مجلس سنا حمله بر خبرنگاران را در نشست فوق‎العاده بررسی می‌کند

اطلاعات روز: مجلس سنا تصمیم گرفته است که حمله‌ی مرگ‌بار دیروز بر خبرنگاران را در یک نشست فوق‌العاده بررسی کند.
براساس آجندای از قبل تعیین شده‌ی مجلس سنا، وزیر داخله، رییس امنیت ملی و فرماندهی پولیس کابل در نشست روز یکشنبه آینده‌ی این مجلس استجواب خواهند شد.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست امروز (سه شنبه، 11، ثور) این مجلس گفت که نهادهای امنیتی در حمله‌ی دیروز بر خبرنگاران کوتاهی کرده‌اند.
رییس مجلس سنا گفت که در نشست استجوابیه‌ی مجلس سنا، برای دو نماینده از رسانه‌ها نیز فرصت داده خواهد شد تا در مورد چگونگی وقوع حمله بر خبرنگاران از مقام‌های امنیتی وضاحت بخواهند.
خبرنگاران روز گذشته هنگامی مورد حمله یک انتحار کننده قرار گرفتند که برای پوشش خبری یک حمله انتحاری در منطقه‌ی شش درک کابل رفته بودند. در این حمله 9 خبرنگار جان باختند و 6 تن دیگر زخمی‌شدند.
رییس مجلس سنا می‌گوید که خبرنگاران به دلیل اطلاع‌رسانی به مردم، مورد حمله گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.
آقای مسلم‌یار گفت که مردم از افزایش حملات گروه‌های تروریستی به تنگ آمده‌اند و جز استعمال قوت نظامی و ضربه زدن به آنانی که صلح نمی‌خواهند راه دیگری باقی نماینده است.
او افزود که دولت باید فشارهای نظامی را بر گروه‌های صلح نمی‌خواهند بیشتر کند.
آقای مسلم‌یار تأکید کرد که طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به دستور بیگانه‌ها با حمله بر مساجد، کودکان، زنان و خبرنگاران، برای ریختاندن خون مردم افغانستان قسم خورده‌اند و مردم افغانستان باید با حمایت از دولت در برابر آنان ایستاد شوند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز حمله بر خبرنگاران را جنایت علیه بشریت، آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها خواند و گفت که دشمنان در 10 ثور روز سیاهی را در تاریخ خبرنگاری افغانستان ثبت کردند.
آقای ایزدیار گفت که حکومت باید تدابیر لازم را برای تأمین امنیت خبرنگاران روی دست گرفته و در سیاست خود با شبکه‌های تروریستی بازنگری کند.
او می‌گوید که دستگاه‌های کشفی و استخباراتی باید حملات تروریستی را کشف و خنثی کنند.
حمله‌ی انتحاری دیروز بر خبرنگاران درکابل، واکنش‌های زیادی در پی‌داشت.
نهادهای حامی‌ رسانه‌ها در افغانستان از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌اند تا این رویداد را با جدیت بررسی کند.