فاریاب، بزنگاه طالبان؛ یک کاروان نظامی در آتش طالبان سوخته است

فاریاب، بزنگاه طالبان؛ یک کاروان نظامی در آتش طالبان سوخته است

گروه طالبان چهار روز پیش (چهارشنبه، ۲۶ جدی) یک کاروان نیروهای امنیتی را در ولسوالی شیرین‌تگاب فاریاب هدف حمله قرار داد. مقام‌های محلی فاریاب می‌گویند که در جریان این حمله‌ی طالبان، دست‌کم ۹ تن از نیروهای امنیتی کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنان گفته می‌شود که در جریان این درگیری، ۴۹ عراده واسطه‌ی نقلیه‌ی نیروهای امنیتی نیز توسط این گروه آتش زده شده است.

صبغت‌الله سیلاب، معاون شورای ولایتی فاریاب به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که روح‌الله اندرابی، یکی از فرماندهان سرحدی فاریاب از کشته‌شدگان این درگیری است. به گفته‌ی او، این رویداد در روستای فیض‌آباد ولسوالی شیرین‌تگاب زمانی به وقوع پیوسته که کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی، از شهر میمنه، مرکز این ولایت به سمت ولایت بلخ در حرکت بوده است.

این کاروان یک هفته‌ پیش از قول‌اردوی شاهین در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، به هدف اکمال به ولایت ناآرام فاریاب رفته بود.

در همین حال، سیدعبدالباقی هاشمی، عضو شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که این کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی زمانی مورد حمله قرار گرفته که یک موتر از این کاروان در نزدیکی یک بازار در منطقه‌ی «دشت فیض‌آباد» در جلوی کاروان ناگهان از کار می‌افتد: «موتری که در پیش‌روی سایر موترهای نیروهای امنیتی خراب شده بود، باعث انسداد سرک می‌شود. طالبان با استفاده از این فرصت بر نیروهای امنیتی حمله‌ور می‌شوند.»

به گفته‌ی او، در جریان این درگیری، نزدیک به ۵۰ عراده وسایط نقلیه شامل تانک و رنجر، توسط افراد گروه طالبان آتش زده شده است. اما محمدحنیف رضایی، سخن‌گوی قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید که در جریان این درگیری‌ها، ۱۸ عراده موتر پولیس و  ۹ عراده موتر ارتش به آتش کشیده شده است. به گفته‌ی او در این میان فقط چهار نفر از نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. آقای رضایی می‌افزاید که این کاروان پس از ختم مأموریتش مورد هدف طالبان قرار گرفته و حامل مهمات نبوده است.

گروه طالبان اما در اعلامیه‌ای گفته است که در آخرین حمله‌ی این گروه بر کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی شنبه‌شب (۲۹ جدی) ۱۰ تانک تخریب شده و ۳ نظامی نیز کشته است. در این اعلامیه هم‌چنان آمده است که ۱۹ نفر دیگر در جریان درگیری زخمی شده‌اند.

همچنان این گروه روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته نیز در اعلامیه‌ای گفته بود که  ۸۷  عراده تانک، رنجر و انواع دیگر موتر اکمالاتی نیروهای امنیتی را به آتش کشانده است. این گروه همچنان مدعی شده بود که ۱۶ سرباز خارجی و ۷۸  تن از نیروی های دولتی را کشته‌ است.

صبغت‌الله سیلاب می‌گوید که در نزدیکی بازار دشت فیض‌آباد، طالبان جاده را حفر و ماین فرش کرده بود که حین انفجار این ماین‌ها، موترها آتش می‌گیرد و درگیری‌ها آغاز می‌شود: «این کاروان برای اکمال نیروهای مستقر در فاریاب با پاگذاشتن بر قلب طالبان، در میمنه آمده بود که آن را فرماندهان لوای دوم قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین، لوای سرحدی،نظم عامه‌ی زون شمال، لوای پیاده فاریاب مدیریت می‌کردند و نیروهای حمایت قاطع آن را حمایت هوایی می‌کرد.»

با این حال یک منبع امنیتی در شمال کشور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این رویداد به دلیل مدیریت ناسالم و از کارافتادن تعدادی از وسایط حمل و نقل در میانه راه، اتفاق افتاده است. این منبع می‌افزاید که این نیروها هنگامی که در محاصره‌ی طالبان قرار می‌گیرند، هیچ نیرویی به کمک آنان نمی‌شتابد.

با این حال، محمدحنیف رضایی می‌گوید که تحقیقات در این مورد جریان دارد و از مسئولان در قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین بازجویی می‌شود.

وضعیت امنیتی فاریاب

سخن‌گوی قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید که در آخرین مورد نیروهای ویژه‌ی ارتش روز جمعه (۲۸ جدی) در جریان عملیات‌شان در دو ولسوالی شیرین‌تگاب و خواجه‌سبزپوش، ۳۱ طالب، به شمول دو فرمانده این گروه را کشته‌اند. او می‌گوید که پس از آغاز حملات زمستانی زیر نام «ایثار ۱۰» وضعیت امنیتی در فاریاب بهبود یافته و تلفات سنگینی بر گروه طالبان وارد شده است.

معاون شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که عملیات زمستانی نیروهای امنیتی «ایثار ۱۰» تا کنون نتیجه‌ی مثبتی نداشته است: «ولایت فاریاب کماکان با مشکلات یک هفته پیش خود مواجه است و وضعیت زندگی مردم در این ولایت نیز با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود. وضعیت در ولسوالی‌ها خوب نیست. هم‌اکنون کنترل ولسوالی‌های المار، قیصار، بل‌چراغ، گرزیوان و کوهستان به گونه‌ی کامل به دست طالبان است.»

حنیف رضایی اما می‌گوید که تنها ولسوالی بل‌چراغ در این ولایت در کنترل طالبان می‌باشد. به گفته‌ی او، در ولسوالی کوهستان این ولایت هم‌اکنون یک واحد از نیروهای ویژه‌ی ارتش مستقر است که طالبان نمی‌توانند در آن جا فعالیت کنند.

فاریاب در شمال کشور از ولایت‌های ناامن می‌باشد. عملیات زمستانی در ولایت فاریاب پس از آن آغاز شد که حدود پنج صد خانواده در روستای سرحوض ولسوالی پشتون‌کوت این ولایت، از دو ماه به این سو در محاصره‌ی طالبان قرار داشتند و گروه طالبان در تلاش به دست‌گرفتن کنترل بندر تجارتی آقینه، یکی از بندرهای مهم افغانستان در مرز با ترکمنستان بود.

پس از آن که اوضاع امنیتی در این ولایت وخیم‌تر شد، اسکات میلر، فرمانده‌ی عمومی نیروهای ناتو در افغانستان، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی و متین بیگ، رییس ارگان‌های محلی  حدود دو هفته پیش (دوشنبه، ۱۷ جدی) به این ولایت سفر کردند. آقای خالد در جریان سفرش، در چندین عملیات نظامی اشتراک کرد و در دیدار با مقام‌های محلی در این ولایت گفت که «مشکلات شاه‌راه میمنه اندخوی را رفع می‌سازیم و این را به مردم ولایت فاریاب اطمینان می‌دهم که راهکارهای مناسب و نیروی کافی برای تأمین امنیت شاه‌راه در اختیار داریم و به هر قیمتی این مسیر را از تهدیدات طالبان خارج ساخته، لانه‌های تروریستی آنان را در امتداد شاهراه نابود خواهیم کرد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *