قانون‌گریزی یک مقام؛ والی‌ جدید سرپل دوازده سال می‌شود که دادگاه و دادستانی را سرکار گذاشته است

قانون‌گریزی یک مقام؛ والی‌ جدید سرپل دوازده سال می‌شود که دادگاه و دادستانی را سرکار گذاشته است

اسنادی که روزنامه‌ی اطلاعات روز به آن دست یافته است، نشان می‌دهد که عبدالقادر آشنا، والی جدید سرپل آپارتمانی را در مکروریان سوم کابل غصب کرده و پس از حکم دادگاه در سال ۱۳۸۵ خورشیدی مبنی به مسترد کردن آن تا کنون این آپارتمان را به صاحب‌اش تسلیم نکرده است. اخیراً ریاست دادستانی تحقیق جرایم دادستانی کل افغانستان از پولیس کابل خواسته است که عبدالقادر آشنا را به دلیل سرپیچی از حکم دادگاه، به این دادستانی حاضر کند.

تورن جنرال عبدالقادر آشنا اخیراً از سوی رییس جمهور غنی به عنوان والی سرپل مقرر شد. اسنادی که به اطلاعات روز رسیده، نشان می‌دهد که در هشتم میزان –روزی که خبر تقرر آقای آشنا نیز منتشر شدــ ریاست تحقیق جرایم دادستانی کل وی را در پیوند به غصب آپارتمان نمبر ۱۶ در بلاک ۱۳۴ مکروریان سوم و سرپیچی از حکم دادگاه مبنی به مسترد آپارتمان، احضار کرده است. منبع معتبر از دادستانی کل افغانستان به اطلاعات روز می‌گوید که آقای آشنا به فیصله‌های دادگاه و احضاریه‌ی جدید  دادستانی کل وقعی نگذاشته و برای پاسخ‌گویی به این دادستانی حاضر نشده است.

در ۱۳ جوزای ۱۳۸۵ دادگاه ناحیه‌ی نهم شهر کابل در جلسه‌ی علنی این دادگاه حکم کرد که عبدالقادر آشنا آپارتمان نمبر ۱۶ بلاک ۱۴۳ مکروریان سوم را به فردی به اسم «شاه ولی فرزند غلام دستگیر» مسترد و تسلیم کند. منبع از دادستانی کل می‌گوید که محاکم ثلاثه دعوا بر سر مالکیت این آپارتمان را به نفع طرف دعوای عبدالقادر آشنا فیصله کرده و مطابق حکم محاکم، آقای آشنا باید این آپارتمان را به شاه ولی تحویل می‌داد، اما تا هنوز از اجرای این حکم سرباز زده است.

فیصله‌ی محکمه‌ی ناحیه‌ی نهم شهر کابل در سال ۱۳۸۵
فیصله‌ی محکمه‌ی ناحیه‌ی نهم شهر کابل در سال ۱۳۸۵

در مکتوب دادستانی کل که به فرماندهی پولیس شهر کابل فرستاده شده، آمده است: «اوراق قضیه‌ی تمرد از حکم محکمه به اتهام اسامی عبدالقادر ولد اولیاقل ولدیدت عبدالشکور باشنده‌ی فعلی مکروریان سوم، آپارتمان نمبر (۱۶)، بلاک نمبر (۱۴۳) تحت کار و بررسی هیأت تحقیق قرار دارد. لطف نموده موصوف را از آدرس فوق‌الذکر طبق هدایت ماده (۹۲) و (۹۳) با در نظرداشت ماده (۹۸) قانونی اجراآت جزایی هرچه عاجل‌تر به این سارنوالی معرفی و اعزام نمایید، تا اجراآتی که مدنظر مرعی گردد.»

سرگردانی چندساله‌ی دادگاه و دادستانی برای یک پرونده

منبع معتبر از دادستانی کل می‌گوید که چند سال پیش، صاحب آپارتمان نمبر ۱۶ علیه عبدالقادر آشنا مبنی به غصب آپارتمانش اقامه‌ی دعوا می‌کند. آشنا به نهادهای عدلی و قضایی می‌گوید که آپارتمان ملکیت شخصی او است. پس از حکم دادگاه‌های ثلاثه، پرونده برای تطبیق حکم به اداره‌ی حقوق فرستاده می‌شود، اما جنرال عبدالقادر حاضر نمی‌شود که آپارتمان را تحویل دهد. پس از آن، این پرونده به دادستانی کل فرستاده می‌ِشود و این دادستانی پس از تحقیق، به دلیل سرپیچی از حکم، دوباره پرونده را به دادگاه می‌فرستد. پس از آن، دادگاه جنرال عبدالقادر را به جرم سرپیچی از حکم به شش ماه حبس تعلیقی محکوم به مجازات می‌کند. این پرونده دوباره برای تطبیق به دادستانی کل فرستاده می‌شود و این اداره بررسی آن را دوباره به اداره‌ی حقوق محول می‌کند. اداره‌ی حقوق پس از سپری‌شدن حبس تعلیقی آقای آشنا از او می‌خواهد که مطابق حکم دادگاه، آپارتمان را تسلیم کند، ولی آقای آشنا دوباره از آن سرباز می‌زند.

به گفته‌ی این منبع، بعد از آن که جنرال آشنا از حکم دادگاه سرپیچی می‌کند، پرونده‌اش  دوباره به دادستانی فرستاده و از این اداره خواسته می‌شود که در این مورد تحقیق و حکم دادگاه را تطبیق کند. این بار که دادستانی می‌خواهد تحقیق را آغاز کند، آقای آشنا درخواستی را مبنی به این که حکم دادگاه را می‌پذیرد، به دادستانی می‌فرستد. نظر به قانون، وقتی که فردی حاضر به اجراکردن حکم می‌شود، مسأله‌ی سرپیچی از حکم منتفی می‌شود. پس از این درخواست، دادستانی دوباره پرونده را به اداره‌ی حقوق می‌فرستد و می‌خواهد که حکم دادگاه را تطبیق کند. اما اداره‌ی حقوق دوباره پرونده را به دادستانی کل فرستاده و می‌گوید که عبدالقادر آشنا حاضر به اجرای حکم نیست و صرف با ارایه‌ی یک درخواست، دادستانی را فریب داده و اغوا کرده است.

به تازگی اداره‌ی حقوق پرونده‌ی آقای آشنا را دوباره به دادستانی کل فرستاده و حالا ریاست دادستانی تحقیق جرایم این اداره دوباره آن را بررسی می‌کند. در هشتم میزان دادستانی کل از پولیس کابل می‌خواهد که آقای آشنا را برای تحقیق حاضر کند، اما جنرال آشنا در روز صادر‌شدن این احضاریه، والی سرپل مقرر می‌شود.

منبع ما در دادستانی کل می‌گوید که مکتوب جلب عبدالقادر آشنا به وزارت دفاع ملی و دیگر مراجع امنیتی و کشفی فرستاده شده تا او را برای تحقیق حاضر کند. پس از تحقیق، پرونده‌ی آقای آشنا برای صدور حکم به دادگاه فرستاده می‌شود.

با توجه به این که عبدالقادر آشنا به‌تازگی والی سرپل گماشته شده است و پیش از این هم حاضر به اجرای حکم دادگاه نشده بود، معلوم نیست که این بار برای تحقیق به دادستانی حاضر می‌شود یا خیر. سخنگوی والی جدید سرپل از این پرونده اظهار بی‌خبری می‌کند.

این منبع از دادستانی کل می‌گوید که افزون به پرونده‌ی غصب یک باب آپارتمان، در سال ۱۳۹۱ هم حکم بازداشت جنرال عبدالقادر آشنا از سوی دادستانی کل صادر شده بود که فعلاً این حکم منتفی است.

امان‌الله ایمان، سخنگوی دادگاه عالی به اطلاعات روز می‌گوید که حکم دادگاه در مورد عبدالقادر آشنا صحت دارد و اینکه حکم چرا تطبیق نشده است، مربوط به دادستانی کل می‌باشد و این اداره باید پاسخ بگوید.

اظهار بی‌خبری ریاست جمهوری از پرونده‌ی عبدالقادر آشنا

یکی از پرسش‌های اساسی این است که رییس جمهوری از پرونده‌ی آقای آشنا در دادستانی کل و دادگاه اطلاع داشته یا خیر؟

درانی وزیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری از این پرونده اظهار بی‌خبری می‌کند و می‌گوید که دادستانی کل باید در این مورد پاسخ بدهد.

خانم وزیری می‌افزاید که دادستانی کل مسوولیت دارد که فرد مجرم را پس از حکم نهایی دادگاه به پنجه‌ی قانون بسپارد: «نهادهای عدلی و قضایی مستقلانه فعالیت می‌کند و قوه‌ی اجرایه هیچ دخالتی در تصامیم این نهادها ندارد.»

خواستیم نظر والی جدید ولایت سرپل را نیز در این گزارش داشته باشیم، اما موفق به صحبت با آقای آشنا نشدیم. سخنگوی وی از پرونده‌ی جرمی و احضار دادستانی کل اظهار بی‌خبری کرد.

اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی گفته بود که عبدالقادر آشنا براساس حکم شماره ۱۱۵۳ ریاست جمهوری و حسب لزوم‌دید این اداره، به منظور بهبود هرچه بهتر امور، تقویت حکومتداری محلی و اجراآت مؤثر، به حیث والی جدید سرپل مقرر شده است. آقای آشنا رتبه‌ی نظامی جنرالی دارد و در بست‌های مختلف در وزارت داخله کار کرده است.

خبر تقرر عبدالقادر آشنا به عنوان والی جدید سرپل در سایت اداره‌ی ارگان‌های محلی
خبر تقرر عبدالقادر آشنا به عنوان والی جدید سرپل در سایت اداره‌ی ارگان‌های محلی

جنرال عبدالقادر آشنا در حالیکه به مدت بیش‌تر از ده سال می‌شود از حکم دادگاه سرپیچی کرده در مراسم معرفی‌اش به عنوان والی سرپل، امنیت، توسعه‌ی متوازن، بازسازی، مبارزه با فساد اداری، تطبیق یکسان قانون، معارف با کیفیت، رشد کشاورزی، دفاع از آزادی بیان و رسانه‌ها، تلاش برای برگزاری انتخابات شفاف و ارایه‌ی خدمات باکیفیت بهداشتی را در ولایت سرپل از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد.