نگرانی باشندگان غرب کابل از تجمع معتادان در پیاده‌روها

اطلاعات روز: در کنار دیوار مکتب حربی در منطقه‌ی پل‌سوخته واقع ناحیه‌ی ششم، در پیاده‌رو ده‌ها معتاد نشسته و در حال مصرف مواد هستند. دود ناشی از مصرف مواد تا دوردست‌ها حس می‌شود. زباله‌های تولید‌ شده توسط معتادان پیاده‌رو را فرش کرده و هیچ عابری نمی‌تواند از آن‌جا عبور کند.

اکنون معتادان نزدیک به 500 متر طول پیاده‌رو را تصرف کرده‌اند.

این معتادان قبلا در زیر پل‌سوخته جمع بودند اما اخیرا پولیس کابل آنان را از زیر پل سوخته بیرون کرده و مدعی است که معتادان را به مراکز صحی منتقل کرده‌اند.

حشمت‌الله ستانکزی سخن‌گوی پولیس کابل در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که در هفته‌های اخیر وزارت امور داخله در هماهنگی با نهاد‌های دیگر، شماری زیادی از معتادین را به مراکز ترک اعتیاد در کابل منتقل کرده‌اند.

آقای ستانکزی می‌گوید معتادانی که در پیاده‌رو واقع در پل‌سوخته تجمع کرده‌اند از آن دسته معتادانی‌اند که از مراکز ترک اعتیاد فرار کرده‌اند و یا جدیدا معتاد شده‌اند.

سخن‌گوی پولیس کابل افزود که پولیس در هماهنگی با دیگر نهادهای دخیل قرار است به همین زودی‌ها برنامه‌یی برای انتقال معتادان به یک جای دورتر از شهر روی دست گیرد. او هر چند از مکان مشخصی نام نبرد اما گفت معتادان در جایی خارج از شهر منتقل خواهند شد: «نخست ما تصمیم داریم آنان را در یک محل جمع‌آوری کنیم، سپس از آن جا در هماهنگی با دیگر نهادهای دخیل به مراکز صحی و مراکز ترک اعتیاد منتقل کنیم.»

تجمع معتادان در پیاده‌رو باشندگان منطقه‌ی پل سوخته و در کل دشت برچی را به‌شدت نگران کرده‌ است. آنان معتقد است که این کار عمدا صورت گرفته و هدف آن گسترش مرض اعتیاد در این منطقه و در کل ساحه دشت برچی است.

کسبه‌کاران و مغازه‌دارانی که در این منطقه به کار و کاسبی مشغول‌اند  نیز به‌شدت از حضور معتادان در پیاده‌رو نگران هستند. آنان می‌گویند تجمع معتادان در کنار سرک افزون  بر تبعات به‌شدت مخرب روانی زیان‌های مادی مثل دزدی، نیز به همراه دارد.

محرم‌حسین یکی از دکانداران این منطقه گفت، که بارها شده که معتادان از داخل حویلی‌های اهالی پل سوخته اشیای مثل کفش، ظرف و وسایل خانه را دزدی کرده‌اند: «دیگ را از سر منقل می‌برند.»

محد داوود، دیگر دکاندار این منطقه که در نزدیکی تجمع معتادان مشغول کار است، معتقد است که تجمع معتادان در پیاده‌رو و معبرگاه عامه طرحی است برای گسترش مرض اعتیاد در غرب کابل و مشخصا دشت برچی: «من فکر می‌کنم که این یک پروسه است که برمبنای آن معتادان را از زیر پل به جاده‌ شهید مزاری بکشند و آن را به سوی دشت برچی سوق دهند.»

وی می‌افزاید که بوی موادی که معتادان مصرف می‌کنند، به این طرف سرک؛ جای که او دکان دارد نیز به مشام می‌رسد.

به گفته‌ی این شهروند، تجمع معتادان ساکنان این منطقه را به شدت نگران کرده است و امنیت جانی و مالی باشندگان این منطقه را به خطر انداخته است.

جاده‌ی که در کنار آن معتادان تجمع کرده‌اند تنها راه آمد و شد مردم ساحه‌ی دشت برچی است. صبح‌ و شام هزاران کودک از این مسیر به سوی مکتب می‌روند و می‌بینند که معتادان در حال مصرف مواد اند.

بر اساس آمار رسمی، شمار معتادان کشور از ۹۰۰ هزار در سال ۲۰۰۹ به ۳ میلیون نفر رسیده در سال 2018 است که 100 هزار آن را کودکان تشکیل می‌دهد.

وزیر صحت عامه پیشتر گفته بود که٬ هم اکنون ۱۰۵ مرکز تداوی معتادین که شامل ۴ تا ۵ هزار بستر می‌شود٬ در سرتاسر کشور فعال است٬ ولی خود معتادان حاضر به درمان نیستند.

از سویی هم اخیرا وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که افغانستان سالانه از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر 6.6 میلیارد دالر درآمد دارد.

دفتر جرایم سازمان ملل گفته است که ارزش اقتصادی مواد مخدر در افغانستان 20 تا 30 درصد درآمد ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

سال گذشته میزان تولید مواد مخدر افغانستان 87 درصد افزایش داشت و به بیش از 9 هزار تن رسیده بود.

افغانستان بزرگ‌ترین تولید‌ کننده‌ی مواد مخدر در جهان است. بیش از 10 درصد نفوس افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند.

بیکاری، نبود امکانات آموزشی کافی برای دستیابی به کارهای بهتر، نبود بازار برای محصولات قانونی و کمبود خدمات مالی برای کشاورزان از عوامل عمده‌ی افزایش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان عنوان شده است. سال گذشته مواد مخدر برای بیش از 350 هزار تن زمینه‌ی کار را فراهم کرده بود.