حکمتیار: برگزاری نشست بزرگ مشورتی صلح، مشکلات را بیشتر می‌کند

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز (پنجشنبه، ۲ حوت) می‌گوید که برگزاری نشست بزرگ مشورتی صلح نمی‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند، بلکه این مشکلات را بیشتر می‌کند.

آقای حکمتیار که در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، افزود که دولت در عوض آن، باید به ایجاد یک «مرجع مقتدر و با صلاحیت» در رابطه با صلح و جنگ در کشور موافقت کند.

به گفته‌ی او، ایجاد بورد مشورتی و برگزاری نشست بزرگ صلح نمی‌تواند مشکلات در افغانستان را حل کند.

در همین حال، آقای حکمتیار تأکید کرد که حضور نیروهای خارجی و حکومت‌های «دست‌نشانده»‌ی آنان دو عامل اصلی ادامه‌ی جنگ در کشور می‌باشد و باید این نیروها افغانستان را به شکل قانون‌مند ترک کنند.

او گفت: «واضح و صریح باید بگوید که قضیه‌ی افغانستان به خود افغان‌ها مربوط است و ما باید خود این توانمندی را داشته باشیم که امنیت را تأمین کنیم. ۱۸ سال کافی است که بگویم نیروهای خارجی توان تأمین امنیت کشور ما را ندارد.»

رهبر حزب اسلامی همچنان با اشاره به شکست و خروج نیروهای شوروی از کشور افزود حضور نیروهای خارجی در افغانستان جز ادامه‌ی جنگ نتیجه‌ی دیگری در پی ندارد.

به گفته‌ی او، حکومت‌هایی که پس از تسلط نیروهای خارجی در افغانستان روی کار آمده است، در ارایه‌ی خدمات اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت در کشور و فساد، غصب و غارت سرمایه‌های ملی و بانک‌ها، ناکام بوده است.

آقای حکمتیار با ناتوان و بی‌کاره‌خواندن حکومت وحدت ملی گفت که این حکومت باید به یک حکومت توان‌مند که توان اداره‌ی کشور را داشته باشد، تعویض شود.

از سویی، او در این نشست در خطاب با طالبان گفت که این گروه نیز باید بر ختم جنگ، آتش‌بس طولانی، برگزاری انتخابات و ایجاد حکومت قابل قبول جناح‌ها در کشور توافق کند و «آله‌ی دست کشورهای بیگانه» نشود.

از سویی رهبر حزب اسلامی، از دولت افغانستان خواست که در آتش‌بس طولانی‌مدت دولت باید نیروهای جنگی این گروه را همانند نیروهای امنیتی افغانستان حمایت و اعاشه کند و در صورت برقراری آتش‌بس، آنان را در صفوف نیروهای امنیتی جذب کند.

گلبدین حکمتیار در حالی از ناکارایی نشست بزرگ مشورتی صلح در کشور، یاد می‌کند که محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح کشور دیروز (چهارشنبه، ۱ حوت) گفته بود که این نشست قرار است در تاریخ ۲۶ حوت برای سه روز در کابل برگزار شود.

او افزوده بود که برای تدویر این نشست یک کمیسیون غیردولتی تشکیل شده که حدود ۵۰ نفر در آن عضویت دارند.