2vpo

دانش: هر گونه تصمیم مرتبط به انتخابات در تفاهم با احزاب سیاسی و حکومت افغانستان گرفته شود

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که هر گونه تصمیم مرتبط به انتخابات باید در تفاهم با احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، کمیسیون‌های انتخاباتی، همکاران بین‌المللی و حکومت افغانستان گرفته شود.

آقای دانش این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، 13 حمل) در دیدار با تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد در افغانستان مطرح کرده و تأکید کرده است که تفاهم بین تمام طرف‌های دخیل در انتخابات حفظ شود.

او همچنان گفته است که تهیه‌ی برنامه‌ی عمل برای انتخابات ریاست‌جمهوری، تدارک تکنالوژی بیومتریک، استخدام کارمندان و تأمین بودجه‌ی مورد نیاز از اولویت‌های اساسی کمیسیون مستقل انتخابات است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزوده است: «حکومت افغانستان و همه جوانب دخیل در انتخابات ملزم و مکلف به تطبیق قانون هستند و در قانون جدید انتخابات به استفاده از تکنالوژی در روند برگزاری انتخابات تصریح شده است.»

آقای دانش علاوه کرده که حکومت آماده است تا کمیسیون‌های انتخاباتی را در زمینه‌های فنی، مالی و تأمین دیگر نیازمندی‌های این دو کمیسیون همکاری کند. او در عین حال تأکید کرده است که کمیسیون انتخابات نیز باید هر چه زودتر برنامه‌ی عمل و برنامه‌های اجرایی‌اش را نهایی سازد تا زیر فشار محدودیت زمان و نقض قانون قرار نگیرد.

گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات ششم میزان سال جاری روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است. هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، قرار است انتخابات شورای ولایتی، شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی نیز برگزار شود.

«محوریت حکومت در مذاکرات صلح حفظ شود»

آقای دانش در این دیدار همچنان بر حفظ محوریت حکومت افغانستان در مذاکرات صلح تأکید کرده و گفته است که مالکیت این روند از مردم افغانستان است.

او در مورد مشوره‌ی حکومت با رهبران سیاسی در مورد صلح نیز گفته است که این مشوره‌ها ادامه دارد و توسعه خواهد یافت.

به گفته‌ی او: «گذشته از برخی رقابت‌های سیاسی، در سطح ملی، مردم، رهبران سیاسی، احزاب، نهادهای مدنی و جوانب دخیل بر محوریت دولت و مردم افغانستان در مذاکرات صلح توافق نظر دارند و تلاش برای هماهنگ شدن فعالیت‌های مرتبط به صلح همچنان ادامه دارد.»

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از اقدام اخیر حکومت برای مشوره با رهبران سیاسی در پیوند به مذاکرات صلح استقبال کرده و گفته است که به نتیجه رسیدن روند صلح در صورتی امکان‌پذیر است که مردم، رهبران سیاسی، جامعه مدنی و حکومت همسو باشند.

آقای یاماموتو با اشاره به این که سازمان ملل متحد در روند صلح و مذاکره با طالبان دخیل است، همچنان گفته است: «همه‌ی تلاش‌های مرتبط به پروسه‌ی صلح باید در چارچوب برنامه‌ی دولت تنظیم گردد و جامعه‌ی جهانی از موقف دولت و مردم افغانستان در این پروسه حمایت می‌کند.»

این در حالی است که تلاش‌ها برای تأمین صلح در کشور بیش از هر زمانی شدت گرفته است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در جریان ششمین دور سفرش به افغانستان و کشورهای منطقه شام یک‌شنبه (11 حمل) به کابل آمده است.

او تاکنون با رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و شماری از شخصیت‌های سیاسی کشور دیدار و در مورد صلح بحث و گفت‌وگو کرده است.