سناتوران فتوای عالمان دین را بر ضد جنگ افغانستان اقدام تاریخی خواندند

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا می‌گویند که صدور فتوای علمای دینی افغانستان بر ضد جنگ و انتحاری در کشور یک اقدام تاریخی است.
سناتوران در نشست امروز (سه شنبه، 15، جوزا) مجلس سنا از نشست بزرگ عالمان دین در کابل و صدور فتوا علیه جنگ در کشور استقبال کردند و این فتوا را یک اقدام نیک و شجاعانه خواندند.
عبدالله قرلق یکی از شرکت کنندگان نشست دیروز علما و سناتور ولایت قندوز در مجلس سنا گفت که نشست علمای دینی یک اقدام تاریخی بود و یک فتوای تاریخی هم در مورد حرام بودن جنگ، دهشت افگنی و انتحاری صادر کردند.
آقای قرلق افزود که 2000 تن از علمای کشور« فتوای متفقه‌ی» را صادر کردند که بر اساس آن جنگ فعلی در کشور حرام دانسته شده است.
آمنه افضلی دیگر عضو مجلس سنا نیز این فتوا را اقدام نیک و شجاعانه عالمان دینی توصیف کرد و گفت که دیگر برای ادامه جنگ در کشور هیچ بهانه‌ی مورد پذیرش نیست.
برخی سناتوران دیگر هم ابراز امیدواری کردند که طالبان مسلح با توجه به فتوای علما دینی کشور، جنگ و خشونت را کاهش دهند.
این در حالی است که گروه طالبان در پاسخ به این نشست عالمان دینی گفته‌اند که این نشست از سوی امریکایی‌ها برگزار شده است.
از سوی دیگر، سناتوران در نشست امروز مجلس سنا حمله انتحاری بر نشست دیروز علما را یک عمل ضد اسلامی مخالفان مسلح دولت اعلام کردند.
آنان تاکید کردند که حمله دیروز انتحاری در واقع حمله بالای اسلام بود؛ زیرا علما ورثه انبیا و مبلغان واقعی دین اسلام هستند.
به گفته‌ی سناتوران، حمله‌ی دیروز انتحاری نشان دهنده «ذوال سیاسی» گروه طالبان است و این گروه بجای این که از دستورات اسلام پیروی کنند، برخلاف اسلام عمل می‌کند.
سناتوران تأکید داشتند که علمای دینی روز گذشته بخاطر بیان حقیقت و دستورات اساسی دینی مورد هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.
روز گذشته هنگام برگزار نشست بزرگ علمای افغانستان در خیمه لویه جرگه یک حمله کننده‌ی انتحاری این نشست را مورد هدف قرار داد که در نتیجه‌ی آن هفت نفر کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.
بیشتر بخوانید:

فتوای علمای دینی: مبارزه مسلحانه زیر نام جهاد در افغانستان جواز شرعی ندارد

پاسخ طالبان به نشست علمای افغانستان: این نشست برنامه‌ی امریکا است