ARG

تا سه روز دیگر خطوط سرخ دولت در مذاکرات صلح با طالبان تصویب می‌شود

نخستین جلسه‌ی شورای رهبری مصالحه‌ی افغانستان امروز (یک‌شنبه، 18 حمل) به ریاست رییس‌جمهور اشرف غنی در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده و روی خطوط سرخ، لیست اشتراک‌کنندگان نشست قطر، عضویت یا ترکیب شورای رهبری مصالحه، تعیین حدود صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان بحث شده است.

محمدعمر داوودزی، سخن‌گوی شورای رهبری مصالحه‌ی افغانستان در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که تا سه روز دیگر (چهارشنبه، 21 حمل) مسوده‌های پیشنهادی خطوط سرخ، ترکیب هیأت اشتراک‌کننده در نشست قطر، ترکیب هیأت مذاکره‌کننده و صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های تیم مذاکره‌کننده تصویب خواهد شد.

آقای داوودزی در مورد علت تشکیل شورای رهبری مصالحه افغانستان، گفت که این شورا تشکیل شده تا همه از موضع مشترک ادبیات مشترک داشته باشند. او گفت: «موضع مشترک ما هم می‌داشته باشیم و در آن‌صورت ما توقع داریم که از طالبان هم موضع روشن بگیریم نه موضع کمپینی و موضعی که مربوط به جنگ باشد.»

داوودزی در عین حال ابراز امیدواری کرد که موضع گروه طالبان در مورد مصالحه روشن‌تر باشد.

آقای داوودزی همچنان گفت که در نخستین جلسه‌ی شورای رهبری مصالحه فیصله شده است که عبدالرب رسول سیاف در رأس یک کمیته روی خطوط دولت افغانستان کار کرده و مسوده‌ی آن‌را در نشست بعدی این شورا ارائه کند. او تأکید کرد: «وقتی که به صحبت‌های مصالحه می‌رویم، به مذاکرات مصالحه می‌رویم یا به گفت‌وگوی مصالحه می‌رویم یا به تبادل نظر در مورد صلح می‌رویم، منحیث جمهوری اسلامی افغانستان باید خطوط سرخ ما واضح باشد.»

لیست افراد اشتراک‌کننده در نشست قطر از موضوعی دیگری بود که در این جلسه روی آن بحث شده است. آقای داوودزی گفت که در این مورد وضاحت داده شده که یک تیم واحد با یک موضع مشخص واحد به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان اشتراک کرده و با طالبان تبادل نظر می‌کند.

او افزود: «در نشست قطر یک هیأت فراگیر از افغانستان برای تبادل نظر با طالبان اشتراک می‌کند. این نشست مذاکره نه، بلکه برای آشنایی بیشتر است.»

سخن‌گوی شورای رهبری مصالحه‌ی افغانستان در عین حال گفت که در این جلسه به خانم حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح وظیفه سپرده شده است تا در رأس یک کمیته روی ترکیب هیأت اشتراک‌کننده در نشست قطر کار کرده و مسوده‌ی پیشنهادی‌شان را به جلسه‌ی بعدی مطرح کنند.

همچنان در نخستین جلسه‌ی شورای رهبری مصالحه‌ی افغانستان فیصله شده است تا محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح در رأس یک کمیته روی عضویت یا ترکیب شورای رهبری مصالحه کار کرده و مسوده‌ی پیشنهادی را برای منظوری به جلسه‌ی بعدی ارائه کنند.

آقای داوودزی افزود که ازدیاد اعضای رهبری شورای مصالحه ضرور است اما نباید آن‌قدر زیاد شود که تصمیم‌گیری را دشوار سازد.

به گفته‌ی او در مورد تعیین حدود صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان نیز بحث شده است. در این مورد فیصله شده است طرزالعمل کاری و لایحه‌ی وظایف تیم مذاکره‌کننده طوری ترتیب شود که در آن مسئولیت‎‌ها و صلاحیت‌های هیأت مذاکره‌کننده در روشنی قانون اساسی و با درنظرداشت تعادل میان مسئولیت و صلاحیت‌ها درنظر گرفته شده باشد.

سخن‌گوی شورای رهبری مصالحه خاطرنشان کرد که سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، قاضی‌القضات و وزیر عدلیه‌ی کشور مسئولیت گرفته‌اند تا روی تعیین حدود صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های هیأت مذاکره‌کننده کار کرده و آن‌را به جلسه‌ی بعدی این شورا که روز چهارشنبه (21 حمل) برگزار می‌شود، ارائه کند.

محمدعمر داوودزی در پاسخ به پرسشی که هیأت اشتراک‌کنندگان در نشست قطر چه وقت به دوحه سفر می‌کنند، گفت که تاریخ سفر به قطر پس از تصویب مسوده‌ها تعیین خواهد شد.

آقای داوودزی در بخشی از سخنانش در مورد نقش پاکستان در روند صلح افغانستان نیز گفت که پاکستان در کنار آن‌که در جنگ افغانستان نقش دارد، در صلح این کشور نیز نقش دارد. او افزود: «ما کوشش می‌کنیم که پاکستان در راستای صلح اقدام عملی کرده و وارد عمل شود.»

گفتنی است که در ترکیب شورای رهبری مصالحه‌ی افغانستان رهبران سیاسی و جهادی، عالمان دین، جوانان، جامعه مدنی، نماینده‌ی زنان، نماینده‌ی سکتور خصوصی، نماینده‌ی قوه‌ی قضاییه، رییسان قوای مقننه و… حضور دارند.

نمایندگی همه‌شمول

در نخستین جلسه‌ی این شورا رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است: «جای خوشی و افتخار است که به‌خاطر رسیدن به آرمان مقدس مردم افغانستان یعنی صلح، زیر چتر دولت جمهوری اسلامی افغانستان، رهبران حکومت و رهبران سیاسی و جهادی بیرون از چارچوب حکومت و نمایندگان دیگر اقشار اجتماعی کشور با اتحاد و اتفاق همراه با ملت خود، به‌خاطر پيش‌بردن پروسه‌ی صلح، در یک صف واحد قرار دارند و با اتفاق کامل به‌خاطر آینده‌ی بهتر کشور ما در مورد اهداف این پروسه و همچنان ترکیب تیم مذاکره‌کننده، فیصله‌های مهم را انجام خواهیم داد.»

آقای غنی همچنان گفته است که در تعیین تیم مذاکره‌کننده باید تمام معیارهایی که مردم در ماه‌های گذشته در مشوره با او مطرح کرده است، درنظر گرفته شده و به آن توجه شود.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از آقای غنی آمده است: «مثلا، از انتخاب افرادی باید خودداری شود که به‌گونه‌ی واضح بر ضد دست‌آوردهای 18 سال گذشته، بر ضد نظام و روند مردمی صدا بلند کرده است. از این هم باید مطمیین شویم که تیم مذاکراتی با درنظرداشت واقعیت‌های نو افغانستان از تمام اقشار مطرح به‌شمول زنان، جوانان، جامعه مدنی و… نمایندگی کرده بتواند.»

این همه تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که قرار است در اواسط ماه جاری میلادی نشستی در مورد روند صلح افغانستان در قطر برگزار شود. از سویی هم، قرار است به تاریخ نهم ثور سال جاری لویه‌جرگه مشورتی صلح با حضور دو هزار 500 نفر برای چهار روز در کابل برگزار شود. هدف از برگزاری این لویه‌جرگه مشوره‌دهی در امور صلح به دولت گفته شده است.