نگرانی‌ها از تأثیر منفی خروج امریکا از برجام بر پروژه بندر چابهار

اطلاعات روز: مقام‌های افغانستان پس از نشر گزارش‌ها مبنی به خطر افتادن پروژه چابهار پس از خروج امریکا از توافق هسته‌یی ایران موسوم به «برجام» ابراز نگرانی کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که خروج امریکا از برجام و برگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پروژه بندر چابهار را در معرض خطر قرار داده و تاکنون سه قرارداد برای ساخت زیربنای این بندر به تأخیر افتاده و دو شرکت چینی و فنلندی فعالیت‌های خود را به تعلیق درآورده است.
یک دیپلمات ارشد هندی به رویترز گفته: «تصمیم رییس‌جمهور ترمپ ما را دوباره به نقطه آغاز این پروژه قرار داده و باید شرایط این قرارداد بازنگری شود.»
اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تأثیرات منفی برگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بر پروژه چابهار ابراز نگرانی کرده‌ است.
خانجان الکوزی، سرپرست اتاق تجارت و صنایع به آریانا نیوز گفته: «ما با ایران و هند گفت‌وگو داشته‌ایم که در سال آینده صادرات از این طریق (بندر چابهار) را افزایش دهیم، اما تحریم‌ها احتمالاً تأثیر ناگوار خواهد داشت.»
هند پس از توافق هسته‌یی ایران، ۵۰۰ میلیون دالر برای تسریع توسعه بندر چابهار اختصاص داد. رویترز گزارش داده که تصمیم جدید امریکا بانک‌ها را در شرایط دشواری قرار داده که ممکن است با توجه به پیامدهای معاملات آن‌ها با ایران، آنان از سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار دست بردارند.
جاوید فیصل، معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه افغانستان به طلوع نیوز گفته: «آرزوی ما این است که روابط ایران و امریکا برما و بر روابط داد و ستد و تجارت ما با ایران اثرهای منفی بیشتر نگذارد.»
طلوع نیوز به نقل از منابع خود گزارش داده که احتمال دارد رییس‌جمهورغنی به‌زودی با سفیران ایران، هند و نیز نماینده‌ی امریکا در باره‌ی بندر چابهار گفت‌وگو کند.
مسافر قوقندی، سخن‌گوی وزارت تجارت و صنایع گفته: «ما به اساس منافع خود کوشش می‌کنیم با تمام کشورها به‌عنوان کشور مستقل و به‌عنوان این که منافع ملی خود را مدنظر می‌گیریم روابط نیک تجارتی و ترانزیتی از راه‌های مختلف داشته باشیم.»
موافقت‌نامه سه‌جانبه راهبردی تأسیس بندر چابهار در ماه جوزای سال 1395 میان افغانستان، هند و ایران در تهران امضا شد. بندر چابهار یک منطقه آزاد تجارتی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران است و موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ی اقتصادی در سطح منطقه دارد. نیز این بندر دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌ی تخلیه و بارگیری کالا‌های تجارتی است.
پروژه چابهار در کنار تسهیل تجارت بین افغانستان و هند می‌تواند کشور را به بازارهای جدید در خاور میانه، اروپا و امریکا وصل کند.
در ماه عقرب سال گذشته نخستین محموله‌ی گندم کمکی هندوستان (15 هزار تُن گندم) از طریق بندر چابهار به افغانستان رسید.