296 پست خالی برای داکتران زن؛ کسی به مناطق محروم نمی‌روند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت صحت عامه کشور تایید می‌کنند که در حال حاضر کمبود داکتران زن در ولسوالی‌ها و روستاهای دوردست به یک معضل جدی برای این وزارت بدل شده است.

این مقام‌ها می‌گویند، با آن‌که وزارت صحت عامه حاضر است تا حدود 3 هزار دالر امریکایی در هر ماه برای پزشکان زنی که به روستاها می‌ورند، معاش پرداخت  کند اما به گفته‌ی این وزارت، با این وجود کم‌تر داکتری به خاطر رفتن به محلات نامبرده، آمادگی نشان می‌دهد.

نگرانی‌های امنیتی، کم‌بود امکانات زندگی و دور‌افتاده‌ بودن این مناطق از دلایلی است که به گفته‌ی مقام‌های وزارت صحت عامه، داکتران را از رفتن به محلات نامبرده باز داشته است.

به نقل از روزنامه 8 صبح، در حال حاضر (۶۷۶) پست برای پزشکان متخصص زن از سوی وزارت صحت عامه در نظر گرفته شده، اما تنها ۳۸۰ پست آن هم اکنون اشغال شده و 296 پست دیگر داوطلبی ندارد.

هم اکنون در ولایت ارزگان هیچ پزشک متخصص زن وجود ندارد. در ولایت‌های پکتیکا، زابل  و پنجشیر تنها یک – یک پزشک زن فعالیت دارند و چندین پست داکتران زن بر اساس این گزارش در ولایت‌های نامبرده خالی‌ست. ولایت‌های دیگر نیز کماکان همین وضعیت را دارد و تنها در شفاخانه‌های شهر کابل، هرات، بلخ و بدخشان داکتران متخصص زن به اندازه‌ی کافی وجود دارند.

این در شرایطی است که زنان با توجه به فیزیولوژی که دارند بیش‌تر به خدمات پزشکی نیازمندند؛ اما با این حال کم‌بود زایشگاه، قابله‌ها، متخصص زنان و سونوگرافیست از مهم‌ترین نیازهای این افراد محسوب شده که اقدام چشم‌گیری نیز برای رفع آن انجام نگرفته است.

این درحالی‌ست که هرچند میزان مرگ و میر مادران و کودکان در چند سال اخیر کاهش یافته، اما بر بنیاد آمارهای سازمان‌های جهانی، در سال گذشته در هر ۱۰۰ هزار زن، یک هزار و ۲۹۱ تن جان‌های‌شان را، از دست داده‌اند.