GMIC

رسولی: 230 نفر در پیوند به 81 قضیه‌ی جرایم انتخاباتی به دادستانی کل معرفی شده‌اند

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور اعلام کرد که 230 نفر در پیوند به 81 قضیه‌ی جرایم انتخاباتی در 19 ولایت به شمول کابل به این اداره معرفی شده‌اند.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل امروز دوشنبه (26 قوس) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‎‌های حکومت گفت که این افراد به فروش استیکرهای انتخاباتی، استعمال و انتقال تذکره‌های تذویری و موادحساس انتخاباتی، وادار کردن مردم به رای دادن با استفاده از زور، اخلال پروسه‌ی انتخابات و همچنان دست‌کاری در آرای مردم متهم‌اند.

آقای رسولی همچنان گفت که از جمله‌ی این افراد 22 نفر‌شان افرادی اند که کارشان با کمیسیون انتخابات ارتباط دارد که رییس کمیسیون انتخابات ولایت قندوز نیز در میان آن‌ها شامل است.

همچنان 32 نفر کارمندان دولتی، چهار نفر نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها و 155 نفر دیگر‌شان افراد عادی اند که در جعل و تذویر در انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان دست داشته‌اند.

سخن‌گوی دادستانی کل افزود که بر اساس قانون، رسیدگی به جرایم انتخاباتی از صلاحیت‌های دادستانی کل و رسیدگی به تخطی و تخلف‌های انتخاباتی از صلاحیت‌های کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی است.

آقای رسولی همچنان در مورد ادعای مطرح شده از سوی احزاب و جریان‌های سیاسی مبنی بر جعل تذکره‌‎ها‌ گفت که این ادعا اثبات نشده و احزاب حاضر به ارایه‌ی اسناد و شواهد و نیز حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با هیأت تعیین شده از سوی رییس‌جمهور نشده‌اند.

این در حالی است که انتخابات پارلمانی در 32 ولایت کشور به تاریخ 28 و 29 میزان و در ولایت قندهار نیز به تاریخ 5 عقرب برگزار شد. برگزاری این انتخابات با چالش‌هایی همراه بود که انتقاد گسترده‌ی شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی و همچنان احزاب و جریان‌های سیاسی راه به همراه داشت.