شکایت فرمانده پیشین پولیس کابل به وزیر داخله: «یک نماینده‌ی‌ مجلس که غاصب زمین است، تهدیدم می‌کند»
از راست به چپ: داوود امین و قیس حسن

شکایت فرمانده پیشین پولیس کابل به وزیر داخله: «یک نماینده‌ی‌ مجلس که غاصب زمین است، تهدیدم می‌کند»

براساس اسنادی که به ‌دست روزنامه اطلاعات روز رسیده، محمد‌داوود امین، فرمانده پیشین پولیس کابل در نامه‌یی به وزیر داخله که در شانزدهم میزان امسال نوشته شده، گفته است که قیس حسن، نماینده‌ی مجلس از ولایت کابل و میرویس حسن برادرش، وی را تهدید و همچنان «صدها جریب زمین» را در ولسوالی بگرامی غصب کرده است.

محمد‌داوود امین از سال گذشته تا چندی پیش فرمانده پولیس کابل بود و فعلاً سرپرست ریاست پولیس محلی است. او در این شکایت‌نامه که به ویس‌احمد برمک، وزیر امور داخله فرستاده، از تهدید و زورگویی، غصب زمین در ولسوالی بگرامی و اعمار بلند منزل‌های خودسرانه با استفاده از افراد مسلح غیرمسوول توسط قیس حسن و و برادرش شکایت کرده است.

آقای امین در بخشی از این شکایت‌نامه نوشته: «چون میرویس و قیس نام، از زور و قدرت خویش کار می‌گیرند و هم به من و برادرانم اخطار می‌دهند. فلهذا احتراماً موضوع عرض گردید تا از عزت و حیثیت من حمایه صورت گیرد و از تهدید این وحشی‌ها رهایی یابیم و همچنان از تعرض همیشگی آنان بالای فامیلم که در شهرک میرویس زندگی می‌نمایند، جلوگیری به‌عمل آید. در غیر آن مشکلات از این ناحیه در آینده بیشتر می‌گردد. مسوولیت به‌دوش ما نخواهد بود. همچنان از مقام محترم آرزومندم تا از مادونان تان که در مقابل مافیا و غاصبین در زمان مأموریت خویش مبارزه کرده‌اند، حمایه فرمایید.»

فرمانده پیشین پولیس کابل شرح داده است که در زمان مأموریتش به عنوان فرمانده پولیس کابل با غاصبان، زورمندان، مجرمان، به ویژه شماری از نمایندگان مجلس که در غصب زمین دست داشته‌اند، زورگویی می‌کرده‌اند و افراد مسلح غیرمسوول دارند، مبارزه قانونی و جدی کرده است و حالا به همین دلیل با تهدید و اخطار قیس حسن نماینده مجلس نمایندگان از ولایت کابل، مواجه است.

او افزون به مبارزه با غاصبان زمین، یکی از اقدامات مهمش در برابر زورگویی را برداشتن خیمه‌های تحصن نامزدان حذف شده از فهرست نهایی انتخابات پارلمانی از مقابل دروازه کمیسیون مستقل انتخابات گفته است. قیس حسن نماینده برحال مجلس و نامزد انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ نیز در جمع ۳۵ نامزدی بود که از فهرست نهایی حذف شده بود.

محمد‌داوود امین، قیس حسن و برادرش را که نامزد انتخابات پارلمانی از حوزه‌ی کابل بود، به غضب «صدها جریب زمین» در ولسوالی بگرامی متهم کرده و گفته که هم‌اکنون نیز غصب زمین توسط آنان ادامه دارد.

شکایت‌نامه محمد داوود امین، فرمانده پیشین پولیس کابل به وزیر داخله
شکایت‌نامه محمد داوود امین، فرمانده پیشین پولیس کابل به وزیر داخله

آقای امین توضیح داده که در زمان مأموریتش براساس پیشنهاد اهالی منطقه و به هدف تأمین امنیت شهرک «میرویس مینه» و جلوگیری از غصب زمین و اعمار ساختمان‌های بدون مجوز یک پاسگاه ایجاد کرده اما پس از کناره‌گیری از سمت‌اش، به فرمایش «غاصبان این پاسگاه برداشته شده و غصب زمین و اعمار ساختمان‌های بدون مجوز دوباره آغاز شده است».

در بخشی از این شکایت‌نامه آمده: «به تاریخ ۱۴/۷/۱۳۹۷ کار ساختمان و بلندمنزل غیرقانونی که کار آن قبلاً توقف داده شده بود، توسط افراد مسلح قیس حسن و برادرش میرویس کاندید جدید که در ساحه‌ی مذکور پُسته غیرقانونی توسط افراد مسلح غیرمسوول افراز نموده و زمینه را غرض غصب و اعمار ساختمان‌های خودسر آماده نموده تا بتواند توسط افراد مسلح غیرمسوول اهالی را تحت تأثیر درآوردند.»

داوود امین گفته که مردم به نهاد‌های مختلف حکومتی شکایت کرده و دادستانی نیز از چند سال قبل در جریان این قضایا بوده، اما تا کنون به این موارد رسیدگی نشده است.

فرمانده پیشین پولیس کابل در بخشی دیگر از این شکایت‌نامه، نوشته که برادرانش نیز در شهرک میرویس‌مینه زندگی می‌کنند و ساحه‌ی سبز مقابل خانه‌ی‌شان فروخته شده و کار روی ساخت بلندمنزل در آن جریان دارد. به گفته‌ی او، برادرانش برای رسیدگی به این مورد به ولسوالی مراجعه کرده، اما اجراآت در این مورد ضعیف بوده و میرویس حسن توسط افراد مسلح خود، کار ساخت بلند منزل را ادامه داده است.

او افزوده که بعد از آغاز کار، پولیس به محل رفته و میرویس حسن را به ولسوالی احضار کرده اما او اعتنایی به این احضاریه نکرده است.

این شکایت‌نامه به تاریخ 16 میزان امسال به وزیر داخله فرستاده شده است. به تاریخ ۱۹‌ همین ماه وزیر به فرماندهی پولیس کابل دستور داده که در هماهنگی با گارنیزیون کابل در مورد غصب زمین و اعمار ساختمان‌های بدون مجوز و همچنان تأمین امنیت محمد‌داوود امین اقدام کند.

خواستیم پاسخ قیس حسن و میرویس حسن را در رابطه به این ادعا داشته باشیم، اما با تلاش‌های زیاد موفق به برقراری تماس و گفت‌وگو با آن‌ها نشدیم.

قیس حسن کیست؟

قیس حسن زاده‌ی ۱۳۵۹ و از ولسوالی بگرامی ولایت کابل است. در زندگی‌نامه‌ی آٌقای حسن آمده که وی در سال ۱۳۸۳ از لیسه‌ی استقلال فارغ شده است. او مدعی است که در همان سال مدرک لیسانس خود را از دانشگاه هیواد پیشاور پاکستان، در رشته‌ی اداره و تجارت به‌د‌ست آورده است.

آقای حسن در انتخابات پارلمانی ۱۳۸۹ از حوزه‌ی انتخاباتی کابل نامزد شد و به مجلس نمایندگان راه یافت. او رییس کمیسیون مواصلات، مخابرات، امور انکشاف شهری، تهیه مسکن، تهیه آب و برق و امور شهرداری‌ها است.

قیس حسن در سال‌های گذشته در رابطه به اتهام غصب زمین، جنجال‌هایی با شهرداری کابل و کوچی‌های ولسوالی بگرامی داشته است. در سال ۱۳۹۳ پس از آن که جنجال بر سر غصب زمین میان یونس نواندیش، شهردار پیشین کابل و برخی از نمایندگان از جمله قیس حسن بالا گرفت، دادستانی کل کمیسیونی را برای بررسی ادعاهای دو طرف تعیین کرد.

همچنان قیس حسن و برادرش پیش از این به غصب زمین در ولسوالی بگرامی و شهرک میرویس‌مینه که از برادر قیس حسن (میرویس حسن) است، متهم شده است.

در سال ۱۳۹۰ در درگیری بر سر ملکیت زمین در ولسوالی بگرامی کابل چندین تن کشته و زخمی شدند. این درگیری میان کوچی‌ها و افراد میرویس حسن در شهرک میرویس‌مینه رخ داد. فردای آن روز کوچی‌ها با حمل جنازه‌ها و تظاهرات در برابر شورای ملی و ارگ ریاست‌جمهوری مدعی شدند که افراد میرویس حسن و قیس حسن، قصد غصب زمین‌های آن‌ها را دارند.

اسحاق الکو دادستان کل پیشین افغانستان در ۲۱ ثور سال ۱۳۹۳ در نشست خبری در مورد جنجال‌های برخی نمایندگان با شهرداری کابل و شهرک میرویس‌مینه گفته بود که «برادر قيس حسن شهرکى به‌نام “ميرويس‌مينه” در کابل دارد که وسعت آن ٣٣٠ جريب زمين است اما او ٧٠٠ جريب را احاطه کرده است».

یافته‌های یک گزارش روزنامه‌ اطلاعات روز نیز نشان می‌دهد که شماری از مقام‌های برجسته‌ی دولتی و اعضای مجلس نمایندگان در تخلفات ساختمانی شهر کابل دست دارند. نام قیس حسن نیز در جمع این متخلفان است. بر اساس این سند، افراد مسلح غیرمسوول به حمایت قیس حسن، ساختمانی را در کارته نو، ناحیه هشتم شهر کابل بدون مجوز قانونی اعمار می‌کنند.

بر اساس اسناد رسمی، بیش از ۳۴ هزار جریب زمین دولتی در ولسوالی‌های شهر کابل توسط ۷۳۵ تن غصب شده است. تنها در ولسوالی بگرامی ۱۶۲۷ جریب زمین توسط ۵۶ تن غصب شده است.

نام قیس حسن نیز در این فهرست وجود دارد
نام قیس حسن نیز در این فهرست وجود دارد

تلاش کردیم تا بدانیم در مورد شکایت فرمانده پیشین پولیس کابل و اتهام‌های غصب زمین، پرونده‌یی علیه قیس حسن و برادرش در دادستانی وجود دارد یا خیر، اما این نهاد اظهار بی‌خبری می‌کند و می‌گوید که باید اطلاعات جمع‌آوری کند که نیاز به زمان دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *