شیپور بی‌موقع پیروزی

شیپور بی‌موقع پیروزی

رییس جمهور غنی در دیدارش با متنفذین اجتماعی قبایل شینوار و مومند در ولسوالی غنی خیل ننگرهار، شکست ولایت خراسان داعش را در افغانستان اعلام کرد و این پیروزی را به مردم افغانستان تبریک گفت. رییس جمهور ادعا کرده است که ولایت خراسان داعش در افغانستان پس از چهارسال فعالیت و به یمن قربانی های زیاد نیروهای امنیتی ملی کشور، شکست خورده است.

بر مبنای اطلاعاتی که روزنامه اطلاعات روز به آن دست یافته است، دو هفته قبل، در گزارش رسمی وزارت امور داخله به پولیس انترپول در فرانسه، ادعا شده است که نزدیک به پنج هزار جنگجوی ولایت خراسان داعش در افغانستان مشغول فعالیت‌های تروریستی اند. بر مبنای این گزارش، جنگجویان ولایت خراسان در افغانستان، تابعیت کشورهای پاکستان، روسیه، تاجکستان، اوزبیکستان و قزاقستان را دارد. این گزارش می افزاید که نزدیک به پنج هزار(4856 نفر) جنگجوی وابسته به ولایت خراسان داعش در ولایت های زابل، سرپل، بدخشان، بغلان، کندز، جوزجان و ننگرهار، مصروف فعالیت های تروریستی و هراس افکنانه است.

ادعای شکست ولایت خراسان داعش در افغانستان در حالی توسط رییس جمهور مطرح می‌شود که دو هفته قبل، وزارت داخله‌ی کشور در گزارش رسمی‌اش به پولیس انترپول، حضور و فعالیت تروریستی نزدیک به پنج هزار جنگجوی ولایت خراسان داعش را در دست‌کم هفت ولایت کشور، تأیید می‌کند. این تعداد جنگجوی فعال ولایت خراسان در افغانستان، حتا از اوج قدرت و فعالیت‌های تروریستی این گروه در ننگرهار هم بیشتر است. در سال های 1394 و 1395، بر مبنای ادعای فرماندهان نیروهای بین المللی مستقر در کشور، ولایت خراسان داعش در حدود 3 هزار جنگجوی فعال در افغانستان داشت.

فارغ از ایثار و جانفشانی نیروهای امنیتی ملی در مبارزه با ولایت خراسان داعش، واقعیت اما این است که ولایت خراسان داعش اگرچه ممکن است به لحاظ وسعت قلمرو و مانوردهی نظامی و تروریستی تضعیف شده باشد اما به لحاظ عدد جنگجویان فعال در فعالیت های تروریستی، نه تنها تضعیف نشده که قدرتمندتر نیز شده است. دستگیری یک استاد دانشگاه و خطیب یکی از مساجد کابل توسط امنیت ملی که مسئولیت جلب و جذب جنگجو برای ولایت خراسان داعش و تبلیغات برای این گروه را به عهده داشت، نشان می دهد که ولایت خراسان فارغ از حجم فعالیت های تخریبی و تروریستی اش، چقدر در لایه های حساس شهری و اکادمیک نفوذ کرده است. بر مبنای اعترافات این استاد دانشگاه، او افراد مختلفی را برای پیوستن به ولایت خراسان و اعزام به ننگرهار متقاعده کرده است.

به نظر می رسد ادعای رییس جمهور غنی مبنی بر شکست ولایت خراسان در افغانستان، ناشی از جوزدگی یا در راستای سودجویی تبلیغاتی در آستانه ی آمد-آمد انتخابات و تحولات مربوط به پروسه ی صلح در کشور باشد. شکست دادن گروه تروریستی مخوف ولایت خراسان، فارغ از استراتژی های منسجم نظامی و جنگی، نیازمند مبارزه ی جدی با بسترهای اجتماعی مقبولیت ایدئولوژی افراط گرایانه ی آن است. از سوی دگر، اعلام زودهنگام و ای بسا خلاف واقع شکست داعش و نواختن شیپور پیروزی، می تواند امید واهی به شهروندان و مسئولین جنگ با گروه های تروریستی داده و به غفلت دستگاه های استخباراتی و جنگی منجر شود. اعلام شکست ولایت خراسان داعش در افغانستان، در وضعیتی که این گروه بیش از پنج هزار جنگجوی فعال در دستکم هفت ولایت کشور دارد، نشانگر اشتیاق بی حد و حصر رییس جمهور غنی در ادعاهای گزاف با مصرف تبلیغاتی و سیاسی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *