10 روز جنگ در بادغیس؛ از آوارگی هزارها خانواده تا تلفات سنگین طرفین جنگ

10 روز جنگ در بادغیس؛ از آوارگی هزارها خانواده تا تلفات سنگین طرفین جنگ

با گذشت 10 روز از حمله‌ی گروه طالبان بر بخش‌هایی از ولسوالی بالامرغاب ولایت غربی بادغیس و اعزام نیروهای ویژه‌ی ارتش و پولیس، هنوز این ولسوالی شاهد شدیدترین درگیری طالبان و نیروهای امنیتی است. مقامات محلی این ولایت می‌گویند که در جریان این درگیری‌ها دست‌کم ۱۳ سرباز کشته، ۱۵ سرباز دیگر زخمی و شش سرباز دیگر نیز توسط گروه طالبان اسیر شده‌اند. در سوی دیگر وزارت دفاع کشور می‌گوید در جریان این حملات، ۵۱ طالب مسلح کشته شده‌اند.

همچنان در جریان این درگیری‌ها در این ولسوالی استراتیژیک هم‌مرز با ترکمنستان، حدود دو هزار خانواده بی‌جا شده و به مناطق هم‌جوار این ولسوالی و شهر قلعه‌ی نو، مرکز ولایت بادغیس و ولایت هرات رفته‌اند.

جنگ‌جویان طالبان حدود 10 روز پیش (چهارشنبه، ۱۵ حوت) از چندین سمت، بر بخش‌هایی از این ولسوالی حمله کردند و تا نزدیکی ساختمان فرماندهی پولیس ولسوالی بالامرغاب پیش رفتند. به نقل از خبرنامه‌ی وزارت دفاع در این درگیری‌ها 51 جنگجوی طالب کشته شده اما جمشید شهابی، سخن‌گوی والی بادغیس در صحبتی با روزنامه‌اطلاعات روز می‌گوید که تعداد کشته‌ها و زخمیان گروه طالبان به ۴۰ نفر می‌رسد.

به گفته‌ی او، از نیمه‌های جمعه‌شب، 24 حوت که نیروهای ویژه‌ی پولیس و ارتش به مرکز این ولسوالی اعزام شده‌اند، جنگ نیز کم‌رنگ شده است، اما درگیری‌ها به گونه‌ی پراکنده در حومه‌ی مرکز این ولسوالی جریان دارد. او تأکید می‌کند که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ سربازی از نیروهای امنیتی کشور کشته نشده‌ است.

در همین حال عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس نیز می‌گوید که ولسوالی بالامرغاب از جمعه‌شب به این طرف، آرام بوده، اما تلفات نیروهای امنیتی بیشتر از رقمی است که توسط مقام‌های امنیتی و محلی ارایه شده است. به گفته‌ی معاون شورای ولایتی بادغیس، در جریان این درگیری‌ها حدود صد تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده‌اند و بیشتر از ۵۰ سرباز دیگر هم اسیر و یا به اجبار تسلیم این گروه طالبان شده‌اند.

آقای افضلی تأکید می‌کند: «تسلیم‌شدگان و گروگان گرفته‌شدگان اکنون به گونه‌ی یکسان در نزد طالبان قرار دارند و ممکن طالبان با آنان به عنوان اسیر جنگی برخورد کنند.»

گروه طالبان نیز در خبرنامه‌ای ادعا کرده است که جمعه‌شب در مرکز ولسوالی بالامرغاب بیش از ۳۰ سرباز دولتی، تسلیم این گروه شده‌اند. این گروه همچنان گفته است که تعدادی از نیروهای دولتی در ولسوالی مرزی «موری‌چاق»  تلاش کرده‌اند که به ازبکستان فرار کنند اما مرزبانان ازبکستانی به آن‌ها اجازه‌ی وردود نداده‌اند. به نقل از خبرنامه‌ی گروه طالبان، این سربازان اکنون در محاصره‌ی این گروه قرار دارند. سخن‌گوی والی بادغیس اما با رد این موضوع می‌گوید که این افراد از کدرهای پولیس مرزی افغانستان هستند و طی یک پلان امنیتی به جای امنی انتقال داده شده‌اند. به گفته‌ی او، تلاش برای انتقال این آن‌ها، آغاز شده است.

خطر سقوط ولسوالی بالامرغاب

ولسوالی بالامرغاب در شمال ولایت بادغیس، به دلیل هم‌مرزی با ترکمنستان، موقعیت جغرافیایی آن و داشتن امکانات، تجهیزات و مهمات قوی نظامی، از ولسوالی‌های با اهمیت و استراتژیک در این ولایت خوانده می‌شود. به گفته‌ی معاون شورای ولایتی بادغیس، این سه ویژگی، ولسوالی بالامرغاب را به یک ولسوالی مهم و «اعتبارده» برای گروه طالبان تبدیل کرده بود.

به گفته‌ی آقای افضلی، طالبان با سقوط این ولسوالی می‌خواهند بخش‌هایی از مرز کشور را به منظور اعمال قاچاق در دست گیرند و همچنان توانسته‌اند در جریان این هجوم ده روزه‌ی‌شان، حدود ۸۵ درصد امکانات و تجهیزات نظامی آن را به دست گیرند؛ امکاناتی که توسط آن به راحتی بتوانند مرکز ولایت را سقوط دهند، چه رسد به اینکه یک یا دو ولسوالی را: «همین طور اگر این ولسوالی سقوط کند، تا ده کیلومتری مرکز ولایت، دیگر هیچ خط دفاعی‌ای وجود ندارد.»

او می‌افزاید که طالبان به همین منظور نیروهای‌شان را از سه ولایت فاریاب، غور و بادغیس به این ولسوالی اعزام کرده‌اند. به گفته‌ی معاون شورای ولایتی بادغیس، این ولسوالی با وجود رهبری مستقیم جنگ توسط مقامات ارشد امنیتی از جمله فرماندهان پولیس این ولایت، لوای ارتش در بادغیس و لوای اول کماندوی ارتش، هنوز از محاصره‌ی طالبان بیرون نشده است.

سخن‌گوی والی بادغیس نیز با تأیید حضور این سه مقام امنیتی و نیروهای ویژه‌ی پولیس و ارتش در این ولسوالی می‌گوید که به‌زودی عملیات پاکسازی در بالامرغاب راه‌اندازی می‌شود و هم‌اکنون نیز مناطق مهم و استراتژیکی که مردم در آن حضور دارند، در کنترل نیروهای دولتی است. به گفته‌ی او، بازار این ولسوالی روز شنبه، پس از جنگ ده روزه باز بوده است و کمربندهای امنیتی نیز در آن گسترش یافته است.

با این وجود، آقای افضلی تعداد نیروهای مستقرشده در این ولسوالی را بسنده نخوانده، خواستار اقدامات سریع حملات هوایی از سوی حکومت مرکزی در این ولسوالی شد. به ادعای او، به دلیل گزارش‌دهی غیرواقعی حکومت محلی این ولایت به مرکز، مرکز هم «تا زمانی که بخشی از ساحات ولسوالی سقوط نکند و یا تعدادی از سربازان کشته نشود»، اقدام نمی‌کند.

معاون شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که تعداد نیروهای دولتی مستقر در مرکز بالامرغاب فعلا به ۲۰۰ نفر می‌رسد، در حالی‌که رقم افراد گروه طالبان به دو هزار نفر می‌رسد. به گفته‌ی او، طالبان با جمع‌آوری افراد چچینی، پاکستانی و ازبکستانی‌شان، آخرین توان‌شان را به خرج داده‌اند که این ولسوالی را سقوط دهند.

آوارگان و امدادرسانی

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی جنگ در ولسوالی بالامرغاب حدود دو هزار خانواده از  ولسوالی بالامرغاب به مناطق اطراف آن، قلعه‌ی نو و هرات بی‌جا شده‌اند، ولی تا هنوز هیچ کمکی از سوی نهادهای مسوول و امدادرسان دریافت نکرده‌اند.

حشمت‌خان بهادری، معاون سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که بدین منظور روز شنبه، 25 حوت در جلسه‌ی اضطراری ریاست رسیدگی به حوادث ولایت بادغیس که با شماری از نهادهای مسوول دیگر این ولایت گرفته شده‌بود، فیصله شده است تا مؤسسات و ریاست مهاجرین در این مورد اقدام فوری کنند.

آقای بهادری تأکید می‌کند که ریاست رسیدگی به حوادث ولایت بادغیس فعلا برای یک هزار خانواده مواد غذایی و ۲۲۰ تخته کمپل در اختیار دارد و همچنان دو میلیون و ۸۰۰ هزار پول نقد نیز در اختیار دارد که به‌زودی برای بی‌جاشدگان ولسوالی بالامرغاب توزیع می‌شود.

با این حال سخن‌گوی والی این ولایت این رقم بی‌جاشدگان را رد می‌کند و می‌گوید: «تا هنوز مشخص نشده است که چه تعداد از مردم خانه‌های شان را ترک کرده‌اند، ولی در بعضی از ساحات مردم آواره شده‌اند و به ساحات امنی انتقال داده شده‌اند و یک تعداد دیگر هم در مناطقی که تحت محاصره‌ی طالبان قرار دارند، در جریان بی‌جاشدگی گیر مانده‌اند و توزیع کمک به بی‌جاشدگان دسترس به زودی شروع می‌شود.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *