دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری

کمیسیون‌های انتخاباتی: «تصمیم ابطال آرای انتخابات پارلمانی کابل» تجدید نظر می‌شود

اطلاعات روز: کمیسیون‌های انتخاباتی در یک اعلامیه‌ی مشترک اعلام کردند که در تصمیم «ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل» تجدید نظر می‌شود.

در این اعلامیه‌ی مشترک آمده است که با توجه به وجود مشکلات، شکایات واعتراضات متعدد مربوط به انتخابات ولسی جرگه ولایت کابل‌ و با در نظر‌داشت این که رد این مصوبه توسط کمیسیون مستقل انتخابات عملا بن‌بستی را در روند انتخابات ولایت کابل به وجود آورده است، کمیسیون‌های انتخاباتی به توافق رسیده‌اند که تصمیم «ابطال آرای انتخابات پارلمانی کابل» تجدید نظر شود.

این دو کمیسیون در جلسه‌ی مشترک تحت ریاست سرور دانش،‌ معاون دوم ریاست‌جمهوری که در آن رییس دادگاه عالی،‌ دادستان کل، رییس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، رییس ارگان‎های محلی و رییس اداره‌ی ملی احصاییه حضور داشتند، به توافق رسیده‌اند که کمیسیون مرکزی رسیدگی به شکایات انتخاباتی در مورد تصمیم خود مبنی بر ابطال آرای انتخابات حوزه کابل را تجدید نظر کند.

بر اساس این توافق،‌ کمیسیون مستقل انتخابات تعداد آرای بیومتریک شده و دیگر اسناد مورد نیاز را در اختیار کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی قرار می‌دهد.

در بند سوم این توافق‌نامه آمده است که هر دو کمیسیون در آینده موارد اختلافی‌شان را در تفاهم مشترک حل و فصل خواهند کرد. 

همچنان گفته شده است که به منظور نهایی‌شدن پروسه‌ی انتخابات پارلمانی،‌ حکومت هر نوع مساعدت تخنیکی را بر اساس تقاضای کمیسیون‌های انتخاباتی در اختیار‌شان قرار خواهد داد.

این در حالی است که پیشتر، اتحادیه‌‌ی اروپا نیز از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته بود تا یک راه حل مشترک را درباره‌ی «ابطال آرای انتخابات پارلمانی کابل» جست‌وجو کنند.

پیری مایدون، سفیر اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان گفته است که دو کمیسیون انتخاباتی افغانستان باید بر اساس قانون و گفت‌وگو به یک «توافقنامه راه حل» دست یابند.

آقای مایدون همچنان گفته است که به آرای شماری زیادی از شهروندان کابل، با وجود خطرات زیاد رای دادند، باید احترام گذاشته شود.

به گفته‌ی او: «اگر دو کمیسیون به توافقی نرسند و نتوانند راه حلی پیدا کنند، بر اساس قانون، رای‌گیری دوباره صورت بگیرد. اما باید در نظر داشته باشیم که در برابر این رای‌گیری دوباره، مطمئنا چالش‌های مشخصی وجود دارد.»

از سویی هم،‌ اتحادیه‌ نهادهای ناظر برای تأمین شفافیت انتخابات نیزامروز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که برای بیرون‌رفت از بن‌بست فعلی، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در تصمیم خود تجدید نظر کند.

این اتحادیه به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی پیشنهاد کرده است که اگر مشخص شود که در اکثر مراکز و محلات رای‌دهی انتخابات به‌گونه‌ی عادلانه برگزار نشده است، در این صورت، انتخابات پارلمانی کابل باطل اعلام شود.

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز اعلام کرده است که تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی پیش از وقت بوده و هیچ مشکلی را حل نخواهدکرد.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با توجه به گستردگی شکایات و جرایم انتخاباتی،‌ آرای حوزه‌ی انتخاباتی کابل باطل است.