IEC

کمیسیون انتخابات: تا پایان هفته‌ی جاری نتایج نهایی بلخ، هرات، پکتیکا و اهل هنود اعلام می‌شود

اطلاعات روز: مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات کشور امروز (یک‌شنبه، ۲۶ حوت) در کابل گفت که نتایج نهایی ولایت‌های بلخ، هرات و پکتیکا و حوزه‌ی انتخاباتی اهل هنود تا پایان هفته‌ی جاری اعلام می‌شود.

آقای عبدالله که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، افزود که هم‌اکنون کار روی تطبیق اسناد این حوزه‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات جریان دارد و به زودی نهایی می‌شود.

به گفته‌ی او، پس از آن کار تطبیق اسناد سه حوز‌ه‌ی انتخاباتی ولایت‌های غور، بادغیس و لوگر شروع خواهد شد.

آقای عبدالله همچنان در این نشست گفت که کمیسیون انتخابات تا دو روز دیگر تمدید تقویم انتخاباتی را نیز اعلام می‌کند.

به گفته‌ی او، اعضای کمیسیون هم‌اکنون با جناح‌های ذی‌دخل در انتخابات افغانستان از جمله احزاب سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، کشورهای کمک‌کننده و سایر نهادهای مرتبط به انتخابات کشور روی تمدید تقویم انتخاباتی در حال مذاکره و چانه‌زنی اند.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات افزود: «ما از تقویم انتخاباتی ۱۶ روز عقب مانده‌ایم. باید در ۱۰ حوت ثبت نام مجدد رأی‌دهندگان و ثبت نام کاندیدان مجلس نمایندگان ولایت غزنی آغاز می‌شد که بنابر تغییراتی، این کار معطل شد.»

به گفته‌ی او، نحوه‌ی چگونگی استفاده از تکنالوژی بیومتریک در روند ثبت نام رأی‌دهندگان و شناسایی رأی‌دهندگان از علت‌های اصلی این تأخیر تقویم انتخاباتی بوده است.

از سویی آقای عبدالله در این نشست همچنان افزود که در ثبت نام رأی‌دهندگان از دستگاه‌های بیومتریک سابقه، ولی به‌روزرسانی‌شده استفاده می‌شود.

او همچنان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات کشور توانایی ارائه‌ی طرح استفاده از سیستم MDR را در موعد معین آن (در خلال مدت یک ماه بعد از شروع کار کمیشنران جدید) به کابینه‌ی حکومت دارد و در همان موعد ارائه می‌شود.

آقای عبدالله در حالی از اعلام نتایج نهایی ولایت‌های بلخ، هرات، پکتیکا و اهل هنود تا آخر هفته‌ی جاری خبر می‌دهد که تاکنون پس از پنج ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت کشور، نتایج 15 ولایت آن اعلام نشده است.