شکست «شاخ سرپل»؛ «کنترل منطقه آبکلان سرپل در دست طالبان افتاده و بیش از هزار خانواده آواره شده‌اند»

شکست «شاخ سرپل»؛ «کنترل منطقه آبکلان سرپل در دست طالبان افتاده و بیش از هزار خانواده آواره شده‌اند»

گروه طالبان بر بخش‌هایی از ولسوالی سنچارک ولایت شمالی سرپل حمله کرده که در اثر آن، براساس گفته‌های شماری از اعضای مجلس نمایندگان کشور، بیش از یک‌‌و‌نیم هزار خانواده آواره شده‌اند و دولت تا کنون اقدامی نکرده است.

گروه طالبان ۱۰ روز پیش یک‌شنبه، (۲۰ عقرب) با تهاجم سهمگین از سه سمت؛ دهمرده، کوه تکبیرجای و کوه سرخ در منطقه‌ی آبکلان حمله کرد. منطقه‌ی آبکلان، مشهور به شاخ ولایت سرپل در ولسوالی سانچارک موقعیت دارد. در این حمله که دو روز دوام یافت، دست‌کم پنج نفر از نیروهای مقاومت و خیزش مردمی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. از آن روز تا کنون قریه‌های کبودآب، سوبتر، پشه و خمی‌گیردِ منطقه‌ی آبکلان، در دست گروه طالبان افتاده است. همین طور بخش‌هایی از روستاهای قورغ‌قاضی، قشلاق‌کهنه و فیض‌آباد منطقه‌ی آبکلان نیز در دست نیروهای مقاومت و خیزش مردمی است.

محمدحسن شریفی بلخابی، نماینده‌ی ولایت سرپل در مجلس نمایندگان می‌گوید که این حمله با سازماندهی یکی از معاونان استخباراتی گروه طالبان، مولوی مهدی، غضنفر و هشت نفر دیگر از نفوذی‌های این گروه در منطقه‌ی آبکلان با اشتراک ۷۰۰ طالب انجام شده که اکثر این افراد مربوط به قطعه‌ی سرخ طالبان هستند. به گفته‌ی او، نزدیک به صد نفر از نیروی مقاومت مردمی و ۴۰ نفر دیگر از نیروی خیزش مردمی «با کمترین تجهیزات جنگی در دفع این حمله می‌رزمیده‌اند».

محمد‌یعقوب آبکلانی، یکی از باشندگان این منطقه نیز به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که جنگ در منطقه‌ی آبکلان در ادامه‌ی جنگ در ولسوالی بلخاب بوده است: «مولوی مهدی پس از آن که در جنگ ولسوالی بلخاب، چهار نفرش توسط نیروهای دولتی بازداشت و به شهر سرپل انتقال داده شد، مجبور به فرار شد و در منطقه‌ی دهمرده به گروه طالبان ملحق شد. او به عنوان فرمانده گروه طالبان، نزدیک به ده روز پیش به منطقه‌ی آبکلان یورش برد که با مقاومت نیروهای خیزش مردمی، این حمله از قسمت‌هایی از این منطقه به عقب زده شد.»

مولوی مهدی مجاهد، حدود یک ماه پیش بر اساس گفته‌های محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی کشور و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به منظور اخلال در روند انتخابات پارلمانی کشور، در تبانی با گروه طالبان به ساختمان ولسوالی بلخاب ولایت سرپل حمله کرد. او به گفته‌ی ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به عنوان فرمانده مسلح غیرمسوول و نفوذی گروه طالبان، حدود شش سال زندانی بوده است. به گفته‌ی آقای امانی، مولوی مهدی اکنون به گروه طالبان پیوسته است و بر علیه حکومت و نیروهای دولتی می‌جنگد.

به گفته‌ی یعقوب آبکلانی، مولوی مهدی به همراه غضنفر، یکی از فرماندهان گروه طالبان در جنگ روستای میرزااولنگ ولسوالی صیاد به همراه سید اسحاق (باشنده‌ی قریه‌ی دهمرده‌ی آبکلان) و هفت تن دیگر از نزدیکان سید اسحاق، فرماندهی جنگ آبکلان را در دست داشته‌اند. در همین حال شریفی بلخابی نیز می‌گوید: «مولوی مهدی، غضنفر و هشت نفر دیگر که از داخل هماهنگ بودند، در این جنگ شرکت داشته‌اند. این افراد به باقی فرماندهان گروه طالبان گفته بودند که شما فقط ما را در آبکلان برسانید و باقی کارها را بر عهده‌ی ما بگذارید که خوشبختانه غضنفر در این جنگ زخمی شد. طالبان با حمله بر منطقه‌ی آبکلان، حمله‌ی دومش را طوری طرح‌ریزی کرده بود که بر اساس این طرح، آن‌ها با استفاده از نقطه‌های استراتژیک آبکلان، بر منطقه‌ی تگزار، مرکز ولسوالی سانچارک حمله کند، ولی خوشبختانه موفق نشد. اگر طالبان موفق به گرفتن کنترل این بلندی‌ها که مشرف به مرکز ولسوالی است، می‌شدد، اکنون این ولسوالی نیز به دست این گروه سقوط می‌کرد.»

این نماینده‌ی مجلس با انتقاد از حکومت می‌گوید که مسوولان امنیتی در ولایت سرپل و کابل هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از حملات طالبان انجام نداده و به تازگی وزیران داخله و دفاع و رییس عمومی امنیت ملی کشور وعده داده‌اند که برای پاکسازی آبکلان، نیرو می‌فرستند. اما ذبیح‌الله امانی می‌گوید که گروه طالبان از چهار روز پیش به این طرف در آبکلان شکست خورده است و هیچ قسمتی از این منطقه هم‌اکنون در دست گروه طالبان قرار ندارد.

بر اساس گفته‌های یعقوب آبکلانی، طالبان با در کنترل‌داشتن اکثر قریه‌های آبکلان، در صدد تجدید قوا برای یک حمله‌ی بزرگتر در ولسوالی آبکلان می‌باشد.

منطقه‌ی آبکلان در میان ولسوالی‌های بلخاب، گوسفندی، سوزمه‌قلعه و سانچارک ولایت سرپل و ولسوالی زارع ولایت بلخ به لحاظ نظامی موقعیت راهبردی دارد و به همین دلیل هم به «شاخ سرپل» مشهور است.

کمک به آوارگان

محمدحسن شریفی بلخابی می‌گوید که از آغاز درگیری در منطقه‌ی آبکلانی تا کنون بیش از یک‌ونیم هزار خانواده در ولسوالی‌های بلخاب، گوسفندی، شهر سرپل، ولسوالی زارع و شهر مزارشریف در ولایت بلخ آواره شده‌اند. به گفته‌ی او، این آوارگان تا کنون هیچ‌گونه کمکی از مؤسسه‌های خیریه‌ی دولتی و غیردولتی دریافت نکرده‌اند.

محمد‌یعقوب آبکلانی نیز می‌افزاید که در اثر این درگیری تا به حال، هفت شورای محلی که بالغ بر یک‌ونیم هزار خانوار می‌شوند، آواره شده‌اند و این رقم به دلیل احتمال درگیری و نبود اراده‌ی سرکوب این گروه در ولایت سرپل، رو به افزایش است: «مناطقی که مردمان آن آواره شده‌اند، سردسیر است و اکنون پوشیده از برف می‌باشد. در این فصل سرمایی، دار و ندار مردم هم توسط گروه طالبان به غارت برده شده است، ولی دولت هنوز هیچ‌اقدامی نکرده است.»

‌احمد‌تمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور می‌گوید که ۹۰۰ خانواده تا کنون برای دریافت کمک به این داره درخواست داده که از آن میان ۶۶۸ خانوده مستحق شناخته شده‌اند. به گفته‌ی آقای عظیمی، برای ۴۲۱ خانواده‌ دیگر به همکاری مؤسسه‌ی M.R.C برای هر خانواده ۱۲ هزار افغانی پول نقد توزیع شده است. براساس گفته‌های او، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور برای ۲۳۸ خانواده‌ی دیگر در این ولایت، مبلغ سه سه هزار افغانی توزیع کرده و به همکاری مؤسسه‌ی حمایت از کودکان برای ۲۲۹ خانواده‌ی دیگر مواد غذایی توزیع شده است.

سه روز پیش (یکشنبه، ۲۷ عقرب) شماری از دانشجویان و باشندگان ولایت سرپل مقیم مزارشریف در یک تجمع اعتراضی در صحن شورای ولایتی ولایت بلخ از وضعیت نامطلوب انسانی در منطقه‌ی آبکلان هشدار دادند و خواستار کمک فوری انسانی از جانب حکومت افغانستان و نهادهای خیریه‌ی ملی و بین‌المللی به بی‌جاشدگان این منطقه شدند.