حمایت از بازماندگان خشونت؛ «جهان را نارنجی بسازید»

اطلاعات روز: همزمان با 25 نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان، حکومت افغانستان به همکاری یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان کمپین 16 روزه آگاهی‌دهی را برای پایان دادن به خشونت در برابر زنان راه‌اندازی کرده است.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز یکشنبه (4 قوس) منتشر شده، آمده است که این کارزار با شعار «جهان را نارنجی بسازید، به من هم گوش دهید» به حمایت از بازماندگان خشونت و تقویت صدای دادخواهی برای پایان دادن به خشونت در برابر زنان و دختران راه‌اندازی شده است.

در اعلامیه‌ی یوناما از تمامی مردم خواسته شده تا برای حمایت از بازماندگان خشونت و تقویت صدای دادخواهی برای پایان دادن به خشونت در برابر زنان کار کنند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که تاثیرات گسترده و درازمدت خشونت در برابر زنان، همه را در افغانستان ملزم می‌سازد تا با یکدیگر برای تضمین فعالیت‌های بیشتر جهت حمایت از بازماندگان خشونت و پاسخگو نگهداشتن عاملین آن، به عنوان یک اولویت ملی کار کنند.

یاماموتو همچنان گفته است: «رسیدگی به خشونت علیه زنان مستلزم بررسی موثر و پیگرد قانونی قضایای گزارش شده است. مبارزه با معافیت از مجازات به این صورت نه تنها نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان غیر قابل قبول است، بلکه باعث ایجاد اعتماد به نفس زنان در توسعه‌ی فراگیر، عادلانه و پایدار کشور می‌گردد.»

در اعلامیه‌ی یوناما همچنان به نقل از الیتا میلر، نماینده‌ی دفتر سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان آمده است: «تعهدات افغانستان زمانی می تواند برای یک ملت، اجتماع و خانواده‌ها به نتایج مثبت برسند که زنان و مردان مسوولیت تغییر رفتارهای ناپسندی که باعث خشونت علیه زنان و دختران می‌شود را به عهده بگیرند و به زنان و دختران با حقوق مساوی چون مردان و پسران احترام بگذارند. همچنان از قربانیان خشونت حمایت کنند، صدایشان را بشنوند و آنها را در جامعه بپذیرند.»

قرار است کمپین 16 روزه‌ی آگاهی‌دهی برای پایان دادن به خشونت در برابر زنان تا دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر ادامه یابد.

این کمپین در حالی راه‌اندازی شده است که حکومت افغانستان تعهد سپرده است تا خشونت در برابر زنان و دختران را تا 2030 میلادی پایان دهد.