از خیابان به پارلمان؛ زندگی‌نامه‌ی محمدآصف آشنا

از خیابان به پارلمان؛ زندگی‌نامه‌ی محمد آصف آشنا

آصف آشنا، در میان ۸۰۴ نامزد مجلس نمایندگان در حوزه‌ی کابل، نامِ آشنا و چهره‌‌ی شناخته‌شده است، ۳۶ سال عمر دارد، متأهل است و پدر یک فرزند دختر. او در دانشگاه کابل حقوق و علوم سیاسی خوانده است. سیاست و سرنوشت جمعی، دغدغه و مشغله‌ی اصلی آشنا می‌باشد و از سال ۲۰۰۶ به این‌سو، فعالیت سیاسی می‌کند.

آقای آشنا، نظام ریاستی متمرکز در کشور را بحران‌زا و مانع اصلی برای تحقق عدالت اجتماعی-سیاسی می‌داند. تلاش برای تغییر نظام و تقسیم عادلانه‌ی قدرت سیاسی، استقرار حاکمیت قانون و نهادینه‌شدن ارزش‌های شهروندی در کشور، خطوط اساسی فعالیت و مبارزه‌ی سیاسی او را شکل داده است.

در دوره‌ی دانشجویی، آصف آشنا به دلیل فعالیت‌های مدنی-سیاسی، دانشجوی نام‌آشنا و یکی ازبنیان‌گذاران اولین جنبش دانشجویی دانشگاه کابل، پس از فروپاشی رژیم سیاه طالبان است. جنبشی که در بهار سال ۱۳۸۴ اعلام موجودیت کرد.

آصف آشنا عضو هیأت رهبری و یکی از بنیان‌گذاران حزب حق و عدالت بوده است. حزبی که در ۱۲ عقرب ۱۳۹۰ در کابل اعلام موجودیت کرد.

آقای آشنا در دوره‌ی فعالیت حزبی، یکی از چهره‌های مطرح و رسانه‌یی حق و عدالت بود. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴، وقتی که حزب حق و عدالت به تیم تحول و تداوم پیوست، آصف آشنا تصمیم هیأت رهبری حزب برای حمایت از اشرف غنی احمدزی را خلاف اصول و ارزش‌های اساسنامه‌ی حزب خواند و در یک مصاحبه‌ی اختصاصی با روزنامه‌ی اطلاعات روز، حمایت از اشرف غنی را، بزرگترین اشتباه حزب حق و عدالت خواند و به آشکارا علیه تیم تحول و تداوم مبارزه‌ی سیاسی کرد.

وقتی که انتخابات ۲۰۱۴ به بحران تقلب خورد، آصف آشنا در راستای دفاع و دادخواهی برای رأی مردم، از دفتر کارش به خیابان رفت و یکی از اعضای فعال و تأثیرگذار جنبش ضدتقلب شد.

پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، آقای آشنا به دلیل تعهد توافقنامه‌ی سیاسی، به اصلاحات انتخاباتی، توزیع شناسنامه‌ی الکترونیک و برگزاری لویه‌جرگه‌ی قانون اساسی برای تغییر نظام، معاون سخنگوی ریاست اجراییه شد.

آقای آشنا در دوره‌ی مأموریت‌اش در ریاست اجراییه، یک سخنگوی صریح و منتقد سیاست‌های تک‌روانه‌ی ارگ ریاست جمهوری در درون حکومت بود.

وقتی که رخداد تکان‌دهنده‌ی سربریده‌شدن مسافران به گروگان‌رفته در زابل، منجر به بزرگترین تظاهرات مردمی در کابل شد، آصف آشنا در یک تصمیم اخلاقی، به رسم احترام‌گذاشتن به حضور میلیونی مردم در جنبش تبسم، از سمت حکومتی‌اش استعفا داد و در کنار مردم ایستاد تا بخشی از صدای عدالت‌خواهی باشد.

وقتی که جنجال بر سر تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ، به شکل‌گیری جنبش روشنایی منجر شد، آصف آشنا به عنوان یکی از اعضای فعال و رسانه‌یی جنبش روشنایی ظاهر شد و یکی از صداهای تأثیرگذار در میان فعالان جنبش روشنایی شناخته می‌شود. با آنکه او عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی نبود، اما از نظر تصمیم‌گیرندگان ارگ، شورای امنیت و امنیت ملی، آصف آشنا یکی از کسانی بود که اسمش در فهرست سیاه اداره‌ی گارنیزیون کابل درج شد.

فعالیت دادخواهانه و سیاسی آقای آشنا به جنبش روشنایی محدود نمی‌شود. وقتی که در ۱۰ جوزای ۱۳۹۶، انفجار یک تانکر مملو از مواد انفجاری، منجر به کشته و زخمی‌شدن نزدیک به یک هزار نفر در شهر کابل شد، آشنا بار دیگر به خیابان رفت تا بخشی از روند دادخواهی برای تأمین امنیت و اصلاحات در نهادهای امنیتی کشور باشد.

آقای آشنا یکی از اعضای تأثیرگذار در جنبش رستاخیر تغییر بود. در مدتی که خیمه‌های اعتراضی جنبش رستاخیز تغییر در سطح شهر کابل برپا شد، آشنا یکی از حامیان جدی مطالبات جنبش رستاخیز تغییر در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی بود.

آقای آشنا، در سه سال اخیر حکومت وحدت ملی، چشم ناظر بر عملکرد حکومت وحدت ملی بوده و همواره از قانون‌شکنی و توطیه‌های حلقه‌ی‌ تمامیت‌خواهی، به مردم اطلاع‌رسانی کرده است. به آصف آشنا رأی بدهید تا نماینده‌ی سیاسی متعهد و تأثیرگذار ما در پارلمان بعدی کشور باشد.

اشاره: این یک آگهی بازرگانی است

دیدگاه‌های شما
  1. رنگ بنفش، نماد انتخاباتی تیم تحول و تداوم، شعار انتخاباتی ترکیبی از شعارهای انتخاباتی تیمهای غنی و عبدالله. نفهمیدم این آدم با این شعاری که میدهد میخواهد رئیس جمهور شود یا نماینده ی پارلمان؟ دوم تیمی که 6 دانگ قدرت را در اختیار دارند تاکنون نتوانسته اند حتا بخشی از شعارهای دوران انتخابات ریاست جمهور ی را عملی کنند، آن وقت یک نماینده ی پارلمان که وظیفه اش قانون گذاریست چگونه میتواند این شعار را عملی کند و تازه در بخش تحصیلات عالی نیز تغییراتی بیاورد؟ گیج شدم!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *