کمیسیون مستقل انتخابات

ارگ از احزاب و نهادهای جامعه مدنی خواست نامزدان خود برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی را معرفی کنند

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری کشور امروز (پنجشنبه، ۲۵ دلو) در اطلاعیه‌ای خواستار معرفی نامزدان احزاب سیاسی و نهادهای جامعه‌ی مدنی برای عضویت در کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی کشور شد.

در اطلاعیه‌ی ریاست‌جمهوری آمده است: «احزاب سیاسی راجسترشده در وزارت عدلیه، یک-یک نماینده و نهادهای جامعه‌ی مدنی مرتبط به انتخابات ۱۵ نماینده، به شمول پنج زن را به صف کاندیدای عضویت کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی و رییسان دارالانشاهای این کمیسیون‌ها رسما به دفتر ریاست‌جمهوری معرفی کنند.»

این در حالی است که ارگ ریاست‌جمهوری کشور دو روز پیش (سه‌شنبه، ۲۳ دلو) در فرمانی اعلام کرد که بر اساس قانون جدید انتخابات دوازده عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول رییسان آن‌ها، برکنار شده‌اند.

 بر اساس این فرمان، برای جلوگیری از سکتگی اجرای امور، احمدشاه زمانزی، رییس دالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، سرپرستی این کمیسیون و محمدعلی ستیغ، رییس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی، سرپرستی کمیسیون شکایات انتخاباتی را به عهده دارند.

در همین‌حال، محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور از احزاب سیاسی ثبت‌شده در وزارت عدلیه و نهاد‌های جامعه‌ی مدنی مرتبط به انتخابات خواسته است تا اشخاص واجد شرایط مندرج ماده‌ی دوازدهم قانون انتخابات را با اسناد مربوط در خلال مدت هفت روز به منظور تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی و روسای دارالانشای این کمیسیون‌ها به ریاست‌جمهوری معرفی کنند.

هارون چخانسوری،‌ سخن‌گوی ریاست‌جمهوری نیز گفته بود که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بر اساس فرمان رییس‌جمهور نه، بلکه بر اساس قانون جدید انتخاباتی توشیح شده است، عزل شده محسوب می‌شوند.

در همین حال اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به برکناری‌شان واکنش نشان داده و گفته‌اند که صدور فرمان برکناری آن‌ها از سوی رییس‌جمهوری کشور تصمیم حقوقی و قانونی نه، بلکه تصمیم سیاسی است.

اما کمیسیون‌های انتخاباتی کشور روز گذشته (چهارشنبه، ۲۴ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که عزل رییسان و کمیشنران این کمیسیون‌ها یک امر عادی می‌باشد و این موضوع در روند کاری این کمیسیون‌ها تأثیری ندارد و فعالیت آنان هم‌اکنون به صورت عادی ادامه دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *