شکست پی در پی داعش در شمال؛ مروری بر روی‌دادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

شکست پی در پی داعش در شمال؛ مروری بر روی‌دادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

چهارشنبه، دهم اسد وزارت دفاع ملی اعلام کرد که بیش از 150 تن از نیروهای گروه داعش در ولایت جوزجان به دولت تسلیم شده‌اند. وزارت دفاع در بیانیه‌یی نوشت که مولوی حبیب‌الرحمن رهبر داعش در شمال افغانستان و مفتی نعمت‌الله معاون او با بیش از 150 جنگ‌جوی خود به دولت تسلیم شدند. وزارت دفاع ملی ادعا کرد که جنگ‌جویان داعش در ولسوالی درزاب در اثر حملات شدید و محاصره‌ی آنان توسط نیروهای امنیتی تسلیم شدند. از سوی هم گزارش‌های وجود داشت که آنان در محاصره طالبان قرار داشتند و از سر ناگزیری به دولت تسلیم شدند.

در یک ماه پسین درگیری میان گروه‌های طالبان و داعش در ولایت شمالی جوزجان افزایش یافته است. آنان چندین بار باهم درگیر شدند. در تازه‌ترین مورد روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته (9 اسد) در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در نبرد میان دو گروه از دو طرف، 14 نفر کشته و 17 نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک از قول سمنوال عبدالحفیظ خاشی، آمر امنیت فرماندهی پولیس جوزجان نوشت که این درگیری در روستا‌های «سردره» و «مغول» ولسوالی درزاب بین دو طرف رخ داد. به گفته‌ی‌ وی در این درگیری شش جنگ‌جوی داعش و هشت شورشی طالب کشته و 11 جنگ‌جوی داعش و پنج شورشی طالب زخمی شدند.

یک روز پیش (دوشنبه، 8 اسد) نیز این دو گروه در ولسوالی قوش‌تپه‌ی ولایت جوزجان با هم درگیر شده بودند. در آن درگیری 19 تن از دو طرف کشته شدند؛ هشت جنگ‌جوی داعش به‌شمول پنج تبعه‌ی خارجی این گروه و 11 شورشی طالب.

طالبان ادعا کردند که نیروهای داعش را در ولایت جوزجان «ریشه‌کن» کرده‌اند.

حملات خون‌بار تروریستی در ولایت‌های ننگرهار و پکتیا

هفته‌ی گذشته ولایت‌های ننگرهار و پکتیا در شرق افغانستان گواه حملات پیچیده‌ و خون‌بار انتحاری بودند.

حوالی ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه، ۹ اسد انفجار مهیبی شهر جلال‌آباد را تکان داد. به دنبال آن ستونی از دود غلیظ به آسمان بلند شد. سه مهاجم به ساختمان ریاست امور مهاجرین ولایت ننگرهار حمله کرده بودند. مهاجم نخست با انفجار موتربمب راه دو مهاجم دیگر را به داخل ساختمان این ریاست باز کرد. دو مهاجم پس از شش ساعت درگیری با نیروهای امنیتی از پا درآمدند. عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار گفت که در این حمله پنج نفر به شمول نگهبان این ریاست کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

دوشنبه، 8 اسد در حمله‌ی انتحاری دیگر در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار یک نامزد انتخابات پارلمانی با سه نفر از محافظانش کشته شدند. خبرگزاری پژواک از قول عطاالله خوگیانی سخن‌گوی والی ننگرهار نوشت، حاجی حیات‌الله از بزرگان قومی و کاندیدای احتمالی برای مجلس نمایندگان، هنگامی که می‌خواست از ولسوالی کوت به جلال‌آباد برود در منطقه‌ی «کابل کمپ» ولسوالی رودات هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت. به گفته‌‌ی وی در این روی‌داد حاجی حیات‌الله با سه محافظش کشته شدند و پسرش زخمی شد.

پیش‌تر شنبه، 6 اسد نیز مهاجمان مسلح بر مرکز آموزشی قابلگان در شهر جلا‌آباد حمله کرده بودند. به قول عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار، ابتدا انفجاری در ورودی مرکز رخ داد و سپس مهاجمان وارد مرکز شدند. دو مهاجم پس از چندین ساعت درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند. به گفته آقای خوگیانی دو محافظ و یک راننده‌ی این مرکز در این حمله جان باختند و هشت نفر دیگر به شمول سه نظامی، سه تن از کارکنان این مرکز و دو ره‌گذر زخمی شدند. این مرکز در ناحیه سوم امنیتی شهر جلال‌آباد موقعیت دارد.

از سه ماه به این سو این سی‌ویک‌مین حمله‌ی تروریستی است که در ولایت ننگرهار انجام می‌شود. روی‌دادهای که براساس آمار ارایه شده از سوی ریاست صحت عامه این ولایت دست کم ۱۶۵ کشته برجای گذاشته است.

در نهایت جمعه‌، 12 اسد در یک حمله‌ی خون‌بار بر یک مسجد در گردیز مرکز ولایت پکتیا 25 تن جان باختند و بیش از 60 تن دیگر زخمی شدند.

عبدالله حسرت، سخن‌گوی والی پکتیا به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که حوالی ساعت ۱:۳۰ ظهر امروز، دو مهاجم انتحاری بر مسجدی متعلق به شیعیان واقع در منطقه «خواجه حسن» مربوط ناحیه دوم شهر گردیز حمله کردند. به قول آقای حسرت ابتدا مهاجمان بر نمازگزاران گلوله‌باری و سپس جلیقه‌های‌شان را منفجر کردند. هیچ گروهی مسوولیت این روی‌داد را به عهده نگرفت. اما پیش از این مسوولیت حملات مشابه را گروه داعش به عهده می‌گرفت.

حملات تهاجمی طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی

شنبه 6 اسد، طالبان مسلح با حمله بر یک پاسگاه پولیس در شهر قلات، مرکز ولایت زابل شش سرباز پولیس را کشتند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع که نخواسته نامی از او گرفته شود، نوشت که طالبان بر یک پاسگاه پولیس در قلات، در مسیر شاه‌راه کابل ـ قندهار بر پاسگاه موسوم به موسی‌خیل حمله کردند و شش سرباز پولیس را کشتند.

در عین حال به روز شنبه، 6 اسد یک فرمانده خیزش مردمی در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب از سوی طالبان تیرباران شد. به گزارش خبرگزاری پژواک، آصف رییس ایلبیگی یکی از فرماندهان خیزش مردمی، زماني‌که از شهر میمنه به سوی مرکز ولسوالی خواجه سبزپوش مى‌رفت، طالبان درمنطقه «اِسلیم» در مسیر شاهراه، او را از موتر پیاده و تیرباران کردند.

پنج‌شنبه شب، 11 اسد طالبان با حمله بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب، دو پاسگاه را سقوط دادند. به‌گزارش خبرگزاری پژواک و به نقل از منابع محلی، در درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان، دست کم شش سرباز پولیس کشته و 10 سرباز دیگر زخمی شدند.

پنج‌شنبه، 11 اسد فرماندهی پولیس کابل از کشته شدن مرموز سه خارجی در شهر کابل خبر داد. حشمت‌ استانکزی، سخن‌گوی پولیس کابل گفت که سه شهروند خارجی صبح روز پنج‌شنبه، از مربوطات حوزه نهم امنیتی ربوده شدند و سپس اجساد شان از ساحه دسپیچری حوزه نهم پیدا شد. پولیس هویت شهروندان خارجی را افشا نکرد.

تلفات غیرنظامیان در اثر انفجار

شنبه، 6 اسد دو غیرنظامی در ولسوالی دره‌ی صوف پایین ولایت سمنگان در اثر انفجار یک ماین جان باختند. عبدالوهاب ظفری فرمانده پولیس ولسوالی دره صوف پایین گفت که ماین از سوی طالبان در پیش کاه‌دان یک بزرگ قومی به نام بابه نور جاسازی شده بود.

سه‌شنبه، 9 اسد برخورد یک موتر نوع 404 با یک ماین کنارجاده‌یی در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه هفت کشته و 27 زخمی برجای گذاشت. محب‌الله محب، سخن‌گوی فرماندهی پولیس فراه به روزنامه اطلاعات روز گفت که این موتر مربوط یک شرکت خصوصی موسوم به «احمد شاه ابدالی» بوده و از هرات به‌سوی هلمند در حرکت بوده است. به گفته‌ی آقای محب قربانیان این رویداد همه غیرنظامیان بودند.

چهارشنبه، 10 اسد انفجار یک سرگلوله در روستای «دشت نیزان» ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات، یک کودک را کشت و سه کودک دیگر را زخمی کرد. عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که کودکان کشته شده از هشت تا سیزده سال سن داشتند.

پنج‌شنبه، 11 اسد در انفجار ماینی در ولسوالی ارغستان ولایت کندهار سه کودک کشته و یک کودک و یک مرد دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک از قول ضیا درانی، سخنگوی والی ننگرهار نوشت که این رویداد زمانی رخ داد که یک مرد با چهار کودکش سوار بر یک موترسایکل با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد. آقای درانی گفت که ماین توسط طالبان جاسازی شده بود.

پیشتر چهارشنبه، 10 اسد نیز انفجاری در ولسوالی ارغستان ولایت ننگرهار از غیرنظامیان قربانی گرفت. به‌ نقل از خبرگزاری پژواک یک موتر نوع فولدر  غیرنظامیان که از ولسوالی ارغستان به‌سوی ولسوالی معروف در حرکت بودند در منطقه «بالا ژیری» ولسوالی ارغستان با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد و در اثر آن شش تن به شمول زنان کشته شدند.

هم‌زمان با رویداد بالا، در ولسوالی گرشک ولایت هلمند نیز چهار کودک در اثر انفجار ماین جان باختند. عمر زواک سخنگوی والی هلمند گفت که چهار کودک دختر در انفجار ماینی که در منطقه «مهاجر بازار» ولسوالی گرشک توسط طالبان جاسازی شده بود کشته شدند.

در همین حال چهارشنبه، 10 اسد گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی اعلام کرد که تنها در ماه جولای سال روان میلادی 545 غیرنظامی در رویدادهای مختلف کشته و زخمی شده‌اند. که از این میان 232 نفر کشته و 313  نفر دیگر زخمی شده‌اند.

131 کشته و 74 زخمی؛ تلفات داعش و طالب در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (6 الی 12 اسد) نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، ۷۵ عملیات تصفیه‌یی و 641 عملیات خاص کماندویی در ۱۶ ولایت، 131 هراس‌افگن به‌شمول یک فرمانده محلی طالبان و 13 جنگجوی داعش را کشته و 74 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، کنر، غزنی، لوگر، پکتیا، پکتیکا، ارزگان، فاریاب، کندز، تخار، نیمروز، هلمند، کندهار، فراه و غور راه‌ندازی شده است. همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 82 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.