غنی از جامعه جهانی خواست انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را نظارت کند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی از جامعه‌ی جهانی و نهادهای انتخاباتی خواسته است که از مراحل مختلف روند انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نظارت کنند.

در اعلامیه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۱۱ سرطان) از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که آقای غنی این گفته‌ها را در جلسه‌ی مشترک اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، جامعه‌ی جهانی و حکومت در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در کابل مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای غنی در این دیدار از مسئولان دولتی نیز خواسته است که به منظور تأمین شفافیت در این انتخابات، در این روند مداخله نکنند.

از سویی هم، رییس‌جمهوری کشور در این نشست به کمیسیون تدارکات ملی هدایت داده است که بدون تعلل کارهای تدارکاتی انتخابات را آغاز و مراحل تهیه‌ی لوازم تخنیکی مورد نیاز آن را تکمیل کند.

به نقل از اعلامیه، وزارت مالیه‌ی کشور در این نشست تعهد کرده که در هماهنگی با جامعه‌ی جهانی جزئیات بودجه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات را امروز نهایی و مقدار بودجه‌ی دولت و کمک‌های مالی جامعه‌ی جهانی مشخص خواهد کرد.

رییس‌جمهور غنی در حالی خواستار نظارت جامعه‌ی جهانی از روند انتخابات ریاست‌جمهوری شده است که پیش از این شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گفته بودند که آقای غنی در تلاش به چالش‌کشاندن انتخابات می‌باشد.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور امروز در همایشی در ولایت بلخ گفته است که آقای غنی تلاش می‌کند تا فرصت انتخابات را به چالش مبدل کند.

او پیش از این نیز در تاریخ ۲۲ جوزا با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که آقای غنی به صورت پیوسته و نظام‌مند در تلاش مهندسی انتخابات ریاست‌جمهوری و نابودی زمینه‌ی برگزاری یک انتخابات شفاف در کشور می‌باشد.

همچنان محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نیز پیشتر گفته بود که حکومت با اعمال فشار بر کمیسیون‌های انتخاباتی در پی مهندسی‌کردن انتخابات ریاست‌جمهوری کشور می‌باشد.

با این حال قرار است که انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.