دبیر کل ناتو: خروج از افغانستان به نتیجه‌ی روند صلح بستگی دارد

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید که تا کنون هیچ تصمیمی در مورد خروج از افغانستان گرفته نشده است زیرا این امر به نتیجه‌ی روند صلح در افغانستان بستگی دارد.

آقای استولتنبرگ امروز (دوشنبه، 12 حمل) پیش از برگزاری نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو ناتو در بروکسل همچنان گفته است که ناتو و ایالات متحده‌ی امریکا از نزدیک باهم کار می‌کنند و در مورد حضور آینده‌ی‌شان در افغانستان نیز مشترکا تصمیم خواهند گرفت.

او افزوده است: «ناتو وبا ایالات متحده‌ی امریکا از نزدیک کار می‌کنند، پیام تمام متحدان ناتو به‌شمول امریکا این است که ما باهم کار کرده‌ایم و در مورد حضور آینده‌ی خود باهم تصمیم می‌گیریم. ما بیشتر از ضرورت در افغانستان نمی‌مانیم»

دبیر کل ناتو در بخشی از سخنانش همچنان گفته که بهترین راه برای رسیدن به یک راه حل مذاکرات صلح‌آمیز این است که به گروه طالبان پیام داده شود که آن‌ها در میدان جنگ برنده نخواهند شد. به گفته‌ی او، این تنها دلیلی است که ناتو نیروهای افغان را آموزش داده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

آقای استولتنبرگ علاوه کرده است: «ما نیروی کافی را دور میز مذاکره فراهم می‌کنیم و امیدواریم که بتواند ما را کمک کند تا به یک راه حل مذاکرات صلح‌آمیز برسیم، راهی که ما را اجازه دهد تا میزان حضور خود در افغانستان را کاهش دهیم.»

به گفته‌ی او، هیچ صلح پایداری در افغانستان تأمین نخواهد شد مگر این‌که افغان‌ها خود باهم آشتی کنند. او تأکید کرده است که حکومت افغانستان باید بخشی از این آشتی باشد.

دبیر کل ناتو در مورد حضور گروه داعش نیز گفته است که این گروه در بسیاری نقاط جهان وجود دارد اما بیشتر در افغانستان دیده می‌شود. آقای استولتنبرگ در عین حال بر ضرورت مبارزه با داعش و تروریسم در نقاط مختلف جهان تأکید کرده است.

این در حالی است که پیشتر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز در دیدار با آقای استولتنبرگ گفته بود که مأموریت امریکا و ناتو در افغانستان به گونه‌ی مشترک پیش برده می‌شود و اگر امریکا افغانستان را ترک کرد، با ناتو یکجا ترک می‌کند.

آقای خلیل زاد به تاریخ 25 حوت سال گذشته‌ی خورشیدی با نشر توئیتی در صفحه‌ی رسمی‌اش گفته بود که کار مشترک با ناتو و دیگر متحدان امریکا برای این کشور در اولیت قرار دارد و همه باهم برای صلح و امنیت افغانستان کار می‌کنند.