شش تکت انتخاباتی لویه‌جرگه مشورتی صلح را تحریم کردند

اطلاعات روز: شش تیم انتخاباتی انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری اعلام کرده‌اند که اعضای این تیم‌ها در لویه‌جرگه مشورتی صلح شرکت نخواهند کرد.

تیم ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور، تیم صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی، تیم امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، تیم اجماع ملی به رهبری احمدولی مسعود، تیم انتخاباتی نورالحق علومی، وزیر پیشین داخله و تیم تدبیر و توسعه به رهبری فرامرز تمنا از تیم‌های انتخاباتی اند که تا کنون در جمع تحریم‌کنندگان لویه‌جرگه مشورتی صلح پیوسته‌اند.

در اولین اقدام، روز یک‌شنبه تیم ثبات و هم‌گرایی به رهبری آقای عبدالله اعلام کرد که اعضای این تیم در جرگه‌ی مشورتی صلح شرکت نمی‌کنند.

این تیم در اعلامیه‌ای گفته بود که برگزاری این نشست «مُمد حل مشکلات» در افغانستان نمی‌باشد.

در این اعلامیه همچنان گفته شده بود که برای برگزاری این لویه‌جرگه هم در سطح حکومت و هم در سطح احزاب و شخصیت‌های سیاسی شامل این تیم، مشورت لازم صورت نگرفته است.

به دنبال آن، امروز (دوشنبه، 26 حمل) تیم صلح و اعتدال به رهبری آقای اتمر نیز اعلام کرد که اعضای تیم انتخاباتی صلح و اعتدال در این جرگه شرکت نمی‌کنند.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی آقای اتمر که امروز (دوشنبه، 26 حمل) منتشر شده، آمده است که تیم انتخاباتی صلح و اعتدال روند برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح را رد کرده و آن‌را وقت‌تلفی از سوی حکومت در روند صلح و تلاشی برای کمپین غیرقانونی انتخاباتی می‌داند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که تیم صلح و اعتدال به تاریخ 18 حمل نیز نگرانی عمیق خود در قبال برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح را مطرح کرده و آن‌را یک اقدام مشورتی نه، بلکه یک جرگه‌ی سفارشی دانسته بود.

به نقل از اعلامیه، هنوز هم هیچ‌گونه وضاحتی در مورد اهداف واقعی و «پس پرده»‌ی حکومت و هیچ اطمینانی در مورد آزاد و عادلانه بودن روند برگزاری لویه‌جرگه به دست نیامده است.

در بخشی از اعلامیه آمده است: «در چنين وضعيتی ما باور داريم كه روند مذكور كه بدون هیچ‌گونه مشورتی با جریان‌های مطرح سیاسی، ملی و مردمی به پيش برده می‌شود، نمي‌تواند متضمن يك لويه‌جرگه واقعي باشد زيرا در لويه‌جرگه‌ها اصل مشورتی بودن اساس مشروعيت آن‌ها را تشكيل داده و تأثیر مستقیم بر موثریت و نتايج آن‌ها دارد.»

همچنان تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان به رهبری رحمت‌الله نبیل امروز دوشنبه اعلام کرده است که اعضای این تیم در لویه‌جرگه مشورتی صلح شرکت نخواهند کرد.

این تیم برگزاری لویه‌جرگه صلح را فرمایشی خوانده و گفته است که برگزاری این جرگه نه تنها گره‌گشای چالش‌های روند صلح در کشور نیست، بلکه موجب خلق بحران‌های «مضاعفی» در کشور می‌شود که مدیریت آن دشوار خواهد بود.

در اعلامیه‌ی این تیم انتخاباتی آمده است که «تیم حاکم» از جرگه‌ی مشورتی صلح سوء استفاده کرده و آن‌را برای بهره‌گیری انتخاباتی برگزار می‌کند.

تیم انتخاباتی امنیت و عدالت از نحوه‌ی گزینش اعضای این جرگه نیز انتقاد کرده و گفته است که در انتخاب آنان هیچ میکانیزم مدون و منطقی وجود ندارد.

به نقل از اعلامیه، در کنار آن که در مورد آجندای لویه‌جرگه هنوز هم وضاحت وجود ندارد، احزاب و جریان‌های سیاسی، نهادهای مدنی و… نیز در امر تصمیم‌گیری در حاشیه قرار داده شده است.

تیم انتخاباتی فرامرز تمنا «تدبیر و توسعه» نیز برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح را غیرضروری دانسته و گفته است که در این جرگه شرکت نمی‌کند.

همچنان تیم انتخاباتی احمدولی مسعود «اجماع ملی» برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح را سبوتاژ کردن روند صلح خوانده و گفته است که در آن شرکت نمی‌کند.

نورالحق علومی، از دیگر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفته است که برگزاری لویه‌جرگه یک فریب سیاسی و کمپین انتخاباتی از سوی تیم حاکم است و هیچ‌گونه کارآیی ندارد.

این تیم‌های انتخاباتی در حالی لویه‌جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده‌اند که قرار است این جرگه با حضور دو هزار و ۵۰۰ نماینده از تمام ولایات کشور به تاریخ ۹ ثور برای چهار روز در کابل برگزار شود. هدف از برگزاری این لویه‌جرگه مشوره‌دهی در امور صلح به دولت گفته شده است.