگره به منظور ارائه خدمات و عرضه خدمات خوب و بهتر معرفی شده. ولسوال شولگره که به نام سراج‌الدین عابد بود، فعلاً منتظر به معاش است و در آینده نزدیک در یکی از ولسوالی‌های دیگر معرفی خواهد شد.»
با این که حدود دو ماه پیش استعفای آقای نور از سوی رییس‌جمهور منظور شد؛ سخن‌گوی وی در پاسخ به این پرسش که اقدام اخیر آقای نور قانونی است یا خیر، گفت که در این مورد باید حقوق‌دانان صحبت کنند.
فرهاد افزود: «موضوع قانونی هست یا نیست بهتر است که {در این مورد} حقوق‌دانان صحبت کنند، اما ما به‌عنوان مادون شان همیشه از امر و هدایت‌شان (عطا محمد نور) فرمانبرداری کرده‌ایم و تحت امر‌شان قرار داریم. امر شان در ولایت بلخ بالای تمام شعبات و ادارات دولتی نافذ است.»
اداره مستقل ارگان‌های محلی در این مورد ابراز نظر نکرد.
پس از منظوری استعفای عطا محمد نور از سوی رییس‌جمهور، اداره مستقل ارگان‌های محلی اعلام کرد که فعالیت‌های آقای نور در ولایت بلخ در سمت والی «غیرقانونی» است. اداره ارگان‌های محلی گفته بود که تا معرفی رسمی انجنیر داوود به‌عنوان والی جدید بلخ، کارهای مربوط به والی از سوی معاون ولایت بلخ پیش برده می‌شود. این اداره هم‌چنین تصریح کرده بود که امضای آقای نور به‌عنوان والی بلخ اعتبار ندارد.
پس از آن عطا محمد نور به‌صوت منظم در مقر ولایت بلخ حضور یافت و تمام کارهای مربوط به والی را شخصاً پیش برد.
آقای نور هم‌چنان در یک سخنرانی خود به اداره مستقل ارگان‌های محلی هشدار داد که صلاحیت صحبت در مورد وی را ندارند و «به اندازه دهن خود گپ بزند.»
او هم‌چنان در سخنان هشدارگونه خطاب به حاضران گفت هرکار مربوط به والی بلخ را هرکسی که اجراآت کند، جواب‌گو است چون به گفته‌ی او، تمام اجراآت مربوط به والی، به‌خودش ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید

استعفانامه‌ی بدون تاریخ؛ دست باز غنی برای برکناری عطامحمد نور

رییس‌جمهور غنی استعفای عطا محمد نور را تایید کرد

سفیر امریکا خواهان حل “فوری و قانونی” تنش میان حکومت و عطا محمد نور شد