دومین نمایشگاه افغانستان در هند؛ فراورده‌های کشاورزی افغانستان 60 میلیون دالر فروش داشته است
امضای قرارداد پیش‌فروش فراورده‌های کشاورزی میان بازرگانان افغانستان و هند در شهر بمبئی
عکس:وزارت زراعت  و مالداری

دومین نمایشگاه افغانستان در هند؛ فراورده‌های کشاورزی افغانستان 60 میلیون دالر فروش داشته است

مقام‌های وزارت زراعت و مالداری کشور می‌گویند که در دومین نمایشگاه فراورده‌های کشاورزی افغانستان در هند، ارزش قرارداد پیش‌فروش فراورده‌های کشاورزی میان بازرگانان افغانستان و هند به 60 میلیون دالر رسیده است.

دومین نمایشگاه فراورده‌های کشاورزی و صنایع دستی افغانستان زیر عنوان «گذار به سوی رفاه» از 21 تا 23 سنبله در شهر بمبئی هند برگزار شد.

در این نمایشگاه بیش‌تر میوه‌های تازه(انار، سیب، انگور)، میوه‌های خشک، آب‌ میوه، گیاهان دارویی، سنگ‌های قیمتی، صنایع دستی زنان و قالین‌های ویژه‌ی افغانستان در 60 غرفه به نمایش گذاشته شده بود.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت و مالداری افغانستان
نصیراحمد درانی، وزیر زراعت و مالداری افغانستان در دومین نمایشگاه فراورده‌های کشاورزی و صنایع دستی در هند

حبیب بهزاد، سرپرست ریاست اطلاعات و روابط عمومی وزارت زراعت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که در جریان سه روز نمایشگاه کالای افغانستان در هند به صورت مجموعی، قرارداد پیش‌فروش فراورده‌های کشاورزی میان بازرگانان افغانستان و هند به ارزش نزدیک به 60 میلیون دالر امضا شده است. او گفت که تنها در روز دوم نمایشگاه، ارزش قراردادهای پیش‌فروش کالای صادراتی افغانستان به هند به 49.9 میلیون دالر رسید و در روز سوم نمایشگاه تنها ارزش فروش گیاهان دارویی، میوه‌ی خشک و زعفران به  9.7 میلیون دالر تکیه کرد.

وزارت زراعت، مالداری و آبیاری می‌گوید که مردم هند به‌ویژه مسوولان بخش‌های خصوصی هند از نمایشگاه محصولات افغانستان استقبال کرده و خواهان روابط بیش‌تر بازرگانی میان این دو کشور شدند.

اویناش جوشی، معاون شرکت صنایع اعتماد در هند گفته است: «میوه‌ی خشک افغانستان محصول بی‌نظیری است. ما از این کالای صادراتی افغانستان استقبال می‌کنیم. زمینه‌ی خرید و فروش میوه‌ی خشک در بازارهای هند بسیار خوب فراهم است.»
عبدالله عبدالله رییس اجرایی، محمدهمایون قیومی سرپرست وزارت مالیه، نصیراحمد درانی وزیر زراعت، مالداری و آبیاری، وزیر تجارت و صنایع ایالت مهاراشترای هند و جان بس، سفیر امریکا در افغانستان نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه حضور داشتند.

در این نشست عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است: « نمایشگاه امسال افغانستان در بمبئی، موفقیت‌ نمایشگاه سال قبل را تکرار می‌کند و بر نقش و تأثیر جغرافیایی خود می‌افزاید.»

اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID)  که حامی این نمایشگاه بوده، گشایش این نمایشگاه را فرصتی برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغانستان خوانده و گفته است با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، فرصت برای فروش کالای صادراتی افغانستان فراهم می‌شود. این نهاد با نشر خبرنامه‌یی گفته است که کشاورزی، ستون فقرات اقتصاد افغانستان است و در سال 2017 ارزش فراورده‌های کشاورزی صادراتی این کشور 700 میلیون دالر امریکایی بوده است.

آذرخش حافظی، رییس روابط بین‎المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در مراسم گشایش این نمایشگاه گفته است که  500 میلیون نفر در هند از قدرت خریداری بالا برخوردارهستند و بازرگانان افغان فرصت خوبی برای تجارت با هند دارند.

ویراج سینهه، معاون سفیر هند در کابل در این مراسم گفت که کشورش 86 میلیون دالر را در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده تا زمینه‌ی تجارت آزاد بین افغانستان و هند را فراهم کند.

بر پایه‌ی اطلاعات ریاست اجرایی دولت افغانستان در این نمایشگاه سه‌روزه در شهر بمبئی هند بیش از دو هزار بازرگان از افغانستان، هند و برخی کشورهای دگر ثبت‌نام‌ کرده بودند.

در نخستین دور نمایشگاه «گذار به سوی رفاه» که سال گذشته در دهلی، یکی از شهرهای پرجمعیت هند برگزار شده بود، بازرگانان افغانستان و هند، تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش بیش از  ۲۴۰ میلیون دالر را امضا کرده بودند.

براساس اطلاعات وزارت زراعت، مالداری و آبیاری کشور، افغانستان سالانه 2500 متریک تُن فراورده‌ی کشاورزی را به هند صادر می‌کند. پس از ایجاد دهلیز هوایی میان دهلی-کابل، کالا‌های صادراتی افغانستان از طریق صد پرواز به هند صادر می‌شود.

براساس آمار اتاق تجارت و صنایع کشور، ارزش واردات سالانه‌ی افغانستان از هند به 136 میلیون دالر می‌رسد و ارزش صادرات آن به  این کشور به 102 میلیون دالر رسیده است.

مقام‌های دو کشور در نمایشگاه سه‌روزه فراورده‌های کشاروزی افغانستان در هند گفته‌اند در صورتی که فاصله‌ی راه‌های تجاری میان افغانستان و هند کوتاه‌تر شود، میزان دادوستد سالانه‌ی کالاهای بازرگانی میان کابل-دهلی به حدود یک میلیارد دالر می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *