کمیسیون انتخابات: نتایج ابتدایی انتخابات باقی ولایت‌ها در هفته‌ی جاری اعلام می‌شود

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات شام روز جمعه ( دوم قوس) نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های دایکندی،‌ فراه،‌ ارزگان،‌ جوزجان و بامیان را اعلام کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد،‌ رییس کمیسیون مستقل انتخابات هنگام اعلام این نتایج گفت که رسیدگی به شکایت‌ها و ثبت نتایج بیومتریک و تأمین بهتر شفافیت دلیل تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی بوده است.

آقای صیاد همچنان گفت که در هفته‌ی جاری، تمامی ارای بیومتریک،‌ وارد سیستم شده و نتایج ولایت‌های باقی‌مانده نیز اعلام خواهد شد.

گفتنی است که نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات،‌ نتایج ابتدایی است و پس از بررسی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

بر اساس نتایج اعلام شده، سید محمد داوود ناصری، ریحانه آزاد،‌ علی‌اکبر جمشیدی و شیرین محسنی از ولایت دایکندی،‌ محمد رحیم علی‌یار، ظهیرالدین جان آغا، محمد جمال فکوری بهشتی و نیکبخت فهیمی از ولایت بامیان، باتور دوستم، بکتاش ایشچی، کریم جوزجانی، عزیزالله الفتی و حلیمه صدف کریمی از ولایت جوزجان به مجلس نمایندگان راه یافته‌اند.

همچنان همایون شهیدزاده، عبدالستار حسینی، عبدالناصر فراهی، عبدالجلیل بختاور و بلقیس روشن از ولایت فراه و بسم‌الله جان محمد، قدرت‌الله رحیمی و انوشه بارکزی از ولایت ارزگان نیز از جمله افرادی‌اند که توانسته‌اند رأی کافی برای رفتن به مجلس را از مردم به دست بیاورند.

این در حالی است که قرار بود روز جمعه نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی تمامی ولایات افغانستان اعلام شود، اما به جز از پنج ولایت ذکرشده، نتایج انتخابات دیگر ولایات برای دومین بار به تأخیر افتاد.

انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 و 29 میزان در 32 ولایت کشور برگزار شد.

در ولایت قندهار نیز انتخابات به دلیل ترور جنرال عبدالرازق،‌ فرمانده پولیس پیشین این ولایت،‌ با یک هفته تأخیر برگزار شد.

در ولایت غزنی اما بنابر دلایل سیاسی انتخابات برگزار نشد.