گزارش تازه‌ی سازمان ملل: مبارزه با فساد در افغانستان هنوز هم یک نیاز اساسی است

اطلاعات روز: دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که مبارزه در برابر فساد در افغانستان هنوز هم نیاز اساسی محسوب می‌شود.

در سومین گزارش یوناما در مورد مبارزه با فساد که امروز (دوشنبه، 30 ثور) با عنوان «مبارزه‌ی افغانستان در برابر فساد: کار اساسی برای صلح و رفاه» منتشر شده، در آن از پیشرفت‌ها در تطبیق استراتژی مبارزه با فساد در افغانستان استقبال شده است.

در این گزارش همچنان تأکید شده است که برای ادامه‌ی این پیشرفت‌ها به تمرکز و تلاش‌های دوام‌دار ضرورت است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: «ملل متحد از پیشرفت‌های افغانستان در این خصوص (تطبیق استراتژی مبارزه با فساد) استقبال می‌نمایند، اما تمام نهادهای افغان در کنار همه اقشار جامعه باید به تلاش‌های خویش در راستای افزایش اصول تعهد، حساب‌دهی و شفافیت ادامه دهند.»

گزارش تازه‌ی یوناما تأثیر دوام‌دار فساد در عرصه‌های مختلف زندگی مردم در افغانستان، کاهش اعتماد مردم به نهادهای دولتی و فساد به‌عنوان مانع تلاش‌ها برای تأمین صلح و رفاه پایدار را توضیح داده است.

آقای یاماموتو گفته است که فساد حاکمیت قانون را ضعیف و زمینه برای جنایت‌های بیشتر را مساعد می‌کند. او همچنان افزوده است که این امر منتج به ایجاد «حلقه‌ی خبیثه» شده و فرهنگ معافیت از مجازات را تقویت می‌کند.

به گفته‌ی او، «فساد حتی چشم‌انداز صلح را در معرض خطر قرار می‌دهد، در حالی‌که راه حل مبتنی به مذاکرات برای آینده‌ی افغانستان باید براساس صداقت و عدالت باشد».

در گزارش یوناما پیشنهادهایی نیز به‌منظور حمایت از نهادهای ذی‌ربط افغانستان در امر مبارزه با فساد و بهبود بخشیدن به زندگی تمام شهروندان ارائه شده و آمده است که تلاش‌های جاری دولت در خصوص مبارزه با فساد روی زندگی شمار زیادی از افغان‌ها بی‌تأثیر بوده است.

همچنان در این گزارش گفته شده که با وجود بسیاری از اصلاحات در عرصه‌های حقوقی و پالیسی، فساد هنوز هم به‌عنوان مانع اساسی بر سر راه رسیدن به صلح و رفاه دایمی در افغانستان قرار دارد.

یکی از پیشنهادهایی که در این گزارش مطرح شده این است که «افغانستان باید یک استراتژی درازمدت مبتنی به دست‌آوردهای حاصله از روند اصلاحات را تهیه نماید و از اراده‌ی ملی منحیث اهرمی برای مبارزه با فساد استفاده نماید».

از سوی هم، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان همچنان افزوده است که انتخابات آینده «آزمونی برای تطبیق تجربه‌های حاصله» است.