TEFA

تیفا: از دخالت‌های حکومت و حلقات سیاسی در امور کمیسیون‌های انتخاباتی نگرانیم

اطلاعات روز: تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز (سه‌شنبه، 28 حوت) اعلام کرده است که در جریان 15 روز کاری اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی،‌ مداخله‌ی صریح حکومت و حلقات سیاسی در کارهای این کمیسیون‌ها را مشاهده کرده است.

در اعلامیه‌ی تیفا همچنان گفته شده است که در جریان این مدت اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی هماهنگ نشده و تبعیضات قومی و زبانی نیز رشد کرده است.

به نقل از اعلامیه، تیفا در این مدت تجربه‌ی ناکافی اعضای کمیسیون‌های انتخابات، پیشبرد کارهای اصلی و اساسی کمیسیون توسط کارمندانی که به فساد متهم‌اند و نیز آمادگی نداشتن برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شورای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی را مشاهد کرده است.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان وضعیت کنونی انتخابات را مبهم و پیچیده عنوان کرده و در مورد تفکیک نشدن آرای سیاه و سفید انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و سه انتخابات دیگر براساس قانون جدید انتخابات، ابراز نگرانی کرده است.

تیفا همچنان خاطرنشان کرده است در صورتی که انتخابات ریاست‌جمهوری برای مدت زمان بیشتر به تعویق بی‌افتد، ممکن است کشور را به سوی بحران جدید سوق دهد.

تیفا از اعضای جدید کمیسیون انتخابات نیز خواسته است تا در بازی‌های سیاسی،‌ قومی و زبانی دخیل نشده و با درک مسئولیت‌شان، دانش‌شان در مورد موارد فنی انتخابات را افزایش بدهند تا بتوانند آرای پاک و ناپاک را از هم تفکیک کنند و برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آمادگی بگیرند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در این اعلامیه به اعضای جدید کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده است که براساس قانون جدید انتخابات، برای استفاده از تکنالوژی بیومتریک در تمام مراحل انتخابات برنامه‌ریزی کرده و آن‌را با تمام شرکای انتخاباتی شریک کنند.

تیفا همچنان به اعضای جدید کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده است که تطبیق قانون اساسی و قانون جدید انتخابات را به عنوان خطوط سرخ این کمیسیون در نظر بگیرند.