وضعیت امنیتی ولایت فاریاب بهبود یافته است؟

وضعیت امنیتی ولایت فاریاب بهبود یافته است؟

بیش از یک ماه از آغاز حملات تهاجمی نیروهای امنیتی کشور در ولایت ناامن فاریاب می‌گذرد. مقام‌های امنیتی می‌گویند که پس از آغاز عملیات زمستانی، وضعیت امنیتی در این ولایت بهبود یافته است، اما برخی از اعضای شورای ولایتی فاریاب می‌گویند که تغییرات چندانی در وضعیت امنیتی این ولایت نیامده است.

در تازه‌ترین مورد، مقام‌های امنیتی در قول اردوی 209 شاهین در شمال کشور اعلام کرده‌اند که در یک عملیات ویژه‌ی نیروهای ارتش، یک فرمانده عمومی گروه طالبان با 20 جنگ‌جوی این گروه کشته شده‌اند.

این قل اردو با نشر خبرنامه‌ای گفته است که روز یک‌شنبه ( ۲۳ جدی) نیروهای ویژه‌ی ارتش با حمایت نیروهای هوایی ماموریت حمایت قاطع ناتو، در ولسوالی خواجه‌سبزپوش، بر سه موضع طالبان عملیات راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجه‌ی آن قاری تاج‌الدین، فرمانده عمومی طالبان برای این ولسوالی با 20 جنگ‌جوی دیگر کشته شده‌اند.

حنیف رضایی، سخن‌گوی قول اردوی 209 شاهین نیز به اطلاعات روز می‌گوید که پس از آغاز حملات زمستانی زیر نام «ایثار 10» وضعیت امنیتی در فاریاب بهبود یافته و تلفات سنگینی بر گروه طالبان وارد شده است.

طاهر رحمانی، رییس‌ شورای ولایتی فاریاب اما می‌گوید که با وجود انجام حملات هوایی بر مواضع طالبان، وضعیت امنیتی این ولایت هنوز هم بهبود نیافته است. آقای رحمانی افزود که هنوز هم سطح تهدیدات بلند است و پس از آغاز عملیات زمستانی نیروهای امنیتی، گروه طالبان تنها به خاطر حفظ جان‌شان، از تجمع خودداری می‌کنند.

او می‌گوید که هم‌اکنون سه ولسوالی، لولاش، غورماچ و بل‌چراغ در کنترل طالبان است و تهدیدات بلند امنیتی در شاهراه نمبر یک نیز وجود دارد.

چند روز پیش، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع در سفرش به ولایت فاریاب از سرکوب طالبان و تشدید عملیات‌های نظامی علیه این گروه خبر داده بود.

مقام‌های قول اردوی 209 شاهین می‌گویند در جریان جملات یک ماهه‌ی‌شان، بیش از 200 جنگ‌جوی طالبان کشته شده‌اند. به قول این این مقام‌ها در میان کشته‌شدگان‌ 29 تن از فرماندهان کلیدی، مسئولان استخباراتی، والی‌ها و ولسوال‌های نام نهاد این گروه و نیز شامل بوده‌اند. به اضافه‌ی این چندین ذخیره‌گاه سلاح و مهمات طالبان تخریب و به‌دست نیروهای امنیتی افتاده است.

حنیف رضایی، سخن‌گوی قول اردوی 209 شاهین می‌گوید که گروه طالبان تنها ولسوالی بل‌چراغ را در اختیار دارد و دیگر ولسوالی‌ها در کنترل نیروهای امنیتی است. آقای رضایی افزود که یک تیم کوچک از نیروهای حمایت قاطع ناتو در این ولایت حضور دارد که در صورت نیاز به حمایت هوایی با نیروهای ارتش همکاری می‌کند.

عملیات زمستانی در ولایت فاریاب پس از آن آغاز شده که حدود پنج صد خانواده در روستای سرحوض ولسوالی پشتون‌کوت این ولایت، از دو ماه به این سو در محاصره‌ی طالبان قرار داشتند.

به گفته‌ی سخن‌گوی قول اردوی 209 شاهین، طالبان پیش از آغاز عملیات زمستانی نیروهای امنیتی، تلاش داشتند که کنترل بندر تجارتی آقینه را در اختیار بگیرند. «گروه طالبان به هدف‌شان دست نیافتند و هم اکنون وضعیت امنیتی در این بندر به حالت عادی آن برگشته و به صورت جدی، مورد تهدید امنیتی قرار ندارد.»

 بندر آقينه یکی از بندرهای مهم تجارتی است که افغانستان را به كشور تركمنستان وصل می‌کند. سال گذشته رییسان جمهور افغانستان و ترکمنستان، خط آهن میان دو کشور را در این بندر افتتاح کردند.

این بندر در ولسوالی اندخوی فاریاب موقعیت دارد. به گفته‌ی‌ مسئولان، حکومت افغانستان سالانه بیش از یک میلیارد دالر از این بندر درامد دارد.  

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *