احتمال کامل خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان

انتشار: 25 فبروری 2014
منبع: فاکس نیوز
برگردان: خلیل‌الله حمیدی

واشنگتن: رییس جمهور اوباما از پنتاگون خواست تا برای خروج کامل نیرو¬های ایالات متحده از افغانستان تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی نماید. این سخنان در بحبوحه‌ی نزاع بر سر امضای پیمان امنیتی ایراد می¬شود، اما روند خروج به ¬صورت منظم ادامه دارد و امکان دارد که برخی محدودی از نیروی¬ها بعد از سال2014‌ در افغانستان باقی بمانند. این گزینه نتیجه‌ی صحبت رییس جهمور اوباما در روز سه‌شنبه، 25 فبروری با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان است.
کاخ سفید جزئیات گفت‌وگو‌ بین رییس جمهور اوباما و کرزی را در اعلامیه‌ای تحت نام «برنامه¬ریزی احتمالی» نشر نموده است. دو رهبر در راستای مناقشه‌ی جاری بر سر توافق‌نامه‌ی حیاتی امنیتی صحبت کرده‌اند. توافق یاد شده به ایالات متحده اجازه می¬دهد تا نیروی¬های خود را پس از سال 2014 در افغانستان نگه‌دارد، اما کرزی از امضای این پیمان امتناع ورزیده‌ و گفته است که حکومت بعد از وی‌ پیمان امنیتی را امضا خواهد کرد.
اوباما و کرزی در ماه¬های اخیر کمتر باهم صحبت نموده‌اند‌ و بازتاب نظرات کاخ سفید نسبت به رهبر افغانستان نا‌امید کننده است. کاخ سفید گفته است که اوباما‌ در گفت‌وگو با رهبر افغانستان، حمایت ایالات متحده را از یک انتخابات عادلانه، معتبر، به¬موقع و به¬رهبری افغان¬ها مورد تأکید قرار داده است و وعده سپرده که هیچ‌کاندیدای خاصی را حمایت نخواهد کرد. اما اوباما راجع به کرزی نیز اشاره نموده است: «کرزی اظهار داشته و بعید است که وی این پیمان را امضا کند». بنابراین، ایالات متحده برنامه‌ی دیگری روی دست می¬گیرد.
کاخ سفید گفته است: «مشخصاً، رییس جمهور اوباما از پنتاگون خواسته است تا اطمینان و برنامه¬¬ریزی کافی در صورت اعلام خروج‌ در ختم سال جاری داشته باشد که نباید هیچ‌سربازی از ایالات متحده در افغانستان پس از سال 2014 باقی بماند». در عین حال، یاد‌آوری نموده است که «ما باید توافق‌نامه‌ی امنیتی مشترک دوطرفه را داشته باشیم، زیرا ما را همکار و شریک متعهد حکومت افغانستان می¬سازد‌ و مأموران ما به یک مأموریت محدود بعد از سال 2014 با تمرکز بر آموزش، مشاوره و کمک به نیروی¬های افغانستان و تعقیب بقایای شبکه‌ی القاعده که از جمله‌ی منافع ایالات متحده در افغانستان‌اند، خواهند پرداخت.
کاخ سفید گفته است که احتمال روند خروج از افغانستان منظم خواهد بود‌ و اما اضافه نموده است: «هر قدر مدت بیش‌تر بدون امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی بگذرد، دشواری¬های بیش‌تری برای برنامه¬ریزی و اجرای مأموریت ایالات متحده را در پی خواهد داشت. گذشته از آن، هر قدر زمان بیش‌تر بدون توافق‌نامه بگذرد، به همان اندازه مأموریت در اهداف و برنامه¬ریزی ایالات متحده را بعد از سال 2014 محدود خواهد ساخت».
چاک هیگل، وزیر دفاع گفته است، در نتیجه پنتاگون در واقع در حال پیشرفت است. «با حمایت قوی من»، برنامه‌ای برای خروج کامل، «قابل توجه است». ایشان در بیانه‌ی خود گفته است، «این یک گام محتاطانه است، با توجه به این‌که رییس جمهور کرزی بعید است که توافق‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی را امضا کند، اما این کار وی انتقاد پرسنل وزارت دفاع و مقام‌های بعد از سال 2014 را به دنبال دارد».
کاخ سفید بارها گفته است که بدون توافق‌نامه‌ی امنیتی، ایالات متحده و متحدان بین¬المللی‌ امکان دارد تمام نیروی¬های‌شان را در ختم سال جاری از افغانستان خارج نمایند. قبلاً پنتاگون بارها بالای ایالات متحده فشار وارد نموده بود تا به تعداد 10000 نیروی¬ ایالات متحده را پس از سال 2014‌ برای مبارزه و تعقیب شبکه‌ی القاعده و متحدانش در افغانستان نگه‌دارد، تا نشود بار دیگر منافع امریکا از جانب تروریستان بین‌المللی تهدید مورد تهدید قرار گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *