نمایندگان مجلس خواستار استیضاح رییس امنیت و وزیر داخله شدند

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس در پی حملات انتحاری روز اول و سوم نوروز در ساحه‌ی کارته سخی کابل و مرکز ولایت هلمند، خواستار استیضاح رییس امنیت ملی و وزیر داخله شدند.
نمایندگان در نشست امروز( شنبه، 4 حمل 1397) مقام‌های امنیتی به ویژه رییس امنیت ملی و وزیر داخله را به «بی کفایتی» متهم کرده و خواستار استیضاح این دو مقام شدند.
محمد عارف رحمانی یک عضو مجلس گفت: «رییس جمهور غنی در برابر رییس امنیت نقطه ضعف زیادی دارد و نمی‌تواند ستانکزی را از ریاست امنیت ملی برکنار کند ولی تا فاجعه دیگری اتفاق نیافتاده، استانکزی و برمک از سوی مجلس استیضاح شوند.»
آقای رحمانی گفت، فجایع کابل و هلمند نشان دهنده ناکامی دستگاه‌های امنیتی است که توسط مدیران بی‌کفایت مدیریت می‌شوند.
شکیبا هاشمی نیز گفت که سرنوشت نهادهای کشفی و استخباراتی باید از سوی مجلس روشن شود؛ زیرا دیگر مردم توان ندارند هر روز فرزندان خود را از دست دهند.
خانم هاشمی گفت: «معصوم استانکزی می‌داند که انتحاری از از کجا و چه وقت حرکت می‌کند؛ او می گوید به مه معلوم است که چه کسی زمینه سازی می‌کند؛ اما چرا برای جلوگیری آنان اقدام نمی کند.»
نادرشاه بحر نیز گفت: «مسوولان امنیتی حتا، ساعت انفجار، قد و قیافه و همه مشخصات انتحاری را می‌گویند اما چرا جلوگیری نمی‌کند سوال بر انگیز است.»
با این وجود رمضان بشردوست، شکایت نمایندگان از بی‌کفایتی مقام‌های امنیتی را اشک تمساح می داند.
آقای بشردوست گفت: «مسوول اساسی رخدادهای امنیتی پارلمان است؛ کی مسوول قتل مردم است؟ کی یک انجنیر را رییس امنیت ساخت؟ ویس برمک یک روز در وزارت داخله کار کرده بود؟ دوم بریدمن را ما وزیر دفاع ساختیم؛ این ها وعده تامین امنیت داده بودند نه آخندزاده و بغدادی».
همایون همایون معاون اول مجلس نیز با استیضاح مقام‌های امنیتی مخالفت کرد و گفت: «اگر مقام های امنیتی استیضاح شوند؛ بازهم یک تعداد ما وکلا در صحن مجلس ایستاده شده برای برای آنان کف می‌زنیم؛ اگر نمایندگان یکصدا عمل کنند، می‌توانند حکومت را اصلاح کنند.»
آقای همایون افزود، تا زمانی که نمایندگان از صلاحیت قانونی خود درست استفاده نکنند، با شکایت‌ از طریق این «میگرافون» نمی‌توانند حکومت را زیر تاثیر قرار دهند.
او حکومت را به مداخله در امور داخلی مجلس متهم کرد و از نمایندگان خواست تا برای حفظ صلاحیت و سلابت شان دست حکومت را از مداخله در امور مجلس کوتاه سازند.
این در حالی است که در حمله انتحاری در روز اول سال جدید خورشیدی، بیش از 30 نفر کشته و بیش از 70 تن دیگر زخمی شدند. در حمله انتحاری مرکز هلمند نیز حدود 15 تن کشته و بیش از 50 تن دیگرزخمی شدند. همه کشته شدگان این دو رویداد غیر نظامی هستند.