سفیر امریکا در کابل از تصمیم فیفا در مورد کرام‌الدین کریم استقبال کرد

اطلاعات روز: جان بس، سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در کابل از تصمیم فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در مورد محکومیت کرام‌الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان استقبال کرده است.

آقای بس امروز (یک‌شنبه، ۱۹ جوزا) با نشر یک رشته‌تویت گفته است: «ما از تصمیم کمیته‌ی اخلاقی فیفا در مورد پرونده‌ی کرام الدین کریم استقبال می‌کنیم. از دولت افغانستان نیز می‌خواهیم که تحقیقات خود را در این مورد تکمیل و عدالت را تأمین کند.»

سفیر امریکا در کابل همچنان افزوده است که برای زنان باید فضای مصئون کاری و بدون هرگونه آزار و اذیت در تمامی نهادهای دولتی و خصوصی ایجاد شود.

این در حالی است که فیفا روز گذشته (شنبه، ۱۸ جوزا) آقای کریم را به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و آزار و اذیت جنسی مکرر بازی‌کنان تیم ملی فوتبال بانوان در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، به پرداخت یک میلیون دالر امریکایی و محرومیت دایمی فوتبال محکوم کرده بود.

در پی آن دادستانی کل کشور نیز امروز از نهادهای امنیتی خواست که رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را به اتهام سوءاستفاده و آزار و اذیت جنسی بازی‌کنان تیم ملی فوتبال بانوان بازداشت کند.

جمشید رسولی، سخن‌گوی این دادستانی به روزنامه اطلاعات روز گفت «از این‌که نیاز بود تا یک سلسله موارد از رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان پرسیده شود، چندبار قرار جلب او از جانب دادستانی صادر شد، اما او حاضر نشد. به همین اساس حدود یک ماه قبل (۲۹ ثور) از سوی دادستانی حکم گرفتاری او صادر شده است.»

پیش از آن، این دادستانی گفته بود که آقای کریم و چهار عضو دیگر فدراسیون فوتبال افغانستان در پیوند به قضیه‌ی آزار و اذیت جنسی اعضای تیم ملی فوتبال زنان کشور در این فدراسیون، ممنوع‌الخروج شده‌اند.

این افراد شامل رییس، مسئول کمیته‌ی دروازه‌بانان، سکرتر جنرال، مسئول ارتباطات و یک نفر از کارمندان فدراسیون فوتبال افغانستان می‌شوند.

روزنامه‌ی گاردین چاپ بریتانیا حدود شش‌ونیم ماه پیش (۹ قوس ۱۳۹۷ خورشیدی) به نقل از منابعی در تیم ملی فوتبال زنان افغانستان گزارش کرده بود که شماری از اعضای مرد فدراسیون فوتبال افغانستان در بدرفتاری جنسی در برابر بازی‌کنان زن نقش داشته‌اند.

در گزارش این روزنامه آمده بود که بدرفتاری با بازی‌کنان تیم ملی فوتبال زنان، در داخل افغانستان و نیز در یک کمپ آموزشی در اردن در ماه فبروری سال گذشته‌ی میلادی صورت گرفته است.

به‌دنبال آن، به تاریخ ۱۸ قوس سال گذشته دادستانی کل اعلام کرد که وظیفه‌ی رییس و چهار عضو «فدراسیون فوتبال افغانستان» به حالت تعلیق درآمده و به تاریخ ۲۵ قوس نیز این اداره اعلام کرده که در پیوند به بدرفتاری و آزار جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در فدراسیون فوتبال این کشور،‌ تا کنون از ۱۵ نفر به‌شمول مسئولان فدراسیون فوتبال افغانستان تحقیق صورت گرفته است.

پس از آن، روزنامه‌ی گاردین جزییات بیش‌تری را در مورد آزار و اذیت جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان منتشر کرد.

در گزارش این روزنامه آمده بود که کرام‌الدین کریم پس از تجاوز جنسی به یکی از دختران فوتبالیست، او و خانواده‌اش را در صورت سکوت‌نکردن، به مرگ تهدید کرده است.

فدراسیون فوتبال افغانستان پیش‌تر این اتهامات را رد کرده و گفته بود که شماری از اعضای تیم ملی فوتبال زنان به‌دلیل «نارضایتی» اتهام آزار و اذیت جنسی در این فدراسیون را مطرح کرده‌اند.