یک سالگی سقوط میرزاولنگ؛ از آوارگی باشندگان تا حاکمیت طالبان

زهراجویا
درست یک سال از حمله‌ی‌ گروه طالبان و داعش به روستای «میرزاولنگ» می‌گذرد؛ جایی که در آن دست‌کم 50 تن از باشندگان این منطقه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی و آواره شدند. حالا همزمان با فرونشینی هیاهوی این حمله، قربانیان آن هم از یادها رفته است.
شماری از باشندگان میزاولنگ می‌گویند که دولت به وعده‌هایش کم‌تر عمل کرده و بیش‌تر از آن‌چه به آن‌ها داده، تبلیغ کرده است.
آن‌ها می‌افزایند که هنوز منطقه‌ی میزاولنگ به حالت عادی برنگشته و بیش‌تر باشندگان‌ آن آواره‌اند اما دولت به تازگی 49 تن از اعضای خانواده‌ی قربانیان این حمله را برای زیارت حج به عربستان سعودی فرستاده است.
پس از کشتار باشندگان میرزاولنگ، دولت افغانستان وعده سپرده بود که به قربانیان و آسیب‌دیدگان این حمله رسیدگی می‌کند اما هنوز کاری قابل توجهی انجام نداده است.
محمدعلی بلخی یکی از آسیب‌دیدگان منطقه‌ی میرزاولنگ می‌گوید که پس از گذشت یک سال، هنوز باشندگان این منطقه به زندگی عادی‌شان برنگشته‌اند. او پس از حمله به همراه شش عضو خانواده‌اش، میزاولنگ را ترک کرد و حالا در مرکز ولایت سرپل، زندگی سختی را تجربه می‌کند.
این مرد 42 ساله ‌می‌گوید که در روزهای سقوط میرزاولنگ و آوارگی باشندگان این منطقه سرخط داغ رسانه‌ها و حرف اول مردم بود، دولت به شماری از آسیب‌دیدگان کمک کرد ولی پس از آن که این حرف از دهن مردم افتاد، میرزاولنگی‌ها فراموش شدند: «منطقه‌ی ما حالا در دست دشمن است و تا هنوز نتوانستم که به آن‌جا برگردیم. در وقت جنگ دو ماه در میرزاولنگ بودیم و هیچ کمکی به ما نرسید. تنها افرادی که در خط اول بودند یک مقدار کمک دریافت کرد. البته برای هر خانواده ‌یک خیمه و مقداری موادغذایی و پول نقد (10 تا 27 هزار افغانی برای هر خانواده) توزیع شد. بعدا ما در ریاست امور مهاجرین برای دریافت کمک مراجعه کردیم اما هیچ توجهی به مشکل ما نکرد.»
حاجی مهدوی یکی از فرماندهان خیزش مردمی در ولایت سرپل نیز می‌گوید، در شرایطی که اکثر خانواده‌ها به کالاهای اولیه محتاجند، دولت 49 نفر از اعضای خانواده‌ی قربانیان را به زیارت حج فرستاده است. او می‌افزاید که حدود سه ماه پیش شماری از بزرگان منطقه‌ی میرزاولنگ برای دیدار با رییس‌جمهور غنی به کابل آمده بودند تا از او بخواهند که به وضعیت آوارگان میرزاولنگ رسیدگی کند. به گفته‌ی مهدوی، آقای غنی به بزرگان این منطقه وعده سپرده بود که در مدت 14 روز، زمینه‌ی برگشت آوارگان را به میرزاولنگ فراهم می‌سازد: «تا هنوز دشمن به میرزاولنگ حضور دارد و پاک‌سازی نشده. آقای غنی به بزرگان منطقه گفته بود که ورثه‌ی شهدا را به حج می‌فرستم، تا حالا تنها همین وعده‌اش را عملی کرده و برای دیگر قربانیان میرزاولنگ و سیلاب‌زدگان ولایت سرپل هیچ نوع کمکی نکرده است.»
این فرمانده‌ی نیروهای محلی می‌گوید که از میان 500 خانواده‌ی آواره‌ در میرزاولنگ حدود 10 خانواده افغانستان را ترک کرده و به ایران مهاجرت کرده‌اند.
همین‌طور سید اسدالله دانش، عضو شورای ولایتی سرپل نیز می‌گوید که منطقه‌ی میرزاولنگ زیر کنترل گروه طالبان قرار دارد و حکومت هیچ تلاشی برای بازپس‌گیری این منطقه نکرده است. «تمام خانه‌های باشندگان میرزاولنگ تخریب شده و درختان آن منطقه نیز قطع شده است. از طرفی هم زمین‌های زراعتی به دلیل کم‌آبی خشک شده است و هیچ فرصت کاری برای باشندگان این منطقه وجود ندارد.»
از جانب دیگر اما مسوولان محلی ولایت سرپل می‌گویند که برای قربانیان میرزاولنگ کمک‌رسانی شده است. ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل به اطلاعات روز گفت که دولت سال گذشته پس از فاجعه‌ی میرزاولنگ، برای خانواده‌هایی که اعضای شان را از دست داده بودند صد هزار افغانی و برای ‌خانواده‌های که اعضای آن زخمی شده بودند، 50 هزار افغانی کمک کرده است. او افزود که براساس فرمان رییس‌جمهور قرار است در آینده‌ی نزدیک برای باشندگان میرزاولنگ در مرکز ولایت سرپل یک شهرک ساخته شود و برای آسیب‌دیدگان زمین توزیع گردد. با این هم او تأکید کرد که با تمام کمک‌رسانی‌های که از سوی حکومت و نهادهای حقوق بشری به آنان صورت گرفته، اما این کمک‌ها بسنده نیست.
آقای امانی می‌گوید که ‌تاهنوز کنترل منطقه‌ی میرزاولنگ به‌دست طالبان است و تلاش‌ها برای بازپس‌گیری این منطقه جریان دارد. او گفت که مناطق دیگر این ولایت از جمله ولسوالی کوهستان نیز در اختیار طالبان قرار دارد و قرار است که حکومت محلی و نیروهای کمکی از مرکز، عملیات گسترده‌یی را برای پاک‌سازی این مناطق راه‌اندازی کنند.
به اضافه‌ی این‌ها، باشندگان میرزاولنگ می‌گویند که تا اکنون هیچ نهادی در مورد چگونگی حمله‌ی میرزاولنگ تحقیق نکرده است. آن‌ها از اداره‌ی محلی سرپل انتقاد می‌کنند که حتا به مناسبت یک سالگی حمله بر میرزاولنگ و گرامی‌داشت از قربانیان این روی‌داد، از بازماندگان قربانیان دل‌جویی نکرده است.
در حمله‌ی گروه طالبان به روستای میرزاولنگ ولایت سرپل که بامداد پنج‌شنبه 12اسد 96 اتفاق افتاد، حدود 50 نفر از غیرنظامیان این روستا به شمول زنان و کودکان به گونه‌ی فجیعی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شد و بیش از‌ 500 خانواده‌ی دیگر آواره شدند.
نهادهای حقوق بشری از جمله دفتر معاونیت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان ‌در گزارش تحقیقی‌اش اعلام کرد که در حمله‌ی گروه‌های طالبان و داعش در میرزاولنگ غیرنظامیان «قتل عام» شدند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی این حمله را مصداقی از جنایت علیه بشریت خواند. این نهاد گزارش داد که در این حمله صدها خانه تخریب و اموال و ملکیت‌ مردم به تاراج برده شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *