وزارت داخله معاش 8 ماهه‌ی محافظان مساجد را نپرداخته است

در ماه سنبله‌ی سال گذشته پس از حملات تروریستی بر چند مسجد در کابل، حکومت براساس طرح امنیتی شهر کابل، برای امنیت مساجد صدها محافظ استخدام کرد، اما این محافظان می‌گویند که وزارت داخله تاکنون معاش هشت ماهه‌ی آنان را نپرداخته است.
ویس‌احمد برمک که آن زمان سرپرست وزارت داخله بود، به‌تاریخ 27 سنبله در نشستی با حضور معاون دوم رییس‌جمهور و اعضای کمیسیون مشترک مردمی امنیت مساجد و تکایا گفت که صدها فرد براساس طرح تأمین امنیت مساجد در چوکات وزارت داخله جذب شده و برای توزیع اسلحه، تحکیمات مورد نیاز و معاش آن تدابیر لازم روی دست گرفته شده است.
با گذشت هشت ماه از استخدام صدها محافظ برای مساجد شیعیان در کابل و برخی شهرهای دیگر، وزارت داخله حتا معاش یک ماهه‌ی آنان را نپرداخته است، به آنان لباس نداده و شماری را نیز به‌صورت درست تجهیز نکرده است.
نپرداختن معاش هشت ماهه این افراد، آن‌ها را دچار مشکل و وادار به شکایت از حکومت و وزارت داخله کرده است.
نجیب رحیمی، یکی از محافظان مسجد «قرآن و عطرت» در ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل می‌گوید: «از روزی که ما را بایومتریک کردند و به‌صورت رسمی سوق شدیم، تا امروز که تقریباً هشت ماه می‌شود، معاش‌های ما نیامده.»
رحیمی مصارف یک خانواده‌ی چهار نفره را تأمین می‌کند، اما در طول هشت ماه با قرض زندگی را گذارنده است. او می‌گوید: «در شب نوروز مریض شدم. پول نداشتم که داکتر بروم. قضیه با یک رفیق خود در میان گذاشتم و او به من یک هزار افغانی قرض داد.»
داوود، سرگروپ محافظان مسجد امام زمان در پل‌خشک کابل، مسجدی که در ماه میزان سال گذشته شاهد یک حمله‌ی خونین بود، از وزارت داخله و کمیسیون مردمی گله دارد که با محافظان مساجد همکاری نمی‌کنند.
داوود که با چهار همکارش از ساعت هشت صبح تا 9 شب امنیت مسجد امام زمان را تأمین می‌کنند، در مورد عدم پرداخت معاش و مشکلات‌شان می‌گوید: «هشت ماه می‌شود که حکومت می‌گوید معاش‌تان حواله می‌شود. به کمیسیون که مراجعه می کنیم، می‌گوید یک هفته بعد، دو هفته بعد. دولت اگر معاش ما را نمی‌دهد، تأمین امنیت مساجد را به گردن هیأت‌امنای مساجد بیندازد، ما می‌رویم پشت کارمان.»
داوود از عدم همکاری مسوولان حوزه‌ی سیزدهم امنیتی شهر کابل نیز شکایت دارد.
وزارت امور داخله می‌پذیرد که معاش این محافظان تاکنون پرداخت نشده و وعده می‌دهد که تا دو هفته‌ی دیگر پرداخت می‌شود.
نصرت رحیمی، معاون سخن‌گوی وزارت داخله به اطلاعات روز می‌گوید: «ما به این هم‌وطنان و محافظین عزیز وعده می‌دهیم که تا دو هفته‌ی دیگر معاش‌شان پرداخت می‌شود. این سیستم نهایی شده و بعد از آن معاش آنان به‌شکل عادی و هر ماه پرداخت می‌شود.»
وزارت داخله به اجرا درآمدن طرح امنیتی کابل و استخدام این محافظان در تأمین امنیت شهر و اماکن مذهبی را مؤثر ارزیابی می‌کند. رحیمی می‌گوید این تشکیلات در حال حاضر کافی است اما در صورتی‌که ارزیابی وزارت داخله نشان‌دهنده‌ی عدم مؤثریت این نیروها باشد، تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.