دادستانی کل: پنج نفر به شمول رییس فدراسیون فوتبال افغانستان، ممنوع‌الخروج شده‌اند

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور اعلام کرده است که در پیوند به قضیه‌ی آزار و اذیت جنسی اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در فدراسیون فوتبال این کشور،‌ پنج نفر به شمول رییس فدراسیون فوتبال افغانستان ممنوع‌الخروج شده‌اند.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل امروز جمعه (هفتم جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفت که قضیه‌‌ی آزار و اذیت جنسی بانوان فوتبالیست در فدراسیون فوتبال از سوی هیأت بررسی کننده تحت بررسی قرار دارد و تحقیقات در این زمینه با جدیت و قاطعیت از طرف هیأت تحقیق به پیش می‌رود.

آقای رسولی همچنان گفت: «پیشرفت‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است. اخیرا بر اساس تصمیم هیأت بررسی‌کننده‌ی قضیه پنج نفر به شمول رییس فدراسیون فوتبال ممنوع‌الخروج شده و اجازه‌ی سفر به بیرون از کشور را ندارند.»

او گفت در میان این افراد،‌ چهار نفرشان کسانی‌اند که پیش از این نیز وظایف‌شان از سوی هیأت بررسی‌کننده به حالت تعلیق درآمده بود اما یک نفر دیگرشان از کارمندان فدراسیون فوتبال افغانستان است.

سخن‌گوی دادستانی کل افزود که رییس، مسوول کمیته‌ی دروازه‌بانان، سکرتر جنرال، مسوول ارتباطات و یک نفر از کارمندان فدراسیون فوتبال افغانستان از افرادی‌اند که ممنوع‌الخروج شده‌اند.

آقای رسولی گفت که هیأت بررسی‌کننده تاکنون از بیش از 25 نفر در داخل کشور تحقیقات، بازجویی، مصاحبه و معلومات دریافت کرده است.

به گفته‌ی او، از طرف خالده پوپل‌زی، مدعی آزار و اذیت جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان نیز یک سلسله معلومات در اختیار هیأت بررسی‌کننده قرار گرفته است.

این در حالی است که به تاریخ ۹ قوس سال جاری روزنامه گاردین به نقل از منابعی در تیم ملی فوتبال زنان افغانستان گزارش کرده بود که شماری از اعضای مرد فدراسیون فوتبال افغانستان در بدرفتاری جنسی در برابر بازی‌کنان زن نقش داشته‌اند.

در گزارش این روزنامه آمده بود که بدرفتاری با بازی‌کنان تیم ملی فوتبال زنان، در داخل افغانستان و نیز در یک کمپ آموزشی در اردن در ماه فبروری سال جاری میلادی صورت گرفته است.

در واکنش به نشر این گزارش، رییس‌جمهور اشرف غنی به تاریخ دوازدهم قوس به دادستانی کل هدایت داد تا این موضوع را با دقت بیشتر بررسی کند.

محمدفرید حمیدی، دادستان کل کشور نیز گفته بود که اداره‌ی دادستانی کل پلان تحقیقاتی را روی دست گرفته و هیأتی به ریاست معاون دادستانی کل کاربررسی را رسما آغاز کرده است.

به دنبال آن، به تاریخ ۱۸ قوس دادستانی کل اعلام کرد که وظیفه‌ی رییس و چهار عضو «فدراسیون فوتبال افغانستان» به حالت تعلیق درآمده و به تاریخ 25 قوس نیز این اداره اعلام کرده که در پیوند به بدرفتاری و آزار جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در فدراسیون فوتبال این کشور،‌ تاکنون از ۱۵ نفر به شمول مسوولان فدراسیون فوتبال افغانستان تحقیق صورت گرفته است.

از سویی هم، روزنامه گاردین به تازگی جزییات بیشتری در مورد آزار و اذیت جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را منتشر کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده است که کرام‌الدین کریم، رییس فدراسیون فوتبال افغانستان پس از تجاوز جنسی به یکی از دختران فوتبالیست، او و خانواده‌اش را در صورت سکوت نکردن، به مرگ تهدید کرده است.

فدراسیون فوتبال افغانستان پیشتر این اتهامات را رد کرده و گفته بود که شماری از اعضای تیم ملی فوتبال زنان به دلیل «نارضایتی» اتهام آزار و اذیت جنسی در این فدراسیون را مطرح کرده‌اند.