کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی 3 مقام ارشد کمیسیون انتخابات را برکنار کرد

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ۳ مقام ارشد کمیسیون انتخابات را برکنار کرد

جلیل رونق


کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرده که سه تن از کارمندان ارشد کمیسیون مستقل انتخابات را به دلیل نقض قانون انتخابات، برکنار کرده است. این کمیسیون با نشر خبرنامه‌یی در ۱۹ عقرب امسال، گفته که اول‌الرحمان رودوال، رییس امور ولایتی کمیسیون انتخابات در کابل، ابراهیم سادات، رییس بخش فناوری اطلاعات و زمری قلم‌یار، رییس امور اجرایی کمیسیون مستقل انتخابات از سمت‌شان برکنار شده و هر کدام ۱۵ هزار افغانی نیز جریمه شده است. این کمیسیون همچنان از معرفی ده‌ها تن از مقام‌های دولتی به اتهام دخالت در انتخابات به دادستانی کل کشور خبر داده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این اقدام کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی را اخلال در روند بازشماری آرا می‌خواند، در پاسخ اما کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که این یک اقدام اصلاحی است.

کبرا رضایی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «صرفا بخش بررسی و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در حوزه‌ی کار کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی است و این کمیسیون صلاحیت برکناری مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات را ندارد.»

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی با انتقاد از نحوه‌ی مدیریت انتخابات گفته که به دلیل سوءمدیریت کمیسیون انتخابات در روز رأی‌دهی، بسیاری از شهروندان واجد شرایط از رأی‌دادن محروم شده‌اند.

خبرنامه‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی به برکناری سه مقام ارشد کمیسیون مستقل انتخابات
خبرنامه‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی به برکناری سه مقام ارشد کمیسیون مستقل انتخابات

علی‌رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی با تأیید این خبرنامه می‌گوید که کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی کابل، این افراد را به اضافه‌ی «انفصال از وظیفه، به پرداخت ۱۵ هزار جریمه‌ی نقدی» مکلف کرده است.

مسوولان کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شش روز پیش (۲۱ عقرب) نیز گفته بود که این کمیسیون ۸۶ پرونده را ـ که شماری از آن‌ها مربوط به مسوولان دولتی می‌شود ـ به اتهام جرایم انتخاباتی به دادستانی کل کشور معرفی کرده است. این افراد که شامل فرماندهان و ولسوالان ولسوالی‌ها، نامزدان انتخابات پارلمانی، نیروهای امنیتی، کارمندان کمیسیون انتخابات و رأی‌دهندگان می‌شود، متهم به مختل‌کردن عمدی اوضاع امنیتی، دست‌برد در صندوق آرا و ممانعت حضور ناظران در شماری از مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات‌اند.

روند کار

کبرا رضایی می‌گوید که معلومات ۳۳ ولایت هم‌اکنون به این کمیسیون رسیده که از این جمله، معلومات ۳۱ ولایت، وارد بانک معلومات شده است و معلومات دو ولایت دیگر نیز به زودی وارد این سیستم خواهد شد. او همچنان افزود: «آرای ۱۷ ولایت نیاز به بررسی مجدد دارد که ما تنها بازشماری هفت ولایت آن را تکمیل کرده‌ایم.»

در همین حال، نهاد ناظر «بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان» (فیفا) شش روز پیش (۲۱ عقرب) با نشر خبرنامه‌یی بازشماری آرا توسط کمیسیون مستقل انتخابات را «گام خوب برای تأمین شفافیت و عدالت» خواند و از آن استقبال کرد. این بنیاد از این کمیسیون خواست که برای ناظران نامزدان و احزاب سیاسی در کنار نهادهای ناظر، زمینه‌ی نظارت را فراهم کند. ‌فیفا همچنان ‌از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که در دفترهای مرکزی و ولایتی‌شان در خصوص پذیرش، رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ نامزدان و نمایندگان‌شان به دلیل ناکارایی ‌دستگاه‌های بیومتریک برخود تخصصی کند.

پیش از این عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور در یک نشست خبری در کابل گفته بود که بر اساس تصمیم این کمیسیون، تمامی کارمندان ولایتی در کابل از کار برکنار و به جای آن‌ها، کارمندانی از دیگر ولایات کشور که از خود شایستگی نشان داده‌اند، گماشته می‌شوند.

حالا کبرا رضایی می‌گوید که این کمیسیون در صورت عدم بروز مشکلات تخنیکی نتایج انتخابات ۳۲ ولایت کشور را نظر به نقویم از قبل‌اعلام‌شده‌ی این کمیسیون، روز دوم قوس اعلام کند. ‌او افزود که نتیایج انتخابات کابل با هشت روز تاخیر به تاریخ ۱۰ قوس اعلام خواهد شد.

علی‌رضا روحانی می‌گوید که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی بیش از ۱۱ هزا ر و ۸۰۰ مورد شکایت انتخاباتی را ثبت کرده است که از این میان، تا کنون حدود ۱۰ هزار آن نهایی شده است. به گفته‌ی او، این شکایت‌های انتخاباتی در برگیرنده‌ی ۳۰  موضوع گوناگون است که بخش عمده‌ی آن مربوط به کارمندان و کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات است.

از سویی هم عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که اقدامات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی نهایی شده است. به گفته‌ی او تا هنوز مسأله‌ی انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها مشخص نشده است: «تنها موردی که هنوز نهایی نشده، برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و شورای ولسوالی‌ها است که بررسی‌های تخنیکی‌اش انجام شده و هم‌اکنون بحث و گفت‌وگو در مورد تأمین امنیت، بودجه و زمان برگزاری آن با حکومت، نهادهای ناظر انتخاباتی، احزاب سیاسی و نمایندگان جامعه‌ی مدنی  جریان دارد.»

کمیسیون انتخابات پیشتر اعلام کرده بود که انتتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و شوراهای ولسوالی‌ها را در ۳۱ حمل سال آینده‌ی خورشیدی برگزار می‌کند.

انتخابات پارلمانی کشور با اشتراک ۵.۶ میلیون اشتراک‌کننده در ۲۸ و ۲۹ میزان در ۳۲ ولایت کشور برگزار شد. انتخابات پارلمانی ولایت قندهار با تاخیر یک هفته‌یی در پنجم عقرب برگزار شد.