خلیل‌زاد: هیچ‌گونه جدول زمانی برای خروج سربازان امریکایی وجود ندارد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به تازگی در تویتی گفته است که هیچ‌گونه جدولی زمانی برای خروج سربازان این کشور از افغانستان وجود ندارد.

آقای خلیل‌زاد افزوده است که این سخنان او در واکنش به گفته‌های شماری از مقام‌های طالبان مبنی بر توافق این گروه روی خروج سربازان امریکای از افغانستان با امریکا می‌باشد.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی امریکا نیز با نشر یک خبرنامه گفته است که هیچ توافقی روی جدول زمانی برای این موضوع صورت نگرفته است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که هر نوع تصمیم در مورد تغییر و احتمال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، با توجه به شرایط این کشور صورت می‌گیرد.

این در حالی است که شماری از اعضای گروه طالبان در حاشیه‌ی نشست مسکو گفته بودند که در گفت‌وگوهای آن‌ها با هیأت امریکایی، توافق شده است که نیمی از سربازان امریکایی در ماه اپریل سال جاری میلادی، از کشور بیرون می‌شوند. سپس شماری از اعضای دیگر این گروه تصریح کرده بودند که در این زمینه تا کنون میان امریکا و طالبان موافقتی صورت نگرفته است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا دیروز (چهارشنبه، ۱۷ دلو) نیز در سخنرانی سالانه‌اش در کانگرس این کشور گفت که در صورت پیشرفت مذاکرات صلح با طالبان و نیروهای مخالف دولت در افغانستان، امریکا قادر به کاهش حضور نیروهایش از افغانستان می‌باشد.

او با اشاره به جریان مذاکرات میان امریکا و طالبان افزود: «ما نمی‌دانیم که آیا به توافق می‌رسیم یا خیر، اما ما می‌دانیم که پس از دو دهه جنگ، زمان تلاش برای رسیدن به صلح فرا رسیده است. طرف دیگر نیز می‌خواهد همان کار را انجام بدهد. طرف مخالف نیز بسیار خوشحال است که با ما مذاکره کند.»

با این حال، اشتراک‌کنندگان نشست مسکو هم شب گذشته (چهارشنبه، ۱۷ دلو) در قطع‌نامه‌ای، اعلام کرده بودند که به هدف پیشبرد پروسه‌ی صلح در افغانستان و ایجاد فضای اعتمادسازی، نیروهای خارجی باید از افغانستان به گونه‌ی کامل خارج شوند و اسامی سران گروه طالبان نیز از لیست سیاه ملل متحد بیرون شود.

در همین حال، محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور پیشتر گفته بود که اشتراک‌کنندگان این نشست صلاحیت اجرایی ندارند و نمی‌توانند از افغانستان نمایندگی کنند..