MOPH

وزارت صحت: در سال 97 خورشیدی ۴۸ هزار نفر مبتلا به توبرکلوز به مراکز صحی مراجعه کرده‌اند

اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه‌ی کشور امروز (یک‌شنبه، ۱۱ حمل) در کابل گفت که تنها در یک سال گذشته حدود ۴۸ هزار نفر مبتلا به بیماری توبرکلوز به مراکز صحی مراجعه کرده‌اند.

آقای فیروز که در مراسم «روز جهانی توبرکلوز» در قصر سپیدار صحبت می‌کرد، افزود که این رقم تنها رقم ۸۰ درصدی این بیماری است که در کشور ثبت می‌شود و ۲۰ درصد دیگر آن به علت نبود مراکز صحی و عدم دسترسی مردم به خدمات صحی ثبت نمی‌شود.

به گفته‌ی او، این ارقام نشان می‌دهد که بیماری توبرکلوز در کشور افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است.

از سویی هم، وزیر صحت عامه‌ی کشور افزود که در جریان سال گذشته دولت افغانستان حدود سه هزار مرکز صحی برای درمان این بیماری در ولایات کشور ایجاد کرده است.

به گفته‌ی او، دولت افغانستان به کمک نهادهای بین‌المللی تلاش دارند که این بیماری را تا سال ۲۰۳۰ میلادی در افغانستان از بین ببرند.

آقای فیروز تأکید کرد که در مدت چهارده سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار مریض مبتلا به این بمیاری در کشور درمان شده‌اند.

از سویی هم، سیماسمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این مراسم با اشاره به میزان افزایش این بیماری گفت که اگر برای جلوگیری این بیماری اقدامی نشود، از مردم افغانستان بیشتر از جنگ و تروریسم قربانی خواهد گرفت.

به گفته‌ی او، دولت افغانستان باید به خدمات اجتماعی به ویژه خدمات صحی توجه اساسی کند.

بیماری توبرکلوز یک بیماری ساری است که سالانه در حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار نفر در افغانستان جان شان را به سبب این بیماری از دست می‌دهند.