سیگار: توافق‌نامه صلح با گلبدین بر روند صلح با دیگر گروه‌ها تاثیر نداشته است

حکمتیار: نقش «بورد عالی مشورتی روند صلح» نباید تنها مشوره‌دهی باشد

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که نقش «بورد عالی مشورتی روند صلح» نباید تنها مشوره‌دهی باشد، بلکه این بورد باید در جریان مذاکرات بتواند تصمیم‌گیری هم انجام دهد.

آقای حکمتیار امروز یک‌شنبه (25 قوس) در یک نشست خبری در کابل همچنان گفت که در «بورد عالی مشورتی روند صلح» به تمامی احزاب نقش داده نشده و شماری از احزاب سیاسی از پیوستن به این بورد مشورتی کنار زده شده‌اند.

هرچند اسم خود گلبدین حکمتیار در ترکیب اعضای «بورد عالی مشورتی روند صلح» شامل است اما او می‌گوید که در این ترکیب بیشتر افراد حکومتی جا داده شده‌اند.

این انتقادها در حالی از سوی حکمتیار مطرح شده است که پیش از این کمیته‌ی سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی نیز از ترکیب «بورد عالی مشورتی روند صلح» انتقاد کرده و گفته بود که احزاب سیاسی در این ترکیب جای ندارد.

حبیبه سرابی،‌ معاون شورای عالی صلح نیز با انتقاد شدید از ترکیب «بورد عالی مشورتی روند صلح» گفته بود که زنان،‌ جوانان و اعضای جامعه‌ مدنی در ترکیب این بورد جای ندارند و از آنان خواسته بود که برای دسترسی به حق شان صدای خود را بلند کنند.

خانم سرابی که روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۱ قوس) در «کنفرانس ملی پیرامون سهم زنان در روند صلح» صحبت می‌کرد،‌ گفت که در جمع افراد حکومتی که اعضای «بورد عالی مشورتی روند صلح» اند، هیچ زنی حضور ندارد.

او همچنان گفت که در جمع شخصیت‌های سیاسی و رهبران اقوام تنها دو زن به احترام خانواده‌های شان به عنوان عضو «بورد عالی مشورتی روند صلح» انتخاب شده‌اند.

از سویی هم، گلبدین حکمتیار از طالبان خواست که با مجموعه‌ی از احزاب به شمول حزب اسلامی پیوسته و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده سهم بگیرند.

آقای حکمتیار افزود در صورتی که طالبان این پیشنهاد را بپذیرند، از یکطرف در دولت آینده سهیم خواهند شد و از طرف دیگر زمینه برای رسیدن به خواست‌های عمده‌ی شان از جمله تغییر حکومت و برنامه‌ی خروج نیروهای خارجی براورده خواهد شد.

او گفت که حزب اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد مستقل ندارد بلکه این حزب در حال مذاکره با «اجماع احزاب سیاسی» برای حمایت از یک نامزد مشترک است.

رهبر حزب اسلامی در مورد انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان نیز گفت که این انتخابات با تقلب گسترده همراه بوده است و برخی از نامزدان به کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی «رشوه» پرداخت کرده‌اند.

او در عین حال افزود که علی‌رغم تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی، نامزدان حزب اسلامی در این انتخابات اکثریت آرا را به‌دست آورده‌اند.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی 26 ولایت را اعلام کرده است. نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل که قرار بود به تاریخ دهم قوس اعلام شود،‌ هنوز هم اعلام نشده است.

عبدالعزیز ابراهیمی،‌ معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات روز جمعه (23 قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این کمیسیون تلاش می‌کند تا نتایج ابتدایی حوزه‌ی انتخاباتی کابل را تا اخیر هفته‌ی جاری اعلام کند.