مجلس سنا با طرح حکمتیار مبنی بر ایجاد مناطق امن برای طالبان مخالفت کرد

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنا با ایجاد مناطق امن برای طالبان شدیداً مخالفت کرده و این طرح را به‌معنای تجزیه‌ افغانستان می‌خوانند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست امروز (سه‌شنبه، هفتم حمل) این مجلس گفت: «ما هیچ نوع مخالفت در زمینه‌ی صلح با طالبان نداریم، ولی با میکانیزمی که براساس آن مناطق امن برای طالبان ایجاد گردد یا چند ولایت به طالبان واگذار شود، شدیداً مخالفیم؛ اما از بازگشایی دفتر برای طالبان در کابل حمایت می‌کنیم.»
مسلم‌یار افزود، اگر طالبان می‌خواهند صلح کنند به گفت‌وگو حاضر شوند و هر زمانی‌که مذاکرات به نتیجه رسید، دولت مکلف است امنیت آنان را تأمین کند.
جمعه‌الدین گیانوال یک عضو سنا گفت: «ایجاد منطقه‌ی امن برای طالبان در واقع طرح تجزیه‌ی افغانستان است و صلح با طالبان اینگونه برقرار نمی‌شود.»
آقای گیانوال افزود، در صورتیکه برای طالبان مناطق امن ایجاد شود، این گروه حکومت موازی با حکومت افغانستان تشکیل خواهد داد.
داود غفاری، سناتور دیگر گفت: «اگر یک یا چند ولایت به طالبان داده شود تا این گروه به صلح حاضر شوند، در واقع مردم آن ولایت به گروگان طالبان گذاشته شده‌اند و این طرح برای مردم هم قابل قبول نیست.»
اخیراً گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفته یک طرح صلح به حکومت افغانستان پیشنهاد کرده که بر اساس آن باید مناطق امن برای طالبان ایجاد شود تا افراد این گروه آزادانه در این مناطق زندگی کنند و مذاکرات صلح را پیش ببرند.
تاکنون این طرح با مخالفت‌های زیادی در داخل کشور مواجه شده و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی این طرح را به‌معنای تجزیه‌ی افغانستان و نقض قانون اساسی یاد کرده‌اند.
حمایت سنا از تظاهرات صلح‌خواهی مردم هلمند
از سوی هم مجلس سنا از تظاهرات صلح‌خواهی مردم هلمند حمایت کرد و خواستار سراسری شدن این تظاهرات در ولایت‌های دیگر شد.
فضل‌هادی مسلم‌یار گفت: «از تظاهرات مردم هلمند به‌منظور ختم جنگ در کشور حمایت می‌کنیم و باید این حرکت در تمامی ولایت‌های کشور عمومیت پیدا کند.»

آقای مسلم‌یار افزود اگر مردم در برابر طالبان به‌پا خیزند این گروه مجبور خواهند شد که صلح کند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفتتظاهرات مدنی مردم هلمند در مخالفت با جنگ و موافقت با صلح یک حرکت امیدبخش برای تأمین صلح در کشور است و امیدواریم از این حرکت مردم تمامی ولایت‌های کشور الگو بگیرند.
آقای ایزدیار افزود: «اگر مردم با تروریستان همکاری نکنند بدون شک زمینه‌ی فعالیت طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی باقی نمی‌ماند و آنان مجبور خواهند شد دست از دهشت‌افگنی بردارند.»
معاون اول مجلس سنا از حکومت افغانستان خواست که امنیت تظاهرات‌کنندگان هلمند را به‌صورت درست تأمین کند تا این حرکت مدنی در سراسر کشور عمومیت پیدا کند.
محمود خاکریزوال، سناتور ولایت هلمند در مجلس سنا نیز گفت که مردم هلمند از جنگی که در این ولایت جریان دارد به تنگ آمده و مجبور شده‌اند در یک اقدام جمعی حرکت صلح‌خواهی را به راه اندازند.
شماری از باشندگان هلمند از سه روز به این طرف در حال تدارک یک راهپیمایی کلان در این ولایت‌اند. قرار است تظاهرات‌کنندگان فاصله شهر لشکرگاه تا ولسوالی موسی قلعه را پیاده بروند.