دو سفر در چهل روز؛ غنی با غزنی چه می‌کند؟

دو سفر در چهل روز؛ غنی با غزنی چه می‌کند؟

پس از سقوط بخش‌هایی از شهر غزنی به‌دست طالبان در ۲۰ اسد امسال، رییس‌جمهور غنی هفته‌ی گذشته برای دومین بار به این ولایت سفر کرد. آقای غنی در سفر اخیر خود که روز پنج‌شنبه، پنجم میزان انجام شد، در جمع بزرگان این ولایت گفت که اجازه نمی‌دهد رویداد غزنی دوباره تکرار شود.

رییس‌جمهور غنی در دومین سفرش در حالی به ولایت غزنی وارد شد  که پس از گذشت بیشتر از یک ماه و نیم از جنگ خونین در این ولایت -که در آن صدها تن از نظامیان، غیرنظامیان و جنگ‌جویان طالبان کشته شدند- هنوز آرامش به‌صورت کامل به این شهر برنگشته و نگرانی از تکرار جنگ و سقوط این شهر به‌دست طالبان همچنان به قوت خود باقی است.

هدف سفر اخیر رییس‌جمهور به غزنی که رولا غنی بانوی اول و شماری از اعضای کابینه نیز او را همراهی می‌کردند، بررسی وضعیت عمومی امنیتی ولایت غزنی و پیگری وعده‌های سفر قبلی گفته شده است. سفر آقای غنی به غزنی همزمان بود با هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که آقای غنی در رابطه به عدم اشتراک خود در این نشست، گفت: «من به امريكا نرفتم به غزنی آمدم، امنيت غزنی اولويت من است. رويداد گذشته تكرار نخواهد شد.»

او در جمعی از باشندگان شهر غزنی گفت: «من و بانوی اول کشور به‌خاطر بررسی مشکلات اقشار مختلف حضور یافتیم تا موضوع امنیت و چالش‌های موجود را از زبان مردم به شمول زنان، استماع نموده و راه حل به آن جست‌وجو نماییم.»

رییس‌جمهور در جریان این سفر یک روزه، نخست جلسه‌ی امنيتی را با حضور مسوولان محلی و مقام‌های امنیتی ولایت غزنی برگزار کرد. پس از آن به‌صورت جداگانه با اعضای شورای ولايتی، استادان دانشگاه و معلمان، جوانان و اعضای جامعه‌ی مدنی، علما، زنان و بزرگان قومی دیدار کرد. همچنان او جلسه‌ی بزرگ مردمی را دایر و در آن سخنرانی کرد.

وعده‌های رییس‌جمهور برای ولایت غزنی

غزنی یکی از شهرهای استراتژیک افغانستان است اما کمتر مورد توجه دولت بوده است. بخش‌های وسیع این ولایت در تصرف گروه طالبان است. آقای غنی در دو سفر اخیر خود به این ولایت وعده‌های بلندبالایی به باشندگان غزنی داده است.

در بخش امنیتی، آقای غنی گفت که برنامه‌ی امنیتی غزنی در شش مرحله ساخته شده است و در حال تطبیق است.

«قرارگاه‌های امنيتی ايجاد شده، پاسگاه‌های جديد پوليس نيز ايجاد می‌شود. سه حوزه‌ی جديد امنيتی در شهر غزنی ايجاد می‌شود. عمليات‌ پاکسازی و هوايی عليه دشمن ادامه خواهد يافت.»

او همچنان دستور داد که برنامه‌ی واضح با قيد زمانی برای تجهيز نيروهای امنيتی تنظيم و فرماندهی واحد در غزنی ايجاد و از نيروها، استفاده‌ی مؤثر شود.

وعده‌های رییس‌جمهور در بخش امنیتی در حالی‌ست که مقام‌ها در غزنی می‌گویند که تشکیلات رسمی نیروهای امنیتی این ولایت حدود ۲ هزار نیرو کم‌ دارد. پیشتر سخن‌گوی والی غزنی به اطلاعات روز گفته بود که اکثریت نیروهای امنیتی در چند سال اخیر وظایف‌شان را ترک کرده و شماری هم در جریان جنگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند و تا حالا اداره‌ی محلی غزنی نتوانسته جای خالی این نیروها را پر کند.

در جنگ چند روزه‌ی غزنی شماری از مارکیت‌ها و تأسیسات دولتی از سوی طالبان به آتش کشیده شدند
در جنگ چند روزه‌ی غزنی شماری از مارکیت‌ها و تأسیسات دولتی از سوی طالبان به آتش کشیده شدند

 رییس‌جمهور در بخشی دیگر وعده‌های خود گفت که به ارگان‌های محل و تمام وزارت‌خانه‌ها هدایت داده تا برای ولایت غزنی تمام امکانات ولایت درجه اول در نظر گرفته شود و تمام امکانات ولایت درجه اول برای غزنی آماده می‌شود. او افزود که شفاخانه‌ی غزنی به‌زودی اعمار و تجهيز می‌شود و صد ميليون افغانی برای ساخت یک تالار بزرگ در غزنی اختصاص داده می‌شود.

آقای غنی تعهد سپرد که يك باب ليسه‌ی تخنيكی در ولایت غزنی در سال جاری و سال آینده برای هر ولسوالی يك ليسه‌ی تخنيكی ساخته می‌شود. همچنان در سال آينده برای بندهای آب ولايت غزنی بودجه در نظر گرفته می‌شود و برای ۱۲ ولسوالی ناامن این ولایت ليليه ساخته می‌شود.

او همچنان وعده داد که پارك تعليمی ايجاد می‌شود، برای مكتب‌ها و دانشگاه‌های خصوصی زمين داده و مسجد الجهاد غزنی از نو اعمار می‌شود.

رییس‌جمهور در دیدار با زنان غزنی گفت که زنان زندانی بعد از بررسی همه‌جانبه مورد عفو قرار خواهند گرفت. او در این زمینه به والی غزنی هدایت داد تا فهرستی از زنان زندانی را تهیه نماید تا فرمان عفو واجدین شرایط صادر گردد. وی همچنان خبر داد که به دلیل شرایط نامناسب زندان‌ها، شمار زندانیان زن در سراسر کشور کاهش می‌یابد.

همچنان آقای غنی به ریاست برشنا دستور داده تا توزیع برق در ولایت غزنی را به‌صورت عادلانه انجام دهد و شبکه‌ی توزیع برق را مجدداً بررسی کند. او وعده داد که برق برای همه شهروندان ولايت غزنی است و توزيع آن در این ولایت به‌صورت عالادنه صورت خواهد گرفت.

چالش انتخابات در غزنی

پس از آنکه چگونگی برگزاری انتخابات در غزنی با مشکل مواجه شد و چند ماه دروازه‌ی دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات از سوی شماری از معترضان مسدود شد، حالا مسأله‌ی برگزاری انتخابات پارلمانی در این ولایت لاینحل باقی مانده است.

رییس‌جمهور در جمع بزرگان ولایت غزنی در رابطه به انتخابات پارلمانی خطاب به آنان گفت که در رابطه به انتخابات به اجماع سياسی برسند. او افزود: «انتخابات قانونی و عادلانه هدف ما است. پس از مشوره، ديدگاه‌‌های تان را با استاد دانش و انجينر محمد خان شريك كنيد. تمام مردم غزنی خود را در انتخابات شامل ببینند.»

غنی از باشندگان این ولایت خواست که تاريخ برگزاری انتخابات را آنان پیشنهاد کنند؛ چیزی که نشان می‌دهد حکومت در مورد انتخابات غزنی طرحی ندارد و زمان برگزاری آن نیز مشخص نیست.

رییس‌جمهور پس از ختم درگیری خونین چند روزه در غزنی، به این ولایت رفت و ۲۰ میلیون دالر برای بازسای این شهر تخصیص داد. او همچنان وعده داده بود که آبدات تاریخی غزنی که صدمه دیده باشد، فوراً ترمیم می‌شوند و بالاحصار غزنی هم به‌خاطر قدامت تاریخی‌اش، بازسازی می‌شود.

او در جریان این سفر، حمله بر شهر غزنی را حمله‌ی سياسی، استخباراتی و منطقه‌یی دانست. در سفر قبلی خود از پاکستان در مورد حضور جنگ‌جویان این کشور در حمله بر شهر غزنی خواستار توضیح شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *