بسته‌ماندن بیش از دوهزار مرکز رأی‌دهی و نگرانی نهادهای ناظر از برگزارنشدن انتخابات سراسری

بسته‌ماندن بیش از دوهزار مرکز رأی‌دهی و نگرانی نهادهای ناظر از برگزارنشدن انتخابات سراسری

  • ملیحه کاظمی

درحالی‌که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از بسته‌ماندن بیش از دوهزار مرکز رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری 6 میزان خبر داده است، نهادهای ناظر بر روند انتخابات از کارکرد دولت افغانستان و برگزارنشدن انتخابات در سراسر کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

نهادهای ناظر بر شفافیت روند انتخابات تاکید دارند که کمیسیون انتخابات باید از تطبیق درست قوانین و برنامه‌های‌شان به موقع اطلاح‌رسانی کرده و برای برگزاری انتخابات سراسری تلاش کند.

مراکز بسته

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در 11 جوزای سال جاری اعلام کرد که از مجموع بیش از هفت‌هزار مرکز رأی‌دهی تثبیت‌شده در سراسر کشور، دوهزار و دو مرکز بسته خواهد ماند.

حواعلم نورستانی، رییس این کمیسیون در یک نشست علنی با شماری از نمایندگان نهادهای جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ها در رابطه به مراکز رأی‌دهی معلومات داد و افزود که در مجموع هفت‌هزار و ۳۸۵ مرکز رأی‌دهی به‌شمول ولایت غزنی در کشور تثبیت شده است و از این میان صرف پنج‌هزار و ۳۸۳ مرکز رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور فعال خواهد بود.

در همین حال عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات به اطلاعات روز می‌گوید که تنها در ولایت بامیان تمام مراکز رأی‌دهی باز است و در این ولایت هیچ مرکزی مسدود نیست. او گفت که در سایر ولایات شماری از مراکز رأی‌دهی به‌دلیل مشکلات امنیتی مسدود خواهد ماند.

او گفت: «کمیسیون انتخابات تلاش دارد تا در همکاری با نهادهای امنیتی برای بازگشایی این مراکز مسدود اقداماتی را انجام دهد. در نزدیک انتخابات، نهاد‌های امنیتی عملیات‌های خود را برای تأمین بهتر انتخابات آغاز خواهند کرد.»

آقای ابراهیمی افزود که ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خزان امسال، رقم مراکز باز و بسته‌ی رأی‌دهی به‌دلیل شرایط امنیتی در نقاط مختلف کشور تغییر کند.

از سوی هم وزارت داخله‌ی افغانستان می‌گوید تلاش برای بازگشایی مراکز مسدود در سراسر کشور جریان دارد و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در تلاشند تا مناطق تحت کنترل طالبان را پس بگیرند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه اطلاعات روز گفت که پولیس در همکاری مشترک با ارتش و امنیت ملی تلاش می‌کنند تا با پس‌گیری مناطق مختلف از طالبان، زمینه را برای بازشدن مراکز رأی‌دهی فراهم کنند.

آقای رحیمی به بازپس‌گیری دو ولسوالی ولایت غزنی اشاره کرده، گفت: «وزارت داخله برای تأمین امنیت انتخابات اقدامات جدی روی دست دارد و می‌خواهد تا امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به انتخابات پارلمانی به‌شکل بهتر و درست‌تر تامین شود.»

وزارت داخله درحالی از بازپس‌گیری مناطق از کنترل طالبان سخن می‌زند که 19 ولسوالی در سراسر کشور به‌طور کامل در کنترل طالبان است و در چندین ولسوالی دیگر جنگ میان دولت و طالبان جریان دارد.

فیفا: حکومت امنیت انتخابات را تامین کند

همزمان با تلاش نهادهای امنیتی افغانستان برای بازگشایی مراکز بسته در سراسر کشور، برخی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات از عدم تطبیق اصل سراسری و همگانی بودن انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که کاهش یا تقلیل مراکز رأی‌دهی باعث می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری سراسری نباشد.

محمدیوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) می‌گوید که برای اشتراک همگانی و سرتاسری رأی‌دهندگان، هفت‌هزار و 385 مرکز رأی‌دهی از سوی کمسیون پیشنهاد شد، اما به‌دلیل نبود امنیت این رقم به پنج‌هزار و 383 مرکز تقلیل یافت و این تقلیل اصل انتخابات عمومی و سراسری را در کشور زیر سوال می‌برد.

آقای رشید به اطلاعات روز گفت: «اصل و پرنسیب سرتاسری و همگانی را که قانون برای ما می‌گوید، متاسفانه در این وضعیت و این تعداد مراکز نمی‌تواند توقعات حکم ماده‌ی قانون را برآورده سازد. انتخابات ما متاسفانه عیب و نواقص خود را دارد.»

به گفته‌ی او، یکی از مشکلات برگزاری انتخابات امسال این است که محدود به جغرافیای تحت کنترل دولت خواهد بود و در ولایاتی که پوشش امنیتی و کنترل دولت کم است، انتخابات محدود به شهرها خواهد بود.

رییس اجرایی فیفا می‌گوید: «تامین امنیت مسئولیت سکتور امنیت و دولت افغانستان است. آن‌ها مکلفیت دارند تا زمینه‌ی مشارکت را برای مردم مساعد کنند.»

درحال حاضر کمیسیون انتخابات روند تقویتی ثبت‌نام رأی‌دهندگان و ثبت‌نام سراسری رأی‌دهندگان در ولایت غزنی را آغاز کرده است. انتظار می‌رود کسانی که در انتخابات سال گذشته نتوانستند ثبت‌نام کنند، در این دور ثبت‌نام کرده و از حق رأی‌شان استفاده کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال جاری برگزار می‌شود. قرار بود این انتخابات همراه با انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی برگزار شود، اما سرانجام کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت تا فقط انتخابات ریاست‌جمهوری را در این تاریخ برگزار کند و اعلام کرد که به‌دلیل محدودیت‌های فنی، بودجوی و زمانی نمی‌تواند چند انتخابات را هم‌زمان برگزار کند.