برای نخستین‌بار کارمندان یک نهاد رسانه‌ای در افغانستان کارت بیمه دریافت می‌کنند

برای نخستین‌بار کارمندان یک نهاد رسانه‌ای در افغانستان کارت بیمه دریافت می‌کنند

  • لیاقت لایق

گروه رسانه‌ای موبی Moby Group)) برای اولین بار در افغانستان، امروز دوشنبه (3 سرطان) قرارداد بیمه‌ی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای خود را با شرکت بیمه‌ی افغانستان (ICA) امضا کرد.

براساس این قرار داد حدود 700 کارمند رسانه‌ای رسانه‌های این گروه به‌شمول تلویزیون طلوع نیوز، رادیو آرمان، تلویزیون لمر، پایگاه خبری اراکوزیا و… کارت بیمه‌ی «حوادث» دریافت خواهند کرد.

شفیق گوهری، رییس گروه رسانه‌ای موبی در این برنامه گفت که هدف از بیمه‌ی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای موبی گروپ تامین هرچه بیش‌تر مصئونیت خبرنگاران در برابر حوادث و رویدادهای امنیتی است که از چندین سال به این‌سو قربانی می‌گیرد.

امضای قرارداد بیمه از سوی گروه‌ رسانه‌ای موبی سه سال پس از آن انجام می‌شود که گروه طالبان موتر حامل کارمندان این گروه رسانه‌ای را به تاریخ 20 جنوری 2016 در کابل مورد حمله قرار داد. در این رویداد 7 کارمند موبی گروپ کشته شدند.

شفیق گوهری گفت پس از این حمله، موبی گروپ از سه سال به این‌سو پالیسی‌های کاری و امنیتی خود را با مشوره و هماهنگی مسئولان حکومتی و نهادهای رسانه‌ای بازنگری می‌کند و شماری از اقدام‌هایی را به‌شمول بیمه‌ی حوادث روی دست گرفته است.

در همین حال نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که در سال‌های گذشته در شماری از رسانه‌ها هیچ قراردادی وجود نداشته است.

آقای نادری در برنامه‌ی امضای قرارداد بیمه‌ی موبی گروپ افزود که خبرنگاران افغانستان یگانه کارمندان ملکی‌اند که در محیط جنگی قرار می‌گیرند، اما خط مصئونیت جانی و مالی‌شان مطابق قوانین بین‌المللی و ملی رعایت نمی‌شود.

او می‌گوید که این خط باید از سوی مسئولان حکومتی، سکتور خصوصی، نهاد‌های رسانه‌ای و مدیران رسانه‌ها ایجاد و حفظ شود.

فهیم دشتی، رییس فدراسیون خبرنگاران افغانستان نیز با انتقاد از عدم تصویب و تطبیق مقرره‌ها و طرزالعمل‌ها برای مصئونیت حقوقی خبرنگاران، گفت که از سه سال به این‌سو روی 9 مقرره به‌شمول مقرره‌ی تقاعد کارمندان سکتور خصوصی کار شده است، اما این مقرره‌ها از سوی حکومت تصویب نمی‌شود.

او گفت که از این میان تنها مقرره‌ی طرز تاسیس فعالیت رسانه‌های همگانی تصویب شده، اما آن هم تطبیق نمی‌شود. وی افزود: «بیش از 100 رسانه در افغانستان معاش کارمندان‌شان را در زمان مناسب پرداخت نمی‌کند. رسانه‌های هستند که از 8 تا 20 ماه معاش نپرداخته‌اند.»

اما سید آقا فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در سه سال اخیر کارهای موثری از سوی این وزارت در خصوص رسانه‌ها و خبرنگاران انجام شده است.

آقای سانچارکی گفت تصویب مقرره‌ی طرز تأسیس رسانه‌های همگانی خصوصی یکی از این دست‌آورد‌ها است که مواد 15 تا 24 آن مربوط حقوق و امتیازات خبرنگاران است و بیمه را نیز شامل می‌شود.

همچنان سیدانور سادات، وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین می‌گوید که این وزارت در آینده‌ی نزدیک کنفرانسی ملی مصئونیت اجتماعی را برگزار خواهد کرد و در آن بیمه‌ی تقاعد سکتور خصوصی، بیمه‌ی صحی، بیمه‌ی فقر و راه‌های ایجاد آن مطرح خواهد شد.

امضای قرارداد بیمه‌ برای خبرنگاران در حالی برای اولین‌بار انجام می‌شود که خبرنگاران با تأثیرپذیری از شرایط ناگوار سیاسی و امنیتی کشور سال‌های خونینی را سپری کرده‌اند. سه سال اخیر میلادی، خونین‌ترین سال‌ها در 18 سال پسین خوانده شده است. گزارش دیدبان رسانه‌های دفتر نی (نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزادی افغانستان) نشان می‌دهد که در سال‌های 2016 تا 2018 میلادی دست‌کم 55 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

گرچند تازه‌ترین گزارش نی از 6 ماه نخست 2019 میلادی نشان می‌دهد که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به زمان مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است، اما دست‌کم 6 خبرنگار در این مدت کشته شده است. همچنان این گزارش نشان می‌دهد که تهدید و توهین 6 درصد نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته، امسال افزایش یافته است.