سازمان ملل: برای رسیدن به صلح باید گفت‌گوهای بین‌الافغانی آغاز شود

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که به منظور رسیدن به صلح در افغانستان، باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.

آقای یاماموتو این گفته‌ها را دیروز (چهارشنبه، ۲۹ جوزا) در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در شهر نیویارک امریکا، مطرح کرده است.

به گفته‌ی او، استقبال از روند صلح افغانستان در سطح بین‌الملل امیدوارکننده است و  باید این تلاش‌ها در سطح ملی نیز تقویت شود.

آقای یاماموتو با اشاره به نشست بین‌الافغانی در مسکو تأکید کرده است: «تعدادی از افغان‌ها خوشبختانه در اواخر ماه می میلادی فرصت این را یافتند که با طالبان گفت‌وگو کنند. ما امیداوریم که این گفت‌وگوها گسترش یابد.»

او همچنان افزوده است با وجودی که راه طولانی جلوی روند صلح افغانستان قرار دارد، اما «خوشبختانه» این روند به راه درست در حرکت است.

از سویی هم، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان با اشاره به اشتراک زنان در گفت‌وگوهای جاری صلح، گفته است که نباید حقوق زنان افغان در جریان این گفت‌وگوها پایمال شود.

در همین حال سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این نشست گفته است که زنان نمی‌خواهند دست‌آوردهای ۱۸ ساله‌ گذشته مثل دموکراسی، قانون اساسی و حقوق زنان در جریان گفت‌وگوهای صلح معامله شود.

این در حالی است که قرار است در روزهای آینده دور هفتم مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر آغاز شود. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در این دور مذاکرات روز خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمرکز خواهد شد.

پیش ازاین در دوره‌های گذشته‌ی این گفت‌وگوها در امارات متحده‌ی عربی و قطر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس میان طرفین بحث شده است.