۴۸ ساعت بارندگی؛ ۱۸ نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شده‌اند

۴۸ ساعت بارندگی؛ ۱۸ نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شده‌اند

مقام‌های محلی و اداره‌ی رسیدگی به حوادث طبیعی میگویند که در اثر بارندگی‌های اخیر و ‌سیلاب‌ها، ده‌ها نفر در سراسر کشور کشته و زخمی و صدها منزل مسکونی تخریب شده است.

به دنبال سرازیرشدن سیلاب و برف‌باری شدید در ۴۸ ساعت گذشته (روزهای ۱۰ و ۱۱ حوت) در کشور، ۱۸ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. قندهار، هلمند، هرات، نیمروز، فراه از ولایت‌هایی است که بیشترین تلفات را در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌ها داشته است. همین طور ولایت‌های لوگر، خوست و پکتیا در اثر بارندگی آسیب دیده است.

سنگین‌ترین تلفات مربوط به ولایت جنوبی قندهار است که به گفته‌ی مقام‌های محلی در این ولایت، در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌ها دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. عبدالقیوم پخلا، رییس صحت عامه‌ی این ولایت روز شنبه ۱۱ حوت، به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تعداد تلفات ناشی از سیلاب‌ها در ولسوالی‌های اسپین‌بولدک، دامان و شهر قندهار بوده است.

بعد از قندهار، ولایت ناامن هلمند، در همسایگی قندهار، بزرگترین رقم تلفات را در نتیجه‌ی وقوع سیلاب‌ها داشته است. در این ولایت به گفته‌ی عمر زواک، سخن‌گوی والی، شش نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند. آقای زواک می‌افزاید که این رویداد، در ناحیه‌ی اول و دوم شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت رخ داده است.

همین‌طور هرات و نیمروز در غرب کشور از ولایت‌های بوده است که بیشترین رقم تلفات ناشی از وقوع سیلاب‌ها را داشته است. جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات می‌گوید که در ولسوالی شیندند این ولایت، دو نفر کشته شده‌اند. به گفته‌ی شهر هرات و ولسوالی‌های پشتون‌زرغون و گذره نیز در اثر سیلاب آسیب دیده است.

هم‌چنان به گفته‌ی احمدتمیم عظیمی، سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، هشت نفر در شهر زرنج، مرکز این ولایت زخمی شده‌اند. آقای عظیمی می‌گوید که در جریان این رویدادها، بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی در شهر لشگرگاه هلمند، ۴۴ منزل مسکونی دیگر در ولسوالی جاجی‌آریوب ولایت پکتیا و دو خانه‌ی مسکونی در ولسوالی مندوزی ولایت خواست تخریب شده است. به گفته‌ی او، در ولسوالی خروار ولایت لوگر نیز هشت منزل مسکونی تخریب و ۲۴ رأس مواشی از اثر برف‌باری شدید تلف شده است.

سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی کشور همچنان می‌افزاید که هزاران خانه‌ی مسکونی دیگر در ولایت‌های هرات، نیمروز و قندهار تخریب شده است.

با این حال، وزارت آب و انرژی کشور در خبرنامه‌ای از باشندگان ولایت فراه خواسته‌ است که به دلیل افزایش شدت سیلاب‌ها، برای مصئونیت بیشتر و جلوگیری از خطرات، از نزدیک‌شدن به کناره‌ی دریای شهر فراه خودداری کنند و آماده تخلیه‌ی ساحات خطر را داشته باشند.

در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها، بارندگی‌های شدید و برف‌کوچ‌ها از نیمه‌ی ماه جدی امسال تا کنون، ۷۵ نفر در سرتاسر کشور کشته و  ۴۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنان در این مدت، ۶۲۰ منزل مسکونی به گونه‌ی کامل تخریب و ۳۸۹ منزل دیگر قسما تخریب شده است. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، اعلام کرده است که این وزارت در جریان وقوع این رویدادها به ۱۳ هزار و ۶۰۵ تن مواد غذایی، غیرغذایی و پول نقد کمک کرده است.

مسدودبودن بزرگ‌راه‌ها

وزارت فواید عامه‌ی کشور در خبرنامه‌ای گفته است که در اثر بارندگی دو روز گذشته، گذرگاه سالنگ و بزرگ‌راه کابل-قندهار در ولایت‌های میدان‌وردک، غزنی و زابل بر روی ترافیک مسدود شده است. این وزارت همچنان گفته است که کوتل حاجی‌گگ و اونی در ولایت میدان‌وردک، ستوکندو در ولایت پکتیا، کتل شیبر در ولایت بامیان و راه‌های تمامی ولسوالی‌های غزنی، غور، بامیان و دایکندی بر روی ترافیک مسدود شده است.

سرازیر شدن سیلاب در ولایت فراه
 عکس: دفتر مطبوعاتی ولایت فراه

در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که به علت سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولایت‌های قندهار، هلمند، فراه و هرات تعدادی زیادی از باشندگان این ولایت‌ها، در محاصره‌ی سیل شدید گیرمانده‌اند.

سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که تلاش‌ها برای بازکردن بزرگ‌راه‌های کشور در سالنگ‌ها و ولایت‌های غزنی، میدان‌وردک و زابل جریان دارد: «اقداماتی که در هماهنگی با وزارت فواید عامه صورت گرفته است، ما تلاش داریم که این راه را پاک‌کاری کنیم و به همین اساس دو عراده لودر جهت پاک‌کاری در مسیر ولسوالی‌های گیلان غزنی الی شاه‌جوی زابل فرستاده‌ایم. یک عراده لودر را در خصوص پاکسازی شهر غزنی الی کوتل روضه توظیف کرده‌ایم که کار پاکسازی عملا جریان دارد و این راه که در منطقه‌ی حسن‌کاریز ولسوالی شاه‌جوی مسدود بود، نیز باز شده است.»

با این حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در اعلامیه‌ای از نیروهای امنیتی کشور خواسته است که برای نجات گیرماندگان سیلاب و برف‌ها، به گونه‌ی فوری دست به‌کار شوند: «اگر مسافرین در مسیر راه‌های مواصلاتی به حوادث طبیعی برمی‌خورند و یا هم‌وطنان ما دسترسی به غذا و مواد سوخت ندارند و یا در خانه‌های‌شان گیر مانده‌اند، اگر مریضان از علت بندش راه‌ها به شفاخانه رسیدگی نمی‌توانند، به سربازان شجاع و دلیر پولیس ملی هدایت داده می‌شود تا از تمامی امکانات نجات و همکاری استفاده کرده و به کمک هم‌وطنان عزیز خود بشتابند.»

در اعلامیه‌ای که او منتشر کرده، از مردم نیز خواسته است که در صورت مواجه‌شدن به خطرات طبیعی، به نزدیک‌ترین مرکز امنیتی تماس بگیرند. آقای محب گفته است که «به نیروهای امنیتی هدایت داده می‌شود تا تمام  چینل‌های تماس با مردم را نیز فعال سازند و منتظر تقاضای کمک مردم نمانده، بلکه با مناطق آسیب‌پذیر و قریه‌جات در تماس شده معلومات وضعیت مردم را جویا شوند و در صورت نیاز به کمک‌های عاجل، اقدامات سریع صورت گیرد».

مشاور امنیت ملی افغانستان هم‌چنان از اداره‌ی مبارزه با حواث طبیعی، ادارات کمک‌کننده‌ی غیردولتی، تاجران و سرمایه‌داران کشور خواسته است که در حالات اضطرار مردم را کمک و همکاری کنند.

دفتر مطبوعاتی والی غزنی نیز در اعلامیه‌ای گفته است ‌که شب جمعه (۱۰ حوت)  نیروهای امنیتی حدود ۳۵۰ نفر از مسافران و رانندگان را که در ولسوالی شاه‌جوی زابل گیر مانده بودند، نجات داده‌اند.

میزان برف‌باری دو روز گذشته در کشور

محمدنسیم مرادی، از مسئولان اداره‌ی هواشناسی کشور می‌گوید که در جریان دو روز گذشته، میزان برف‌باری در سالنگ شمالی ۶۵ سانتی، سالنگ جنوبی ۵۱ سانتی، در جبل‌السراج، ۳۰ سانتی، لوگر، ۱۸ سانتی و غزنی ۶۰ سانتی متر بوده است. همین‌طور میزان بارش باران در جبل‌السراج، ۱۸ میلی، لغمان، ۵۰ میلی، فراه، ۵۰ میلی، قندهار، ۴۸ میلی و لو‌گر ۹ میلی متر بوده است.

پیشتر اداره‌ی هواشناسی به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که از اول تا ۲۱ ماه فبری ۲۰۱۸ میلادی، میزان برف‌باری در سالنگ جنوبی، هفت متر و ۳۴ سانتی، در سالنگ شمالی، هشت متر و ۱۸ سانتی، در جبل‌السراج، یک متر و هشت سانتی، در غزنی ۹۰ سانتی متر، در گردیز، ۸۷ سانتی متر، در لوگر ۷۷ سانتی متر، در هرات، هفت سانتی و در کابل ۳۹ سانتی متر برف بوده است.

این ارقام در عین مقطع زمانی پارسال در سالنگ جنوبی، یک متر و ۷۵ سانتی، در سالنگ شمالی، دو متر و ۹ سانتی، در جبل‌السراج، ده سانتی، در غزنی، ۲۶ سانتی، در گردیز، ۱۰ سانتی، در لوگر، در سال دو سانتی، و در کابل، یک سانتی متر بوده است. رقم برف باری در هرات پارسال صفر بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *