حکومت افغانستان برای خرید حدود 18 هزار دستگاه بیومتریک بیش از 14 میلیون یورو اختصاص داد

اطلاعات روز: کمیسیون تدارکات ملی کشور درخواست خرید ۱۷ هزار و ۸۶۵ دستگاه بیومتریک مورد نیاز در انتخابات ریاست‌جمهوری به ارزش مجموعی ۱۴.۱۴ میلیون یورو را منظور کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری که امروز (چهارشنبه، ۱۲ سرطان) منتشر شده، آمده است که خرید این تعداد دستگاه بیومتریک روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۱ سرطان) در نشستی در حضور محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور در ارگ منظور شده است.

به نقل از اعلامیه، از مبلغ ۱۴.۱۴ میلیون یورو تمامی ملحقات دستگاه بیومتریک که شامل پرنتر، پاوربانک و کاغذ چاپ می‌شود، نیز خریداری خواهد شد.

به نقل از اعلامیه، کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک به ۳۹ هزار دستگاه بیومتریک نیازد دارد که بیش از ۲۰ هزار آن پیش از این در انتخابات پارلمانی خریداری شده بود.

کمیسیون تدارکات ملی در حالی درخواست خرید نزدیک به ۱۸ هزار دستگاه بیومتریک مورد نیاز انتخابات ریاست‌جمهوری را منظور کرده که پیش‌تر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) مدعی شده بود که حدود پنج هزار دستگاه بیومتریک از کمیسیون مستقل انتخابات ناپدید شده است.

استفاده از دستگاه بیومتریک از ماده‌های قانون تعدیل‌شده‌ی انتخابات می‌باشد که براساس این مواد قانون انتخابات، باید تمامی مراحل روند انتخابات با استفاده از این دستگاه انجام شود. اما روند نام‌نویسی و فهرست رأی‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور بدون استفاده از دستگاه بیومتریک انجام شده است.

با این حال قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.