رییس مجلس: نمایندگان در مورد حذف 35 نامزد انتخابات بی‌تفاوت نمی‌باشند

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که این مجلس در برابر حذف نامزدان انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی بی‌تفاوت نخواهد بود.

آقای ابراهیمی در واکنش به عدم حضور رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی به مجلس گفته است: «وقتی که براساس قانون اساسی، رییس جمهور غنی به مجلس پاسخ‌گو است، کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز پاسخ‌گو است.»

این اظهارات رییس مجلس در حالی مطرح شده است که عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی برای پاسخ‌گویی در مورد چگونگی حذف 35 نامزد انتخابات پارلمانی در نشست امروز شنبه (31 سنبله) مجلس نمایندگان حاضر نشد.

رییس مجلس نمایندگان افزود که رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی باید توضیحات لازم را در رابطه با اجراآت این کمیسیون در مورد حذف نامزدان از فهرست ارایه می‌کرد اما عدم حضور او در مجلس خلاف قانون است و مجلس در برابر تصمیم این کمیسیون بی‌تفاوت نخواهد بود.

در همین حال، مریم کوفی،‌ نماینده‌ی برحال مجلس و یک تن از نامزدان حذف شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید در صورتی که مجلس نمایندگان از حق شهروندی او دفاع نکند خودش را در صحن شورا آتش خواهد زد.

خانم کوفی کمیسیون شکایات را متهم می‌کند که در مورد او براساس مقاصد شخصی تصمیم گرفته است. او ادعا کرده است: «رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی شبی که فردایش فهرست نامزدان را اعلام می‌کرد، مرا در خانه‌ی خود خواسته بود و من نرفتم اما دیدم که فردایش نامم را از فهرست حذف کرده است.»

کمیسیون شکایات انتخاباتی به تاریخ 20 اسد اعلام کرد که نام 35 تن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان را به دلیل عضویت یا فرماندهی گروه‌های مسلح غیرقانونی حذف کرده است.این تصمیم کمیسیون شکایات اعتراضاتی را نیز در پی داشت. شماری از نامزدان حذف شده برای چند روز پیهم دست به اعتراض زده و دروازه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل را بستند.