Blackwater security contractors guard Zalmay Khalilzad, then the U.S. ambassador to Iraq, as he arrives at a community sports center in Baghdad in 2006.

خلیلزاد به‌منظور تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان، هشتمین سفرش را آغاز کرد

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این وزارت برای صلح افغانستان، هشتمین سفرش را برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح آغاز کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا به نشر رسیده، آمده است که خلیلزاد سفرش را دو روز پیش (جمعه، ۱۰ جوزا) آغاز کرده و تا ۲۸ جوزا ادامه خواهد یافت.

به نقل از اعلامیه، آقای خلیلزاد در جریان این سفرش به کشورهای بلژیک، آلمان، پاکستان، قطر، امارات متحده‌ی عربی و افغانستان سفر می‌کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا تصریح کرده است که نماینده‌ی ویژه‌‌ی این وزارت برای صلح افغانستان در افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی، چهره‌های سیاسی، نمایندگان جامعه‌ی مدنی و گروه‌های حامی حقوق زنان دیدار و در مورد صلح مشورت خواهد کرد.

همچنان این وزارت هدف از سفر آقای خلیلزاد به سایر کشورها را جلب حمایت بین‌المللی برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان خوانده است.

از سویی هم در اعلامیه تأکید شده است که آقای خلیلزاد در افغانستان و قطر تلاش می‌کند تا طرف‌های افغانی را برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تشویق کند.

در همین حال، زلمی خلیلزاد نیز امروز در یک رشته‌تویت گفته است پس از دو هفته ماندن در واشنگتن، دوباره سفرهایش را شروع کرده است.

او افزوده است: «در یک ماه گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌ایم. در سفر کنونی نیز برای تسریع روند صلح تلاش خواهم کرد.»

آقای خلیلزاد همچنان تأکید کرده است که او در جریان این سفرش روی اجماع منطقوی روند صلح افغانستان، حمایت بین‌المللی از آن و رسیدن به توافق مشخصی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و استفاده‌نشدن خاک افغانستان علیه امریکا و متحدان‌اش گفت‌وگو خواهد کرد.

او اظهار امیدواری کرده است که همه‌ی طرف‌های افغانی در روند صلح برای تحقق این خواسته‌ها، از خود انعطاف نشان دهند.

فرستاده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است: «تا زمانی که روی همه‌چیز توافق نشده است، توافقات نهایی نیست.»

وزارت خارجه‌ی امریکا در حالی از آغاز هشتمین سفر آقای خلیل‌زاد به‌منظور تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان خبر داده است که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک پیام عیدی دیروز (شنبه، ۱۱ جوزا) بر دوام جنگ در افغانستان تأکید کرده بود.

در این پیام رهبر گروه طالبان آمده بود که هیچ کسی نباید توقع کند که طالبان پیش از رسیدن به هدف‌شان، سنگرشان را رها کنند.

او گفته بود که هدف این گروه برقراری یک نظام اسلامی، آزاد و افغان‌شمول و ختم «اشغال افغانستان» می‌باشد.

پیش از این نمایندگان امریکا و گروه طالبان روی صلح افغانستان شش دور در دوحه، مرکز قطر گفت‌وگو کرده‌اند. در پایان ششمین دور این گفت‌وگوها در ۱۹ ثور، که با یک روز وقفه، ۹ روز به طول انجامید، دو طرف اعلام کردند که دو طرف به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.